Avatar billede Xs_Razr Seniormester
06. marts 2017 - 13:20 Der er 4 kommentarer

Lagring på #C-drev problemer

Hej CW

Jeg sidder her med min mors pc, og skulle kigge på nogle forskellige ting. I den forbindelse, ser jeg under stifinderen ved "Enheder og drev", at det der der hedder "OS (C:)" hvoraf der skulle være omkring 88,4 GB på, er ved at være fyldt op. Udover det drev er der også "DATA (D:)", som der angiveligt skulle være omkring 111 GB på.

Det der undrer mig her, er at hvad det præcist er, som bliver gjort på pc'en, som lagrer en masse data på C-drevet i stedet for det andet drev med mere tilstrækkelig plads på? Og hvordan kan jeg frigøre plads her? Jeg downloade en trial på CCleaner, og har kørt nogle forskellige "clean up's" på den, men har stadig problemer med det C-drev... Hvad gør jeg?

Info om den omtalte pc:

Mærke: Asus
Model: ZenBook U500VZ-CM083H
OS: Windows 8.1
CPU: Intel Core i7-3632QM
Lagring: 256 GB SSD
Grafik: NVIDIA GeForce GT 650 2 GB GDDR 5

Tak på forhånd!
Avatar billede poko1 Ekspert
06. marts 2017 - 13:29 #1
Lav nogle mapper på D: drevet navngiv dem Dokumenter Billeder osv. Kopier indholdet i de tilsvarende mapper til D:drevets mapper kontroler at de er der og slet så indholdet på de oprindelige mapper.
Avatar billede poko1 Ekspert
06. marts 2017 - 13:44 #2
Hvis der er andre mapper på C:Drevet Hører de ikke hjemme der.
https://billedeupload.dk/?v=BpZzu.png
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2017 - 14:16 #3
Der er to løsninger - du kan vælge at slette partitionen (D: drevet) i diskhåndteringen, og så bagefter udvide C: drevet til at omfatte det gamle D: drevs plads. MEN PAS PÅ - der gives ingen fortrydelse, når det først er slettet.
Ovenstående kan lade sig gøre uden 3. parts software, hvis D: drevet er den sidste del af harddisken, hvilket den sandsynligvis er.

Den anden løsning er Poko1 inde på - at begynde at bruge D: drevet aktivt. Det er ikke noget Windows gør af sig selv - du skal selv fortælle at det skal bruges, dels ved installation af programmer, men lige så meget med hensyn til, hvor data gemmes.

Jeg ville dog vælge at højreklikke på de enkelte data-mapper i stifinder (eks. "Billeder", og vælge "Egenskaber". Vælg fanen "Placering" og vælg "Flyt". Angiv nu hvor du gerne vil have data flyttet hen (eks. D:\Billeder). Klik OK.
Nu flyttes data til den ny placering, samtidig med at mappegenvejen i Stifinder opdateres. Gør det samme for de øvrige datamapper (videoer, hentede filer, dokumenter o.s.v....)

Et sidste sted du også bør rette, er de enkelte programmers foretrukne sted at gemme, eks. Word/Excel. Her skal du rette standard fil-placeringen i de enkelte programmer.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. marts 2017 - 19:55 #4
Enig i #3 :-)