Avatar billede Alex Novice
19. februar 2017 - 22:30 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Mit ethernet virker ikke.

Hej jeg har lige fået ny internetudbyder. Et rigtigt lækkert fibernet med god hastighed. Dog kan jeg ikke komme på over Ethernet. Det er et stort problem da jeg gamer meget og det trådløse ikke giver en god nok ping til at kunne spilles på.
Nogle gange virker det at slukke og tænde routeren men det er altså ikke altid.
Enten siger mit internet "identificerer" eller "kan ikke identificeres".
Når jeg kører problemløsning registrerer den problemet ""LAN-forbindelse" har ikke en gyldig IP-konfiguration.
Jeg har prøvet både ipconfig /release -> ipconfig /renew og at lave min egen IP-adresse men ingen af delene virker altså!! Er helt lost håber virkelig en af jer kan hjælpe
//Alexander
Avatar billede milter Ekspert
19. februar 2017 - 22:35 #1
Hvem er din nye udbyder, og fik du en oprettelsesvejledning fra dem?
Avatar billede posten Ekspert
20. februar 2017 - 05:01 #2
havde du det samme problem hos din "gamle" udbyder ??
Avatar billede Rune1983 Ekspert
20. februar 2017 - 07:29 #3
Du skriver intet om hvilken slags IP du køre med.
Køre du fast IP eller dynamisk?

Har hjulpet med min mors fiberboks. Og da fandt jeg ud af den fiberboks fra stofa kun har en et netværksport som fungere. Måtte sætte en switch på for at få flere til rådighed. Efterfølgende fandt jeg ud af de andre porte i fiberboksen anvendes til andre ting. Med andre ord havde den stofa boks kun 1 netværksport. Den må man så sætte switch eller router til og derpå fordele netværket videre ud i huset.
Avatar billede Alex Novice
20. februar 2017 - 14:38 #4
Jeg har ikke fået nogen brugsanvisning til installering af nettet.
Jeg bruger Waoo.
Jeg ved ikke om jeg havde samme problem med det gamle net, da routeren var længere væk og det ikke var muligt at køre over LAN.
Dog har jeg været til LAN-party hvor det fungerede helt fint med ethernettet.
Jeg har ikke styr på om jeg kører over dynamisk eller fast IP. Tror jeg kører over dynamisk, men er ikke sikker.
Hvordan tjekker jeg det?
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 15:39 #5
Det lyder klart som om du har prøvet at lave en fast ip adresse på din computer. Og nu da du har fået nu udbyder er der en/eller flere adresser der ikke passer. Der hvor du "laver din egen ipadresse" på din pc. Der skal det hele stå til automatisk. Så får du en adresse tildelt fra din router. Jeg tror det er der den er gal.
Avatar billede Alex Novice
20. februar 2017 - 16:24 #6
Men når jeg går ind på "egenskaber for lan-foprbindelse" og videre til egenskaber for "TCP/IPv4 (internet protocol version 4" står den altså op "hent automatisk en IP-adresse?
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 16:42 #7
Og hvad med DCHP & TCP/IPv6
Avatar billede Alex Novice
20. februar 2017 - 17:30 #8
TCP er sat til det samme altså "hent automatisk".

Jeg ved ikke hvad DCHP er og jeg kan ikke se det samme sted som de to andre. Hvor finder jeg det?
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 17:44 #9
Sorry kom lige til at koge lidt. Mener selvfølgelig DNS server. Skal stå til hent automatisk også..
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 17:48 #10
Hvis alt står som skal. Så prøv at klikke på din start knap og i søgefeltet skriv CMD. Så åber en kommandopromt. Der skal du skrive IPCONFIG . Så kommer der en masse adresser frem som fortæller om du er blevet tildelt en IP-adresse. Den første adresse skulle gerne starte med IPV4 Adresse : 192.168.*.*  Hvad står der ved dig i felterne IPV4, Undernetmaske (Submask) & Standart Gateway?
Avatar billede Alex Novice
20. februar 2017 - 18:47 #11
Der står "automatisk oprettelse af IPv4-adresse . . :169.254.25.223"
Er det det du leder efter?
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 19:05 #12
Jo. og hvad står der i subnet og gateway. Tror måske din router står i bridgemode. Den IP-Adresse du har ligner ikke noget du har fået tildelt fra routeren.
Avatar billede Alex Novice
20. februar 2017 - 19:20 #13
nej det vil jeg gerne give dig ret i.
I "undernetmaske" står der "255.255.0.0" og i "standardgateway" står der "123.111.5.100".

