Avatar billede loke Novice
01. marts 2017 - 15:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opgradere den gamle, eller spare sammen til en helt ny computer

Hej med jer.
Jeg er helt ny her inde, så håber mit spørgsmål rammer den rigtige kategori.
Men ja som overskriften siger skal jeg købe nyt eller er der en chance for at jeg kan opgradere lidt?

CPU
    Intel Core i5 2500 @ 3.30GHz
    Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
    8,00GB Dual-Channel DDR3 (9-9-9-24)
Motherboard
    ASUSTeK Computer INC. P8H61-M LX (LGA1155)
Graphics
    BENQ E2220HD (1920x1080@60Hz)
    1023MB NVIDIA GeForce GTX 550 Ti (ASUStek Computer Inc)

CPU mere info
          Intel Core i5 2500
    Cores    4
    Threads    4
    Name    Intel Core i5 2500
    Code Name    Sandy Bridge
    Package    Socket 1155 LGA
    Technology    32nm
    Specification    Intel Core i5-2500 CPU @ 3.30GHz
    Family    6
    Extended Family    6
    Model    A
    Extended Model    2A
    Stepping    7
    Revision    D2
    Instructions    MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, Intel 64, NX, VMX, AES, AVX
    Virtualization    Supported, Disabled
    Hyperthreading    Not supported
    Fan Speed    686 RPM
    Stock Core Speed    3300 MHz
    Stock Bus Speed    100 MHz

RAM mere info
        Type DDR3
        Size 4096 MBytes
        Manufacturer    Kingston
        Max Bandwidth    PC3-10700 (667 MHz)
        Part Number    99U5403-034.A00LF
        Serial Number    2181453548
        Week/year    31 / 11

Undskyld hvis jeg smider alt mulig ligegyldig info her ind! Men jeg forstår næsten ikke noget af det. Håber der kan komme et godt råd eller to til hvad jeg skal/kan gøre.
Avatar billede Slater Ekspert
01. marts 2017 - 15:38 #1
Hvad skal den bruges til? Hvis spil, så hvilke og hvor høje krav stiller du til indstillinger, opløsning, framerate, osv?
Avatar billede loke Novice
01. marts 2017 - 15:48 #2
Jeg spiller lidt civilization 6, og et par sandbox survival spil. (7 days to die og Empyrion)
Det hele virker bare til at køre lidt sløjt!
Jeg stiller ikke de store krav og har for det meste ikke noget problem med at sætte spil til medium grafik.
Avatar billede posten Ekspert
01. marts 2017 - 17:28 #3
du skriver jo intet om din disk er det en ssd eller en "alm" men dit skærmkort halter nok nu ved jeg intet om hvor mange ram dit spil kræver  og aner heller ikke hva styresystem du bruger og om du er på 32 eller 64 bit
Avatar billede Slater Ekspert
01. marts 2017 - 19:44 #4
Til den beskrevne brug er din CPU ganske fin og 8 GB RAM er også glimrende. Bundkortet kan også hvad det skal. Så enig med Posten i at grafikkortet sandsynligvis er flaskehalsen, da det halter lidt bagud. En opgradering til bare f.eks. et billigt 1050 Ti, som fås til lige over 1000 kr, burde gøre en stor forskel.

Som Posten også er inde på, kommer det dog også an på hvad du mener med "sløjt". Er det framerate i spil, eller er ting langsomme om at starte op? I sidstnævnte tilfælde vil en SSD gøre underværker. Hvis det er performance i spil, du vil have op, så gør en SSD næsten ingenting.
Avatar billede loke Novice
01. marts 2017 - 20:23 #5
Windows 10 home 64 bit. alm disk.

Det jeg selv tænker er et nyt grafikkort og nye samt flere ram! men ved ikke om det kan betale sig! sagt med andre ord vil jeg kunne mærke det når jeg spiller.
Avatar billede loke Novice
01. marts 2017 - 20:29 #6
Tak for dit konkrete svar Slater. Jeg vil kigge noget mere efter et nyt grafikkort. Så må jeg bare håbe det passer med mit bundkort.
Det kan max gå galt. :)