Avatar billede johnnybp Juniormester
21. februar 2017 - 11:39 Der er 6 kommentarer

videoredigering

Jeg mangler noget software til at klippe i videooptagelser. Jeg var begejstret for "NanaoPeg". Det kom sammen med et tv kort Wintvpwr fra Hauppage.
Nanopeg kræver at der er et TVkort  af den type i pc'en, og kan ikke benyttes uden (f.eks i en laptop).
Nanopeg kan klippe og klistre i alle MPEG filer uden at remultiplexe filerne, og er derfor lynhurtig.
Jeg har har andet software som også kan klippe og kliste i videofiler ( f.eks AVS serien og MovAvi) men de remultiplexer filerne efter redigering og det er en meget langsommelig proces(6 timer for en 2 timers spillefilm i høj opløsning).
Findes der andet software, som kan klippe i en videofilm uden at remultiplexe, og som ikke stiller krav til bestemt hardware installeret i computeren?
Avatar billede eurositi Ekspert
21. februar 2017 - 11:52 #1
Xmedia Recode:
http://www.xmedia-recode.de/en/index.html
... Det er ikke verdens smukkeste eller mest avancerede "storyboard", men programmet er helt gratis, og det understøtter alle videoformater uden omkodning.

En ældre klassiker: AVIdemux
https://sourceforge.net/projects/avidemux/
Avatar billede poko1 Ekspert
21. februar 2017 - 12:57 #2
Personligt syntes jeg bedst om Microsofts WMM. Kan faktisk alt
Avatar billede eurositi Ekspert
21. februar 2017 - 13:56 #3
#2
Enig... Altså lige bortset fra at det ikke giver mulighed mulighed for at beskære/trimme video uden at omkode, som spørgeren nævner som en vigtig faktor. ;)

Angiveligt har Microsoft haft planer om en ny udgave af WMM, men det er efter alt at dømme blevet droppet. Det ville ellers være en populær tilføjelse, da der ikke er ret mange gode alternativer inden for non-lineære videoeditorer.
De eksisterende NLE videoeditorer er enten tiltænkt professionelle og koster mere, end de fleste hyggebrugere gider at betale, og/eller de har elendig formatunderstøttelse - især ift. de gode open source videoformater, som Microsoft nu selv understøtter.
Avatar billede hemberg Forsker
22. februar 2017 - 06:19 #4
Kan KLART anbefale Avidemux om end det kan være lidt udfordrende. Det er gratis og kan alle de ting du har brug for. Men der er ikke fine ting i som overgange eller flotte DVD menuer.
Avatar billede johnnybp Juniormester
24. februar 2017 - 13:40 #5
Har testet Avidemux, men fandt det svært at anvende. Det viste sig at være utroligt langsomt sammenlignet med de programmer jeg har i forvejen. Det satte sig samtidig på alle mine videofiler, så jeg nu skulle vælge en anden viewer for at se film. og sløvede maskinen ned. Det blev hurtigt afinstalleret og maskinen scannet for virus, men der var heldigvis ingenting.
Skal også lige teste Xmedia Recode, så vender jeg tilbage.
MVH
Johnny
Avatar billede eurositi Ekspert
24. februar 2017 - 16:00 #6
XMedia er ideelt til både remuxing og omkodning. På dette punkt slår det klassikeren Handbrake.fr. Mht. visuel (såkaldt non-lineær) redigering egner den sig kun til simpel beskæring (trimning).
Du hopper bare til fanen Filters/Preview og bruger knapperne [ og ] til at indramme den ønskede del af videoen. Hvis det ikke skal omkodes, skal du sætte feltet Mode til "Copy" på hhv. fanen Video og Audio.