Avatar billede milter Ekspert
18. februar 2017 - 18:15 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Træt af tele-marketing og falsk Microsoft support?

Er du også træt af at blive ringet op i tide og utide af sælgere og falske Microsoft supportere? Roger Anderson har måske svaret, men pas på, du risikerer at blive overvældet af en ond, ond skadefryd:

http://nordic.businessinsider.com/telecom-guy-uses-bots-to-foil-microsoft-support-scammers-2017-2
Avatar billede bpb Seniormester
18. februar 2017 - 22:34 #1
Lækre links.

Faktisk kan man godt håndtere en falsk Windows support uden en robot.  Jeg får den slags opkald to-tre gange om året, og nyder dem meget.

Det gælder om at trække tiden ud.  Hvis man slutter samtalen straks, kan "supporteren" gå videre til næste offer, og tjene flere penge på sine svindelnumre.

Så jeg plejer at sige noget i retning af:

... Could you please tell me a little more about your company?  You say your company is Windows Operating Systems.  Where is that company registered?

... You say it's registered in Nashville?  Does that mean you are calling from Nashville, Tennessee?  Great!  How is the weather in Nashville?

Og så videre.  Engang kom jeg til at spørge:  Do you own that company personally?

Men det har nok været for let at gennemskue.  "Supporteren" svarede ikke, men lagde røret på.

Fordelen ved disse gemytlige samtaler er, at man får lidt øvelse i at forstå engelsk med asiatisk eller afrikansk accent.

Endda gratis!  Men man trykker selvfølgelig aldrig på Windows+R, eller hvad "supporteren" nu foreslår.  Så bliver filerne krypteret, og man får brug for sin backup.
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2017 - 06:53 #2
når han ringer så:

lyt til ham, og spil dum.. udvis dog visse IT kundskaber.
lad ham tale..

når enden er ved at nærme sig, så siger du klart og tydeligt: "jeg er it ekspert, og mens du har snakket en omgang svindel har jeg sporet dig. nu skal du slette hele den pakke oplysninger du har købt mig i, så hvis du købte 100.000 kreditkort, skal du slette dem allesammen, lige nu. hvis du ikke gør det, så kontakter jeg straks FBI og så slutter det på den måde"

så blev der ro, har nu varet i 5 år :)
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2017 - 06:54 #3
rent faktisk har de jo købt en pakke med 1000000 oplysninger, og rent faktisk, hvis du kan få dem til at slette dig, så stopper alle henvendelser. telfon, skype, mail, det hele.  det virker jo!
Avatar billede milter Ekspert
19. februar 2017 - 22:00 #4
Tak for jeres kommentarer.

Det er efterhånden en del år siden, jeg selv fik opringninger fra såkaldte Microsoft-supportsider, men der kommer stadig regelmæssigt opkald fra forsikringsagenter og hververe til diverse organisationer. Min kone er efterhånden kommet til det punkt, hvor hun forstår, at der er en sammenhæng mellem antallet af den slags opkald og antallet af konkurrencer om iPhones og lignende, hvor hun skal opgive telefonnummer og/eller mailadresse, og forhandlerkæder, som gerne vil sende hende oplysninger om "gode tilbud".