Avatar billede mr_jay Mester
03. marts 2017 - 14:45 Der er 18 kommentarer

Fra Ubuntu til Windows 10

Jeg har en bærbar med Ubuntu på, men vil have installeret Windows 10 på den i stedet. Det skal være en ren installation, da der intet er på den bærebare der skal gemmes. Jeg har lavet en bootable USB nøgle. Jeg har også prøvet at boote fra den, men hver gang når jeg til et punkt, hvor jeg bliver bedt om, at tage USB stikket ud og genstarte computeren, så Windows kan starte normalt. Hvilket det jo ikke kan, da Windows ikke findes på computeren. What to do?
Avatar billede poko1 Ekspert
03. marts 2017 - 15:31 #1
Er det ikke fordi du har sat USB som first BOOT?
Avatar billede mr_jay Mester
03. marts 2017 - 15:40 #2
Windows 10 installations disken er lagt på en USB da der intet disk drev er i den bærebare. Så jo den skal jo boote derfra for at installere Windows.
Avatar billede poko1 Ekspert
03. marts 2017 - 16:07 #3
Du skal installere fra BOOT Manageren!
ellers skal du efter genstart lige umiddelbart når installationen er genoptaget indsøtte din USB Nøgle.
Hvilken Bærbar?
Avatar billede mr_jay Mester
03. marts 2017 - 16:24 #4
BOOT manageren? USB'en er lavet med rufus og skulle jo som sådan virke præcis som den disk jeg har. Eller har jeg misforstået noget?
Avatar billede mr_jay Mester
03. marts 2017 - 16:24 #5
Og det er en Aspire bærbar.
Avatar billede poko1 Ekspert
03. marts 2017 - 16:42 #6
Tja: ! Jeg Har en ASUS?????
Men hvis du ændrer dit setup og sætter dine drev som her: Se bort fra at der også er en DVD med
og derefter vælger din BOOT Selector. Kan du lade dit USB Stik blive i PC:!
https://billedeupload.dk/images/UEaD.png
Avatar billede mr_jay Mester
03. marts 2017 - 21:14 #7
De muligheder har jeg slet ikke i bios. Der er kun to partitioner og noget net MBA
Avatar billede poko1 Ekspert
03. marts 2017 - 22:09 #8
Det er ikke BIOS Du ser det er Boot manageren
Og når du kun vil fortælle at det er en Aspire bærbar! Er det jo svært at hjælpe.
er ikke sikker men er det ikke noget med F2 til BOOT Menu og F12 for at vælge medie?
Min Bærbare er en ASUS K95BV
Avatar billede mr_jay Mester
04. marts 2017 - 11:06 #9
Det er en Acer Apire 5715z og det er selvfølgelig boot menuen (F12) jeg er inde i.
Avatar billede mr_jay Mester
04. marts 2017 - 11:12 #10
Men jeg forstår bare ikke hvorfor du tror der skulle være Windows Boot manager på maskinen, når der ikke er Windows på overhovedet, kun Ubuntu?
Avatar billede poko1 Ekspert
04. marts 2017 - 11:24 #11
og har du så sat Harddisken som 1'st Boot i Bios F2 ??
Ellers skal du tage den ud og genindsætte den hver gang den er genstartet.
Den skal sættes ind lige så snart du ser  Microsoft Flaget hvor stjernerne Roterer neden under!
https://billedeupload.dk/images/HJ7lx.png
Og det skal gøres hver gang der genstartes!
Avatar billede poko1 Ekspert
04. marts 2017 - 12:23 #12
Denne rækkefølge burde dine drev have.
1. Harddisk:
2. USB:
O.S.V.
https://billedeupload.dk/images/97nk2.png
Avatar billede mr_jay Mester
04. marts 2017 - 13:11 #13
USB står sidst, mem skal den stå som nr. 2?
Avatar billede poko1 Ekspert
04. marts 2017 - 13:41 #14
Ja og når den så genstarter er det på Harddisken for at færdiggøre installationen
Avatar billede mr_jay Mester
04. marts 2017 - 13:54 #15
Altså for at opsumere, 1 indsæt USB nøgle, start windows installation. 2. Når den beder om genstart, genstart og lad USB'en sidde i til windows symbolet viser sig og tag så USB'en ud. Trin gentages ved hver genstart. Er det rigtigt forstået?
Avatar billede poko1 Ekspert
04. marts 2017 - 14:00 #16
nej du kan roligt lade den sidde nu den henter jo stadigvæk filer på USB. Men tror ikke længere at den skal starte op på ny!
Avatar billede mr_jay Mester
04. marts 2017 - 14:46 #17
Okay, prøver senere. Skal i skoven med sønnen nu.
Avatar billede mr_jay Mester
21. marts 2017 - 01:41 #18
Hov havde da helt glemt tråden.

Har fået løst problemet, som viste sig at være en kombineret fejl 40 og en gammel maskine. Den version af Windows 10 jeg først prøvede at installere, viste sig at være en 64 bit version, som den gamle maskine ikke kunne klare. Derfor lavede den alle de problemer. Da jeg opdagede at det var en 64 bit version, skiftede jeg til en 32 bit og derefter ingen problemer. Men tak for hjælpen.