Avatar billede Mikael Ekspert
17. februar 2017 - 12:05 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

"Død" Acer Aspire 7250 bærbar Win 7 sp1

Det der IKKE måtte ske. Hmm

Min daglige bærbare er gået "helt" død. Den starter ikke op. Ej heller så jeg kan tilgå bios.

1. Alt det sædvanlige med "nulstilling" er forsøgt.

2. Harddisken fejler intet.. Den er der fuld adgang til, via en dock på en anden computer. HELDIGVIS da jeg så kan redde vigtige filer ud af denne ;)

3. Har forsøgt at smide en "Linux" i et usb. Ingen reaktion.

4. Har forsøgt at sætte en anden "tom" HD i, og igen forsøgt med en Linux i usb. Ingen reaktion.

5. Har med den tomme HD, smidt en Win 7 installations DVD i drevet. Drevet  reagerer på den DVD.. Men så sker der ikke mere. Stadig total død.

6. Har prøvet at sætte en ekstern skærm til computeren. Stadig død.

7. Har forsøgt en "spritny" strømforsyning. Ingen reaktion.

8. Problemet opstod efter at computeren stod tændt. Med låget lukket. Efter genåbning, var der sort skærm.. Og ret død computer. Hmm.

Er den bare "færdig/til skrot" eller hvad overser jeg ?? Dødt bios batteri ??  Andet ???
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2017 - 12:19 #1
ta hardisk ud af pc og få dine da ud
Avatar billede Mikael Ekspert
17. februar 2017 - 12:23 #2
#1 Jeps er naturligvis gjort.. Især da rigtige mænd ikke tager backup. ;)

Så den del ER reddet.. Pyyha. Gav da lidt "koldsved" da den bærbare gik død.

Men ville da helst redde den bærbare. Kun 4 år gammel. Men ikke for enhver pris ;)
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2017 - 12:26 #3
billede ?
Avatar billede Mikael Ekspert
17. februar 2017 - 12:29 #4
# 3

Øhh af hvad ?? ;) Den bærbare ??  ;) Der er jo nul at tage billede af.. Den ER død ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
17. februar 2017 - 12:31 #5
Den er så ikke mere død end at DVD drevet virker.. Men NUL mere.. Ej heller adgang til bios ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
17. februar 2017 - 12:35 #6
Nu er den så ny, at jeg klart forventer at den læser DVD drev FØR HD..

Det gør bios så tilsyneladende også. Da det ER tydeligt, at DVD drevet læses INDEN HD.

Der sker så bare ikke mere ??
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2017 - 12:36 #7
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2017 - 12:39 #8
ellers du kan har jeg prøve

install windows på disken fra en anne pc og set den tilbage igen og du har prøvt  hardware test
Avatar billede poko1 Ekspert
17. februar 2017 - 12:46 #9
Avatar billede Mikael Ekspert
17. februar 2017 - 12:50 #10
# 7

Kan prøve dit link.. Men en FUNGERENDE Linux på en usb burde virke ??

Godt nok så SKAL bios være indstillet til, at den Linux usb ER sat op til USB HD i bios. ( Den Linux på usb fejler intet på andre computere. Så den er ikke problemet.

Det kender jeg fra andre bærbare.. Men da jeg ikke kan tilgå bios, så er det jo ikke nemt at tjekke.

Men med en "tom" HD i computeren, så BURDE den jo indlæse en DVD med boot info. Det gør den bare ikke ???
Avatar billede Mikael Ekspert
17. februar 2017 - 12:53 #11
#9

Jeps ;) Det er med i punkt 1. i mine forsøg.. Giver intet desværre.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. februar 2017 - 12:55 #12
Hvis du ikke ser BIOS kan du glemme alt om styresystemer overhovedet.
Hvis BIOS ikke virker ser den hverken DVD: eller HDD:
Avatar billede Mikael Ekspert
17. februar 2017 - 12:59 #13
#8 Ja en test af oprindelige HD med Mini tool viser ingen fejl.

Iøvrigt BURDE en tom (anden) HD OG en installations DVD/Linux klart vise "noget" ??

Hvad ikke sker ???
Avatar billede poko1 Ekspert
17. februar 2017 - 12:59 #14
Så glem alt om den PC: Hvis der ikke er garanti!
Avatar billede Mikael Ekspert
17. februar 2017 - 13:02 #15
#12 Ja netop. Er der et tip til HVORFOR jeg ikke kan tilgå bios ??

