24. februar 2017 - 18:53 Der er 41 kommentarer og
1 løsning

Kingston UV400 240GB indsat - hvordan får jeg den til at fungere som c-drev?

Hej
Jeg har lige indsat en Kingston UV400 240GB harddisk - hvordan får jeg den til at fungere som c-drev?
Jeg skal også have ny-installeret W10 - hvordan får jeg den til at boote fra usb-stikket?
(Min pc er en Asus S551 LB. Den er født med 24 GB SSD c-drev, og der er jo for lidt. De 750 GB HHD kunne jeg ikke bruge til noget ......)
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2017 - 19:32 #1
install Windows på den så bliver det et C drive
Avatar billede poko1 Ekspert
24. februar 2017 - 20:09 #3
Du skal sætte harddisken som eneste HDD hvis den er født me 2 men det fortæller den hvis du ellers har sat den rigtig op
https://billedeupload.dk/images/HeDv.png
når du starter skal du trykke Esc. og i Boot menuen vælge UEFI Boot.
Som her bare med USB I stedet som her er det en DVD
https://billedeupload.dk/images/VOugA.png
Avatar billede poko1 Ekspert
24. februar 2017 - 20:38 #4
Det var den rigtige til ASUS
https://billedeupload.dk/images/PvNbT.jpg
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2017 - 20:39 #5
Den HDD med 24GB SSD er en Hybrid disk. Det er ikke meningen at installere noget som helst på de 24GB. De skal fungere som en slags RAM, som windows bruger når det arbejder.
Jeg er enig i, at når du installerer på den nye SSD, så skal der kun være den i computeren.
Du kan lægge windows 10 på en USB og boote op på den. Da den er tom finder windows selv ud af at installere den som UEFI. Under oprettelsen får du mulighed for at installere på en partition eller hele disken. Personligt finder jeg det mest praktisk at lægge windows på 80GB for hvis noget går helt galt i windows, kan den fornys, uden at man mister sine andre data.
Sådan har jeg selv gjort for kort tid siden, og alt gik fint.
24. februar 2017 - 21:07 #6
Tak for jeres input :-)
Valby #5 - Mener du at jeg skal fjerne hybrid disken fysisk?
Jeg har kopieret dette værktøj på et usb-stik: Windows media creation tool, og håber at kunne installere fra det.

Jeg er total novice mht. en pc's indre, så jeg er taknemmelig for jeres hjælp.
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2017 - 21:07 #7
Ps. Du mangler at fortælle om den PC har kørt Windows 10 før. Eller om du har et medie og en kode. Hvis der før har været w10 på PCén kræver en instaltion ingen kode. Under alle omstændigheder kan du downloade en installer fra Microsoft, som giver dig mulighed for at installere Windows 10 direkte på en USB, som er på minst 4GB. Vælg 64bit, så kan du bruge alle dine ram.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
24. februar 2017 - 21:12 #8
Valby #7 - ja, jeg har kørt w10 før.
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2017 - 21:14 #9
Nå Ok, vi skriver samtidig :-) Nej ikke på den måde, at du piller harddisken ud af computere, du behøver bare at tage kablerne af. Det er kun fordi, at med kun den disk i, som der skal installeres på, er det mere overskuelig, og man undgår fejltagelser. Det er ikke noget problem at installere fra en USB
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2017 - 21:15 #10
Ja så er det bare at gå i gang :-)
24. februar 2017 - 21:17 #11
Jeg forsøger :-)
24. februar 2017 - 21:19 #12
For resten, Valby.... du skrev at jeg skulle bruge de 24 GB som en slags RAM. Det kan jeg jo ikke, hvis jeg fjerner kablerne......????
Avatar billede poko1 Ekspert
24. februar 2017 - 21:20 #13
Asus S551 Er altså en Bærbar- Hvis du har en mappe der hedder eSuport så gem den i den ligger alle ASUS Driverne.
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2017 - 21:24 #14
Nej jeg skrev ikke, at du skulle bruge dem som en slags ram. Det er windows som kan bruge dem, hvis windows altså skulle ligge på den disk. Men det skal det jo ikke, så gemt det.
24. februar 2017 - 21:25 #15
Nåeh sådan. OK :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
24. februar 2017 - 21:32 #16
Avatar billede poko1 Ekspert
24. februar 2017 - 21:39 #17
Hvis du ikke kan bruge min hjælp vil jeg da hoppe fra!
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2017 - 21:46 #18
Nu skrive poko1 at det er en bærbar, og så er det nødvendigt at pille den gamle disk ud, for at få taget kablet fra - og det skal gøres forsigtigt -  når man har trukket disken lidt tilbage. Jeg anede ikke at det var en bærbar.
Avatar billede poko1 Ekspert
24. februar 2017 - 21:49 #19
Jeg har trods al været ASUS Suporter i 18 År men slutter her
Avatar billede 220661 Ekspert
25. februar 2017 - 12:36 #20
Du kan vel købe et kabinet til din gamle disk og bruge den som lager/backup drev?
Det kan købes for en "hund" ca.
Det lille ssd drev kan så måske bruges til at installere programmer på, nu hvor der efter min overbevisning ikke er behov for "cache drev" for systemet, da den nye ssd er væsentlig hurtigere end den gamle hdd.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. februar 2017 - 13:06 #22
Ser den lille  24 gb ssd disk sådan ud, og er sat direkte på bundkortet?
http://www.asusparts.eu/images/Articles/03B03-00080500.jpg
Troede måske det var en alm 2,5" sata disk der sad ved siden af, men da jeg så video blev jeg i tvivl.
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2017 - 13:27 #23
Tak for dit forslag med kabinet, men den disk er foreløbig i overskud.
På mine stationære har jeg allerede en ekstra 3.5 på 1 TB.
Og til min bærbare har jeg en ekstern 2.5 1TB Toshiba.

