Avatar billede Angos Skaarup Praktikant
01. marts 2017 - 21:29 Der er 9 kommentarer

Installere ny harddisk

Jeg skal købe en ny harddisk fordi jeg har for lidt GB på den men, det kræver noget med at få ny windows, det kan tage lang tid, SSD den nye ting og alt andet jeg ikke kan finde ud af. Jeg vil sætte stor pris på svar som forklarer hvordan det hele skal foregå når man skal have en ny harddisk Installeret
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. marts 2017 - 22:01 #1
Computeren der er tale om hvad for et mærke er det, eller er den hjemmebygget ?
Jeg går ud fra at det er stationær!
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2017 - 22:10 #2
du skal købe en der er stor nok til dit brug.

spiller du bare, og jeg kan se du ved ikke så meget, så derfor regner jeg med at du ikke producerer store mængder data..

du skal blot købe en eller flere 2 TB diske (terrabyte).
sæt den i maskinen, som den er nu, og så:

nu skal du klone din nuværende harddisk over på den nye (det findes der et program til).

herefter, kan du bare pille din lille gamel disk ud, og så:
nu skal du bare sætte den nye, klonede disk til at være master/boot disk.
er du svag i det, så er det nemt at løse, ved bare at sætte den til nøjagtigt samme SATA kabel, som den gamel du netop har pillet ud.

og så skal du ind i computerens BIOS, og sætte den nye klonede disk, som boot disken. nu virker alt som det var!

om SSD, der er flash memory, og det betyder at det bliver fysisk nedslidt af at blive brugt, og en dag, dør den.
men den er hurtig. (og lille)

en SSD er bedst til at du kun har dit system på den, din windows.
ikke dine data. (billeder, film/spil osv).

hvis en SSD futter af, så mister du ALT, og der er ikke noget at gøre ved det.
en HDD (harddisk) er lavet af metal og fysiske magnetiske plader, og skulle der ske noget, mister du ikke nogen data, kun hvis du ignorerer den larm og hyl om at den er ved at gå i stykker. og alligevel.....    chancen for at du mister noget er meget lille. og nej, det er IKKE dyrt at få dine ting reddet.

jeg bruger kun en 250 gb SSD til windows, og alt er installeret på en anden disk, det er skilt ad, programmer på 1 disk, og data på en anden disk.
og så windows på SSD.

på den måde kan jeg nemmere lave backup, som bare kloner hele disken til en NAS.

min windows er 7 med alle opdateringer, det fylder kun 55 GB
det tager ved nedbrud/noget harsmadret windows, da tager det kun 15 min at smide min klon backup tilbage, og så kører det hele igen.

derfor klon = win win

dette program kan sikkerhedskopier, filer, partitioner, og hele diske (en klon)
http://www.backup-utility.com/disk-clone-software.html

jeg ved ikke om det er det bedste. jeg bruger noget andet. Acronis Backup, som jeg regner for verdens bedste backup program. det hedder Acronis True Image.

jeg ved bare at det linkede AOMEI klarer opgaven.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2017 - 22:14 #3
(jeg har testet aomei backupper. jeg tester alt software! som ser ud til at ku være noget værd.)
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2017 - 22:14 #4
men jeg vil bare ikke bruge det, fordi det er kinesisk
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2017 - 22:20 #5
SSD er en god ting for det drev, som indeholder styresystemet. SSD er bare en harddisk, og der er intet mystisk ved den. Man skal bare sørge for, at AHCI er aktiveret og  Trim er sat til i bios.
Teoretisk kan man bare klone en disk over på SSD disken, MEN det afhænger selvfølgelig af, hvad man har på sit C-drev.
Man kan selvfølgelig ikke klone 400GB over på en SSD på 250GB.
Det bedste er at lave en ny installation, men nu skriver du jo ikke noget om dit styresystem.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2017 - 22:29 #6
lige til det der med ssd og hdd sata prøv og se her http://www.it-blogger.dk/ssd-vs-hdd-hvad-er-forskellen/
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2017 - 22:55 #7
#4 Kinesisk, og hvad så? Min computer er kinesisk, og sandsynligvis er mange, eller alle komponenter i din kinesiske. Jeg er heller ikke begejstret for kinesisk ekspansion,
men det kan vi desværre ikke undgå.  Og AOMEI er et udmærket program. Det er Acronis også, men det er et betalings program - Har det selv.
Men enig i, at det er godt at have styresystemet på SSD, og de store Data på en Sata disk.
Avatar billede Angos Skaarup Praktikant
02. marts 2017 - 15:10 #8
Jeg forstår ikke det med kloende disk
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2017 - 15:35 #9
En klonet disk er bare en helt nøjagtig kopi af en anden disk. Hvis det er C-drevet, får man styresystemet samt alle driverne med. Det betyder, at man kan tage den gamle disk ud, sætte den klonede disk i og starte op på den.