14. februar 2017 - 20:10 Der er 3 kommentarer

word VBA

Jeg har lavet en formular i Word ved hjælp af VBA. I formularen har jeg lavet nogle checkbokse, som når de er "vinget" af indsætter noget tekst i dokumentet, har så lige det problem at hvis checkboksen ikke skal "vinges" af, så skal den linie i dokumentet gerne slettes, så der ikke kommer tomme linier midt i mit dokument - HJÆLP
16. februar 2017 - 09:39 #1
Hej Ingeborg
Ved du (koden :-) ) om Checkboksen ikke er vinget af eller om brugeren har hoppet over for at vende retur senere??

Jeg forstår det som at når Checkboksen vinges af så skal teksten sættes ind på en linje for sig. Har du ikke mulighed for at fjerne linjen i dokumentet og så indsætte linjeskiftet (afsnitstegnet) sammen med teksten? ( & vbnewline).

Endelig har du mulighed for at læse alle afsnit igennem, tjekke om de er tomme og og så slette dem. Men så ryger alle tomme linjer.
noget i retning af:
For Each par In ActiveDocument.Paragraphs
If par.Range.Characters.Count = 1 Then 'skal være 1 pga afsnitstegnet
    par.Range.Delete
End If
Next

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
22. februar 2017 - 12:23 #2
Hej Birthe

Når jeg har "vinget" tjekboksen af kommer teksten fint ind, men selv teksten kører bare i en lang smøre, det er her jeg gerne vil kunne lave linjeskift - giver det mening ?
22. februar 2017 - 15:39 #3
Hej Ingeborg
Ja, det giver god mening. Jeg ved ikke hvilken kommando du sætter ind med. Hvis det er selection kan du skrive:
selection.typeparagraph

ellers kan du sætte
Altekst = Tekst & vbnewline & tekst
eller
Altekst = tekst & chr(10) & chr(13) & tekst
og så  sætte Altekst ind.

Hvis det skal være helt rigtigt er det bedre at sætte en hurtigdel ind - den kan du formaterer som du vil med linieskift og grafik. I sær "selection" er svært at styre og du vil ofte have teksten stående i VBA koden - hvilket betyder at den er svær at vedligeholde. :-)

Prøv at se her: https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/ff839510.aspx

eller søg på: vba insert building block

Med venlig hilsen
Birthe Lauridsen
Praktisk IT