Der ER jo tydeligvis liv i computeren ??

Er noget brændt af ?? Jeg tvivler på at et udbrændt bios batteri kan lave fejlen ??
Avatar billede Mikael Ekspert
17. februar 2017 - 13:04 #16
# 14

Jeps ) 4 år og nul garanti.. Men en masse gode stumper til lageret ;)
Avatar billede poko1 Ekspert
17. februar 2017 - 13:05 #17
Ja der er liv i noget men hvis du hverken ser BIOS eller en kurser der blinker er enten Grafik eller BIOS DØD!
Avatar billede Mikael Ekspert
17. februar 2017 - 13:11 #18
#17  Ingen af de ting dukker op.. Kun vises "liv" i computeren, og INTET andet end at DVD drevet virker ;)

Og en DVD med styresystemet læses tilsyneladende kort. Men så er der larmende tavshed derefter.

Tak for tips.. Den ryger på lager som stumper ;)
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2017 - 13:21 #19
Avatar billede Mikael Ekspert
17. februar 2017 - 13:35 #20
#19 Tak prøver ved lejlighed ;)
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2017 - 15:57 #21
Enig med #9 og #12. Men hvis jeg ikke har overset det, er #9 slet ikke afprøvet.
Jeg har prøvet det på en stationær og en bærbar. Det gik fint med den stationære, men ikke på den bærbare, fordi det kan være nødvendigt også at fjerne batteriet på bundkortet, hvilket krævede at maskinen skulle skilles ad, og det orkede jeg ikke, selv om problemet selvfølgelig er at samle det hele igen.
Men prøv alligevel at tage strøm og batteriet fra, som der står i artiklen.
Avatar billede Mikael Ekspert
17. februar 2017 - 17:34 #22
#21  Jo, jo.. Det fremgår af mit indlæg som nummer 1. forsøg.. Anbefaler netop selv at afprøve den metode/nulstilling-

Jeg har IKKE haft bios batteriet ude endnu.. Da det på den maskine nærmest kræver en total adskillelse.

Så den del ligger pt. indtil en "gråvejrsdag"

MEN.. Det virker i min verden som om at "blot" skærmen er stået af.. For lydmæssigt så starter den op (som normalt) Der er bare heller ikke hul igennem til en ekstern VGA skærm ?? Ej heller via de "blå FN" taster..
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2017 - 18:17 #23
Nu har jeg ikke nærlæst tråden. Jeg selv ville prøve at fjerne hardware som kan undværes for boot.
Det ville være dvd drev, det trådløse netkort, og fjerne ram på nær en blok på skift
Se om den så vil boote
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2017 - 18:18 #24
Evt også udtage bios batteriet hvis det er tilgængeligt og udstifte det med nyt.
Bios batteriet burde ikke have indflydelse på at den ikke vil boote.
Men mere for at være sikker på at den nulstiller bios til default settings.
Avatar billede hjolsen Ekspert
17. februar 2017 - 23:29 #25
hvis intet andet virker så kunne dette være en mulighed :
https://www.bios-mods.com/bios-recovery/phoenix-bios-recovery/
Avatar billede hemberg Forsker
22. februar 2017 - 06:12 #26
Der var en der spurgte om der var billede. Han mente om der var billede på skærmen. Og grunden til han spørger (formoder jeg) er, at der har været nogle kedelige sager hvor grafikkortet gik kold p.g.a. noget defekt kølig. Mener nu det var Nvidia kort der var problemet og ikke AMD som det der sidder i din.
Avatar billede Mikael Ekspert
22. februar 2017 - 08:33 #27
Takker for deltagelse ;)

Projekt død maskine er udsat indtil ???

HD indholdet er reddet, hvilket naturligvis er en trøst.

Men skal nok vende tilbage HVIS årsagen findes. Eller lukke tråden HVIS ikke.
Avatar billede Mikael Ekspert
26. juni 2017 - 10:52 #28
UPDATE ;)

Nu har den bærbare stået ubrugelig hen siden feb 17.
Igår fandt jeg den frem igen, for et sidste forsøg. Stadig sten DØD.

Planen var at skille den totalt ad, for at fjerne/nulstille Cosmos batteriet.
(Det sidder meget dumt og skjult på den Acer 7250)
Det "gad" jeg så ikke rode mere med.

Nu har den her til morgen, stået UDEN batteri og strømforsyning i ca 24 timer.
Den fik så en sidste chance. Og VUPTI startede den op som normalt ???

Fatter ikke en s.... ;)