Avatar billede Simbul Novice
19. februar 2017 - 17:46 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Windows 10 maskine underlig opførsel

Hej

Jeg har et underligt problem vedr. mit netværk, som jeg håber i kan hjælpe med på en eller anden måde. (Har selv en løsning men vil hellere hvis jeg ikke skulle til og trække nye kabler rundt i huset)

Mit internet kommer ind via en fiberforbindelse. Fra fiber routeren, går den direkte over i en 4 ports switch,

1 kabel køre derfra til min DIR-655, D-link router, der uddeler IP adresser.
1 kabel går til min PS3 (der virker uden problemer)
1 kabel går i kælderen til min søns PC.(problem barnet)

Fra DIR-655 går der kabler til printer, ekstra computer, NAS server osv...

Problemet er så at min søns PC der er blevet opgraderet fra Win 7 til Win 10 af en eller anden årsag forsøger og koble sig direkte på fiber routeren og kommer dermed i konflikt med min DIR-655, og jeg kan ikke rigtig tvinge den til og hente IP-Adresse fra DIR-655.
Det sjove er at da den kørte Win 7 kørte den uden problemer direkte på DIR-655, men i forbindelse med opgraderingen gik der et eller andet galt.

HVIS jeg tager computeren og kobler direkte til min DIR-655 virker den fint, og får IP adresse fra DCHP serveren. En nem løsning vil være og flytte min DIR-655 ind som den første efter fiber routeren, og så skulle problemerne være løst, det giver bare en masse ekstra arbejde med kabler osv., så hvis jeg kan tvinge WIN 10 maskinen til og finde DIR-655 før den finder fiber routeren vil det være dejligt.

Morten
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. februar 2017 - 18:02 #1
Det lyder som om du har 2 DHCP udbydere - fiberrouteren og din "DIR-665".
Du kommer ikke uden om problemer, før du har fjernet DHCP funktionen fra en af en hederne.

Men et midlertidigt fiks kunne være at lade "problembarnet" køre med statisk IP adresse, svarende til hvad din "DIR-665" ville have leveret. Du skal bare sørge for at IP-adressen er uden for DHCP scopet, da der ellers kan opstå ny konflikt.
Avatar billede Simbul Novice
19. februar 2017 - 18:06 #2
Nej... min fiber router køre ikke DCHP server.. (at kalde den en router er nok også forkert). Jeg kan prøve og give den en statisk IP adresse, men har aldrig arbejdet med det før og hvad med DNS serveren? hvad skal den være?
Avatar billede Simbul Novice
19. februar 2017 - 18:20 #3
Det skal lige siges at hvis jeg tager stikket ud af Switchen og kun lader den der går til min søns computer og den der går til DIR-655 sidde i (altså ingen internet forbindele overhovedet eller andre forstyrrende elementer), så virker det stadig ikke... det er som om, computeren under ingen omstændigheder vil have forbindelse igennem Switchen.

Switchen virker, da både PS3 og resten af huset render igennem den... har prøvet og skifte porte på Switchen også
Avatar billede hjolsen Ekspert
19. februar 2017 - 18:43 #4
Prøv at ændre opstillingen :
Fibermodem  til wan port på DIR-655 og derfra til switch !
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. februar 2017 - 18:47 #5
Lav en ipconfig /all i en kommandoprompt

Den viser også DNS
Avatar billede Simbul Novice
20. februar 2017 - 17:52 #6
Så fandt jeg det reelle problem.

Kablet gik direkte fra Fiber til Switch, og derfra ind i DIR-655 WAN port. Derfor troede computeren der var kablet fra Switch at den sad direkte på Fiber og opførte sig sådan.

Af en eller anden årsag så er PS3 ligeglad med om den sidder i WAN eller router port.
Løsningen blev at jeg byttede rundt på Switch og DIR-655, så fiber kunne komme direkte i WAN, og derefter kablet til Switch, og fra DIR-655 til min søns computer.