Jeg tror du har ret Det må være noget som sidder på Asus bundkortet. Hvilken
indflydelse vil det mon have på SSD med windows?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. februar 2017 - 13:37 #24
#23 nederst: Ingenting vil jeg tro.
Så længe driveren til "cashedisken" ikke installeres, så  vil den formodentligt fremgå som alm disk der kan formateres til andet brug. Men jeg er rimelig sikker på at poko1 ved det. Håber da ikke han har sluppet tråden helt.

Jeg vil anbefale spørger (Frederiksberg17) at gennemse alle de forslag der kommer, og ikke udelukke nogle indlæg. Selvom det måske ikke forstås med det samme, er jeg ikke i tvivl om at du vil få tilbagemelding hvis der er noget du ikke forstår.
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2017 - 13:45 #25
Så vil jeg nu holde på "ingenting" tror ikke den vil dukke op i windows som en disk.

Ja det er da udmærket, at foreslå spørger, at se alle indslag - og bemærke, at de er set. For det er de vel nok?
26. februar 2017 - 15:44 #26
Hej alle
Tak for jeres svar.
Jeg gik i stå, da jeg skulle bruge media creation tool,  fordi jeg mangler plads på mit c-drev, så jeg har først set jeres gode forslag nu.
Poko1  tak for billedet af esupprt-mappen, den kunne jeg ikke finde.
jeg vender tilbage, når jeg har fået hjælp til at få Windows over på mit USB-stik.
Vh Inge
Avatar billede 220661 Ekspert
26. februar 2017 - 20:29 #27
#26 Hvis du ikke har plads til at hente Windows installationsfiler må du flytte anden data til noget eksternt, eller hente Windows fra en anden pc.
26. februar 2017 - 21:07 #28
Ja, 220661, det er derfor det tager så lang tid. Jeg skal have fundet en, der har en pc, med plads nok. Håber det lykkes i næste uge.
26. februar 2017 - 21:25 #29
Hej med jer
Jeg beklager, hvis jeg ikke har fulgt etiketten her på siden, men som I nok har bemærket, er jeg ny på siden.
Jeg har nu læst alle svar. Det er ikke alle jeg helt forstår, men som jeg skriver i #26, skal jeg lige have klaret det med w10 på usb-stik.
220661 #22: Ja, det er sådan en lille dims, som du har vist på billedet, og den sidder på bundkortet. Den nye, som jeg har købt, er meget større.
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2017 - 22:08 #30
Poko1 skriver at det er en bærbar. Du har da ikke skilt en bærbar ad, så du kan se, hvad der er på bundkortet??? Og din SSD ligner da ikke det fra billedet #22.
Og den manglende plads du skriver om handler om ca. 19 kg til media creationen, selve installationsfilerne skal jo ligge på en USB. Tænk på hvor lidt 19 kg er i forhold til bare 1MB. Det må du da have plads til.
26. februar 2017 - 22:20 #31
Hej Valby #30
Jeg har taget bunden af og der indsatte jeg den nye ssd Kingston. Og jeg kunne (forsigtigt) trække 24GB ssd ud fra det jeg tror er bundkortet. Måske hedder det noget andet. Men det var ikke svært og jeg har nu sat det i igen for at kunne bruge pc'en.
