Avatar billede mjansen Seniormester
22. februar 2017 - 12:49 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Trådløst netværk med flere access points

Hej

Jeg har oprette forskellige trådløse netværk. Bl.a med cisco WAP371.
Og her virkder det fint med automatisk at skifte til den sender med det kraftigste signal.

Men hjemme ved mig selv bruger jeg bare 2 cisco/linksys routere E4200 og E6200. Men forstår ikke hvad man skal gøre for at automatisk skifter det den sender der har højest signal.

Håber nogen kan forklare mig hvordan det virker og hvad jeg skal gøre for at få det til at virke ved mig selv.
Avatar billede ptj_11 Forsker
22. februar 2017 - 13:22 #1
Det umiddelbare svar på dit spørgsmål er:
Den ene af dine routere skal konfigureres som router, den anden skal konfigureres som bridge eller accesspoint.
Hvis du allerede har gjort det på denne måde, så ligger problemet gemt et andet sted.
Kan du fortælle lidt mere detaljeret om dit setup.
/ptj_11
Avatar billede mjansen Seniormester
22. februar 2017 - 13:45 #2
begge routere er sat op som access points og forbundet til en router(dhcp server)
dhcp er slået fra i begge routere og de har hver en fast ip adresse på netværket.

Netværket virker som fint nok, hvis man bare deaktivere/ aktivere wifi på fx ens telefon når man har flyttet sig.
Avatar billede renehinsch Praktikant
22. februar 2017 - 14:21 #3
Du kan verifice at hvert AP kan fungere og tklient kan tilsluttes uden det andet er tændt. .
Herefter kan du teste om det, når du er forbundet trådløst, er muligt at pinge et AP når du er forbundet trådløst til det andet
For bedst roaming skal du have individuelle kanaler på enten 1, 6,11

Det er i Wi-Fi klienten der bestemmer hvad den forbindersig til ogomden vil roame til et bedre AP.

En typisk fejl er at klienten. - fx Windows - ikke har den nyeste driver fra chipproducenten installeret

Good luck!
Avatar billede mjansen Seniormester
22. februar 2017 - 15:06 #4
bruger min telefon som tester, og det virker fint op mod flere cisco wpa371.

men mare ikke hjemme ved mig selv og mine routere(access points)

De køre på kanal 6 og 11.

tænker bare der må være noget styring fra netværket, da det virker på wap371 og ikke ved mig selv
Avatar billede ptj_11 Forsker
22. februar 2017 - 15:06 #5
Enig i #3, med den præcisering/klarificering, at de to accesspoints kanalvalg skal være forskellige, da de ellers vil kunne forstyrre hinanden.
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
22. februar 2017 - 16:06 #6
Ad #5, så blev jeg lige overhalet indenom af en for sen opdatering af siden, så glem det indlæg.
/ptj_11
Avatar billede Rune1983 Ekspert
23. februar 2017 - 07:13 #7
Kontroller følgende på dine to router.
1. Samme SSID
2. Samme kode
3. Samme kode format (WPA/WPA2/WEP etc.)
4. Forskellig kanal på trådløst netværk.

Mener den så burde forbinde til stærkeste signal.
Avatar billede mjansen Seniormester
23. februar 2017 - 22:26 #8
Bingo #7 punkt 3!

Den ene ar wpa2 personal den anden wpa2 mixed
Avatar billede Rune1983 Ekspert
24. februar 2017 - 07:26 #9
Velbekomme. Tænkte nok det var kode formaterne som varierede.