Avatar billede zarpod Praktikant
15. februar 2017 - 11:03 Der er 9 kommentarer

"Hvordan vil du åbne denne fil?" ved hver opstart af Windows 10

Hej

Ved hver opstart af Windows 10 bliver jeg mødet af et skærmbillede med overskriften "Hvordan vil du åbne denne fil?".
Hvis jeg vælger Wordpad eller lignende får jeg følgende fejl: "...\Appdata\Roaming\Microsoft\Windows\Start
Denne fil kan ikke findes".

Jeg får fejlen ved hver eneste opstart. I øvrigt samme fejl på begge mine PC'ere.

Vh
Jakob
Avatar billede poko1 Ekspert
15. februar 2017 - 11:08 #1
Det ville være en god ting at skrive hvad der ellers står på den eller et billede.
Avatar billede eurositi Ekspert
15. februar 2017 - 11:13 #2
Omtaler beskeden ikke et konkret filnavn?

Det må skyldes, at der ligger en genvej i følgende mappe, som peger på en fil, som ikke (længere) findes:
C:\Users\[dit brugernavn]\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu

Gå til denne mappe og slet den pågældende genvej. Så burde problemet være løst.
Avatar billede zarpod Praktikant
15. februar 2017 - 12:12 #3
Beskeden omtaler ikke et filnavn. Det er først, når jeg forsøger at åbne med et program at jeg får stien. Det virker som om det sidste led "start" ikke er et bibliotek, men et filnavn - når jeg åbner i Notepad mangler den start.txt og når jeg åbner i Wordpad mangler den Start.doc ?

Der findes ikke et bibliotek på min disk som hedder ...Windows\start. Der findes et ...Windows\menuen start

På min disk er biblioteket på dansk "Brugere\..." og filen del leder efter ligger i "Users\...". Gør det nogen forskel?

Dumt spørgsmål: hvordan indsætter jeg skærmbilleder her?
Avatar billede eurositi Ekspert
15. februar 2017 - 14:22 #4
Nej. Der er tale om den samme mappe.
Kig i din "menuen start" mappe for at se, hvad der ligger. Indhold, som ligger i denne mappe, åbnes automatisk ved opstart af Windows. Derfor bør du slette alt i denne mappe, som ikke skal køre ved opstart.

Du kan evt. bruge denne danske tjeneste til at uploade billeder uden login:
https://billedeupload.dk/
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2017 - 14:33 #5
I Stifinder hedder det "Brugere". Hvis du åbner en Kommandoprompt, står der "Users".

Fx: C:\Users\HamSelv\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup>

Hvor "HamSelv" er brugernavnet.
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2017 - 14:33 #6
rens computeren med Ccleaner.
https://www.piriform.com/ccleaner/download
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2017 - 16:40 #7
Hvis #6 ikke løser dit problem kan du prøve følgede:

Højreklik proceslinje og vælg jobliste. Gå i fanen start.
Er der noget her der starter med Windows der kan minde om din fejl?

Hvis ikke gå i søg og skriv msconfig og gå i systemkonfiguration. Gå i tjenester, og tjek af at Microsoft tjenester skal skjules.
Kan der her ses noget der kan minde om din fejl?

Hvis ikke så skal du måske i registeret for at slette et start objekt.
For at komme der går du i søg og skriver regedit.
Inde der skal du undersøge disse to stier:

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Står der noget der der kan have med dit problem at gøre?

OBS!!!  Slet ikke noget i registeret hvis du ikke er sikker. Spørg først
Avatar billede zarpod Praktikant
15. februar 2017 - 18:24 #8
#6 Jeg kører jævnligt CCleaner. Det løser desværre ikke problemet

#7
I fanbladet start har jeg forsøgt at deaktivere alt og genstarte. Det løste ikke problemet.

Jeg har været i Msconfig og har deaktiveret alt der ikke er fra Microsoft. Det hjælper ikke. Så måske det er et Microsoft program der giver problemer?

Har været i de to foldere. Det eneste der lå der var "Shadowplay". Det ligger dog ikke på min anden PC som har samme problem ved opstart, så jeg går ikke ud fra det er problemet.

Andre ideer?
Avatar billede ptj_11 Forsker
15. februar 2017 - 18:51 #9
Prøv at se i eventloggen. Der bør være en fejlmelding ved hver opstart. Denne fejlmelding bør også rumme oplysning, hvilken aktivitet, der afføder fejlen.
/ptj_11