Måske har jeg misforstået noget mht. brugen af media creation tool:
Det er rigtigt at selve værktøjet ikke fylder særlig meget, men jeg får besked på at usb-stikket skal være på min. 4 GB. og når jeg sætter det i gang, skal der være 8GB på pc'en. Jeg kan ikke kun bruge creation redskabet til at boote fra, det er kun til at hente windows over på usb-stikket med. Sådan har jeg i hvert fald forstået det. Og jeg prøvede bare at bruge creation redskabet, men pc'en kunne ikke bruge det.
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2017 - 22:34 #32
Nå ok de 24GB var sat i som en disk. Det var en nyhed, men du har ikke åbnet ind til bundkortet, det er bare et stik.
Angående det Media tool, så behøver du ikke 8GB på disken, du vælger bare at lægge installations filerne direkte på en USB.
26. februar 2017 - 22:50 #33
#32
Jeg har tidligere talt med Microsoft og Asus og en af dem fortalte, at der skal være plads på pc'en, fordi det lægges her før det overføres til usb-stikket.... Og i hvert fald har jeg ikke kunnet få det til at virke.
Har du et bud?
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2017 - 23:05 #34
Ok lavede lige et hurtigt billede. Jeg ved ikke om det hjælper.
Det skal stå som på billedet med hensyn til, hvad du vil oprette, sprog,
64bit, Medie USB. der var ikke plads til mere på billedet. Klik for større billede.
http://billedeupload.dk/?v=bzt86.jpg
26. februar 2017 - 23:06 #35
ok tak, jeg prøver i morgen :-)
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2017 - 23:08 #36
Ps. USB stikken skal sidde i på forhånd, når du installere på USB.
26. februar 2017 - 23:11 #37
Jeg prøvede lige og den bliver ved med at forlange at pc'en har 8 GB ledig plads..... :-(
Jeg kører creations redskabet..... er det ikke det jeg skal, for at få w10 over på det samme usb-stik?
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2017 - 23:19 #38
02. marts 2017 - 19:36 #39
Hej alle
Mit problem er nu løst.
Teknikeren i Føniks Computer på Frederiksberg har (gen-)oprettet mit gamle 750 GB HDD til at være harddisk og de 24 GB SSD til at være "Cache". Han mente, at der har været sket en fejl på et eller andet tidspunkt, så der er blevet byttet om på dem. + at gendannelsespartionen er blevet slettet.

Sådan nogenlunde har jeg forstået det. :-)

Nu har jeg i hvert fald masser af plads. Har kun brugt 60GB ud af de 698 GB, jeg har til rådighed.

Tak til jer alle for jeres svar.

Vh Inge
02. marts 2017 - 19:37 #40
Ps. Bemærkelsesværdigt at Asus support ikke kunne oplyse mig om dette.
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2017 - 20:10 #41
Nå ja det er jo udmærket, selv om det ikke har noget med dit spørgsmål at gøre :-)

"Kingston UV400 240GB indsat - hvordan får jeg den til at fungere som c-drev?"
02. marts 2017 - 20:55 #42
Nej, det er en alternativ løsning - men jeg vidste ikke, at det kunne lade sig gøre på den måde. Og jeg kunne returnere den nye ssd og spare en masse penge :-)