Jeg synes jeg kan genkende tallene, så måske er det den jeg selv lavede, men burde den ikke have skiftet dem da jeg satte den til automatisk at oprette en IPadresse til mig?
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 19:26 #14
jo hvis du ellers gemmer dine indstillinger. Har du både wifi og lan forbindelse på din PC. Husk at værdierne skal ændres for begge netværkskort både LAN og wifi. Du er måske kommet til kun at rette det ene? Ellers prøv at genstarte.
Avatar billede Alex Novice
20. februar 2017 - 19:29 #15
Jeg kan godt se hvad du mener, men jeg tror ikke det er det der er problemet. Den gang jeg prøvede at ændre til min egen IP (hvilket er nogle dage siden) er jo et stykke tid siden og jeg har tændt og slukket den mange gange efter jeg har sat den til automatisk.
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 19:31 #16
Er du helt sikker på at du har rettet indstillingerne for begge kort. Tænkte måske at du har rettet den i WIF men ikke i LAN?
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 19:33 #17
Eller er det din router der ikke virker ordentlig. Har du et sted hvor du kan se dine router indstillenger (Fx: stofa har noget der hedder mine sider hvor man kan vælge om routeren skal være router eller i bridge/modem mode.)
Avatar billede Alex Novice
20. februar 2017 - 19:36 #18
Jeg tror du har ret! Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener men jeg har lige lavet min egen ipadresse for LAN, hvor jeg har taget de samme værdier som i trådløst lan. Dem jeg så på cmd'en altså.
Først sagde den "DHCP er ikke aktiveret for "LAN-forbindelse", men så løste jeg problemet og nu virker det altså!!!! Jeg genstarter lige og ser om det stadig virker efter det og hvis det gør skal du nok få dine point.
Tusinde tak for hjælpen!! Du har ingen ide om hvor glad jeg er lige nu! :D
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 19:39 #19
Selvtak. Husk lige at markere en løsning så folk kan se at den er løst.
Avatar billede Alex Novice
20. februar 2017 - 19:43 #20
Nej :(
Nu er pc'en genstartet og den siger det samme som den gjorde før.
"netværket er ikke identificeret"
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 19:54 #21
OK. Vi skal lige have på det rene at du  skal bruge DHCH på begge kort. Ingen egne adresser for du ved jo ikke hvilken adresse dit netværk har endnu. Så prøv igen at sætte dine adresser til "Hent Automatisk" for begge kort. Det skulle gerne bevirke at du får en adresse tildelt fra din router. Hvis du ikke gør det så er det derfra vi skal tage fat. Hvilken internet udbyder har du?.
Avatar billede Alex Novice
20. februar 2017 - 20:00 #22
Lige nu har jeg både min wifi og ethernet på DHCH altså henter forbindelser automatisk. Det virker dog kun for mit wifi. Mit ethernet siger i starten "identificerer" i et godt stykke tid og derefter "netværket er ikke identificeret".
Jeg bruger Waoo
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 20:43 #23
Ok så langt så godt. Hvis du så køre den der IPCONFIG igen. Kan du så se hvilke adresser du har fået tildelt på dit wifi. (Ud fra det kan vi prøve at give din LAN en fast adresse. Men vi skal vide hvilket subnet og hvilken gateway routeren benytter.
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 20:46 #24
Der er også den mulighed at du kan prøve at slå dit wifi fra (deaktivere kortet) men det burde bare ikke have nogen betydning. Windows vil højst brokke sig over flere gateways. Det er med garanti noget med nogle adresser som dit Windows får "galt i halsen"
Avatar billede Alex Novice
20. februar 2017 - 20:48 #25
Nu er jeg ikke med på hvad du mener? Grunden til det ikke virker er ikke at jeg har aktiveret begge dele på samme tid. Mit ethernet virker heller ikke når det er den eneste mulighed
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 20:49 #26
STOOOOOPPPP. Tror jeg har fundet det gyldne korn.... Øjeblik
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 20:52 #27
Fra wau:

For at bruge fiberboksens udgange til TV eller computer skal du benytte et netværkskabel. Kablet må ikke være længere end 90 meter. Vi anbefaler, at du kabler med et ?lige kategori 5e kabel?. Når du skal kable fra fiberboksen ud til dit TV eller computer er det vigtigt, at du forbinder kablet direkte. Hvis du skal have flere TV eller computere på din fiberinstallation, skal du benytte en switch til TV og en router til dine computere. Med hensyn til telefonen kan du stort set benytte de kabler, du allerede har i huset. Har du IP-telefoni hos Waoo!, kan du sammenkoble op til 4 telefoner i et parallelt net.

DVS. Der er ikke nogen router funktion i din fiberboks som jeg læser det. Den er basseret på at have én forbindelse. Og hvis du skal have flere så skal du selv skaffe dig en router. Dvs. Du kan ikke både have en wifi forbindelse OG en LAN forbindelse. Bruger du Windows 7 eller 10 eller andet? Du er nød til at deaktivere din wifi forbindelse for at det virker.
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 20:54 #28
Du kan simpelthen ikke have mere end én forbindelse det gælder også telefoner og andet. Deaktiver alt hvad der hedder wifi og genstart pc'en det burde gøre at du får en ip adresse tildelt din LAN forbindelse.
Avatar billede Alex Novice
20. februar 2017 - 20:56 #29
Det var dårlige nyheder. Jeg bor sammen med min familie og jeg er den eneste der bruger LAN. Men jeg har godt kunne når jeg har genstartet "routeren", betyder det så bare at jeg har "stjålet" internettet fra dem?

Og er der en måde jeg kan fixe dette på eller skal jeg købe en router?
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 21:02 #30
Beklager meget "du gamle", men du må ud og investere i en router. Hvad pokker er det også for et skodfirma ;-( . Og jo når du kun har en forbindelse til rådighed så har du "stjålet" forbindelse fra andre :-(. Hvor bor du henne. Jeg har en i overskud med garanti. regning og det hele. Jeg har købt den ved en fejl. Bor i Århusområdet. Den kunne du købe billigt. Den er under et halvt år gammel. Men eller er de ikke så dyre de der routere..
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 21:07 #31
Og, så er der jo også det sikkerhedsmæssige i det. Eftersom du ikke er bag en Firewall som en router har. Ja så er du faktisk helt sårbar ud i mod internettet. Alle porte er åbne så al trafik kan passere direkte ind i din pc. Hvis nogle skulle få skumle ideer.
Avatar billede Alex Novice
20. februar 2017 - 21:08 #32
Jeg bor på Sjælland, så det er desværre ikke en mulighed.
Ellers tak! Det er fedt du har gidet at hjælpe mig med dette og det er rigtigt rart at vide hvad problemet er. Så tusinde tak for hjælpen!
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 21:11 #33
HEHE... #3 Havde faktisk svaret. Åbenbart tilsvarende problem på stofa fibernet...
Selv tak