Avatar billede Armo Novice
26. februar 2017 - 21:28 Der er 18 kommentarer

Død harddisk

Afbrød støm ved uheld under sletning af intern HD, kan ikke ses i BIOS mere, prøvet med 2 forskellige PC'r. Kan den mon reddes ?, er tros alt en 2 TB.
Avatar billede richardjensen Seniormester
26. februar 2017 - 21:48 #1
Et program 'Killdisk' kan måske hjælpe dig. Det kan frit hentes på nettet, og man skal lave en iso fil fx. på cd eller usb-stik.
Man skal så lukke comp. og derefter starte igen, men indstille bios til boot fra den nye isofil.
Så får man flere muligheder ( fx.  læse HD'en eller tømme den totalt. )
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. februar 2017 - 21:50 #2
Står harddisken og klikker? Gør den det er det IKKE et godt tegn :-(
Roterer diskene indeni?
Prøv at gå ind i Computer>Administration>Diskhåndetering.
Optræder den der er der håb. Klik på bjælken med harddisken>tildel den et bogstav>formater. Hvis du er heldig så skulle den nu være ok. vi krydser fingre.
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. februar 2017 - 21:53 #3
#1
Jeg er helt enig med dig omkring Active Killdisk. Har selv brugt det med succes.

Her er et link:

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
Avatar billede Armo Novice
26. februar 2017 - 22:16 #4
Prøver at hente Active Killdisk, det er da et forsøg værd. Takker for tippet.
Og ja, den lyder meget normal, så krydser også fingre.
Og nej, den kan ikke ses nogen steder.
Glæder mig til at prøve i morgen
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2017 - 22:23 #5
Hvis disken ikke kan ses i Diskhåndtering på nogen PC, så er den nok beskadiget.
Du kan også prøve at se her, det er en partition manager. Den kan finde en mistet partition fil, men det hjælper nok ikke. Men programmet kan så meget andet, og er værd at gemme på.http://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html

#1 Hvad kan Killdis udover at slette alt på disken?
Avatar billede ptj_11 Forsker
26. februar 2017 - 22:24 #6
Jeg bliver lige nødt til at kommentere kommentarerne.
Hvis bios ikke kan se disken, så kan diskhåndteringen da slet ikke.
Jeg kender kun killdisk af omtale, så jeg kan ikke sige noget sikkert, men jeg tvivler på, at den vil kunne se disken heller.
Bios er trods alt det laveste lag.
Så hvis killdisk ikke kan gå under det niveau, så er der næppe noget at komme efter.
Hvis den skal kunne reddes, så er der sikkert ikke anden udvej end et prof-foretagende, en af disse firmaer, som specialiserer sig i at redde data. De påtager sig også af og til, at reparere diske.
Men det vil sikkert kun kunne betale sig med diske af en hvis pris og kvalitet.
/ptj_11
Avatar billede Armo Novice
26. februar 2017 - 22:30 #7
Er også bange for HD'rn er død, men uforsøgt dur ikke, har nu hentet Killdisk, og  MiniTool Partition Manager free. Så må jeg se hvordan det går i morgen.
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2017 - 22:40 #8
#5 Jeg skriver jo også bare, hvis disken ikke kan ses i Diskhåndtering er den nok beskadiget. At gå i bios, er bare at sikre sig, at den er forsvundet.
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2017 - 22:47 #9
@Armo, hvis du ikke har uerstattelige data på disken, er det meget billigere at købe en ny en at gå til et firma, som kan redde den.
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. februar 2017 - 23:25 #10
#9
Jeg giver dig helt ret. Skal et firma gendanne data, på en ødelagt HDD løber dette oppe i mange tusinde kroner. Så hellere købe en ny der virker. Det er ganske vist dyre lærepenge!
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
27. februar 2017 - 09:55 #11
Prøve lige at skrive fabrikat og model på din disk.
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2017 - 11:35 #12
#11 Ja det kan være printet som er futtet af, og teoretisk kan man selv skifte det.
Men det kan blive svært at finde et som er nøjagtig magen til, og lykkes alligevel, skal det jo også betales.
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
27. februar 2017 - 11:55 #13
At skifte print på en moderne harddisk kræver at ROM flyttes fra det gamle print til det nye print. Enten fysisk flyttes eller udlæses og skrives til det nye print. At montere et nyt print uden at flytte ROM med kan ødelægge diskens data. Det er dog meget sjældent at et print det fejler med mindre der er tale om strømskade.

Bestemte fabrikater / modeller har firmware issues som kan resultere i en disk opfører sig som Armo beskriver. Det er eksempelvis en typisk fejl på en Seagate ST2000DM001 disk der har problemer med medie cache.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. februar 2017 - 11:57 #14
Jeg vil sige at det vil være svært. for ikke at sige umulig,t at skaffe et andet print, fordi HDD og anden elektronik i dag ikke er beregnet til at reparere, men i stedet at blive udskiftet efter endt tjeneste. Køb og smid væk mentaliteten har kronede dage :-(
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2017 - 12:00 #15
Strømskade, spørger skriver netop."Afbrød støm ved uheld"
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
27. februar 2017 - 18:55 #16
#15 det er selvfølgelig en mulighed. Det kan være en simpel fejl på printet.
Avatar billede Armo Novice
27. februar 2017 - 20:42 #17
Tak for hjælpen, disken er ganske rigtig en Seagate ST2000DL003, men dropper videre forsøg. Øv men takker jer endnu engang.
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2017 - 21:09 #18
Ok :-)