Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2017 - 14:05 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Stol hæve/sænke problem

Jeg har en kontorstol med hæve sænke anordning.
Problemet er, at den ofte, pludselig begynder at sænke sædet i bund.
Spørgsmålet er, kan jeg bore hul i røret og sætte en eller to skruer i, for
at forhindre, at sædet sænket længere end til det punkt.
Jeg aner ikke om røret er hult.
http://billedeupload.dk/?v=lGkA.jpg
Avatar billede claes57 Ekspert
18. februar 2017 - 15:29 #1
eller den justerbare: http://www.wattoo.dk/aba-spaendebaand-32-44mm-744760644
bare stram god til (evt affedt først med salmiakspiritus på montageområdet og oliér bagefter nedenunder).
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2017 - 15:39 #2
Tak for dit svar. Ja det har jeg godt selv tænkt på, men opgav at prøve, fordi jeg regnede med at trykket (fra mig) ville forskubbe spændebåndet.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. februar 2017 - 17:22 #3
Hvis du affedter, og tilfører lidt 10sek klæber eller anden superlim når den er påspændt så giv den en chance - det er langt billigere og skader ikke hvis det ikke virker.
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2017 - 17:24 #4
Ok jeg ser på det :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2017 - 08:54 #5
Vil tro afstand mellem sæde og hjul kun ca er omkring 10 ca. ikke? Man kunne prøve med et rør der ca har samme diameter indvendigt som cylinder har udvendigt. Rør afskæres i den højde det skal bruges i. Hvis sædet ikke lige kan tages af cylinderen, så flækkes røret, og man bruger et par spændebånd til at holde det på plads.
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2017 - 11:25 #6
Tak for dit indslag. Jeg har også selv tænkt i de baner, men opgav ved tanken om at skulle anskaffe røret, save det op og få det krænget ud over det tynde rør.
Afstanden mellem sæde og hjul er, som jeg har sat det, 40 Cm.
Det tynde rør er ca. 9 Cm langt og går ned i et større rør, som er 5Cm. på oversiden, altså før stolebenene. Foreløbig går forslagene i tænkeboksen.
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2017 - 21:14 #7
Jeg har fundet en løsning, som også løser et andet problem.
Den stol jeg har, er en form for lænestol, og er derfor meget stor, faktisk altfor stor til mit soveværelse. Jeg overvejer derfor at købe en taburet med hæve sænke system.
En noget dyr løsning i forhold til  spændebånd og rør, men jeg er sikker på, at jeg bliver glad for den plads jeg får.
I skal have tak for jeres deltagelse i mit stole-problem :-)
https://www.dankontorstole.dk/79-brun-l%C3%A6der-taburet.html
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2017 - 21:46 #8
Hvis nogen stadig hænger på her, har jeg en advarsel. Køb aldrig den taburet, den er, ved længere tids brug, skadelig for benene:-(