Avatar billede madsberg Juniormester
06. marts 2017 - 14:43 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Automatisk opdatering af SUM.HVIS uden at åbne filerne til kæderne

Jeg har en Masterfil med kæder til 20 andre filer. Hvis jeg bruger LOPSLAG bliver min Masterfil automatisk opdateret, men hvis jeg bruger SUM.HVIS står der #VÆRDI alle steder, hvis jeg ikke åbner de andre filer. Er der en måde man kan løse dette? Jeg kan ikke bruge LOPSLAG, da der kan være flere forekomster, således at disse skal summeres.
Mvh  Mads
Avatar billede kabbak Professor
06. marts 2017 - 15:04 #1
prøv med SUMPRODUKT
Avatar billede kabbak Professor
06. marts 2017 - 15:05 #2
eks.

=SUMPRODUKT(('C:\Documents\[Mappe1.xls]Ark1'!$A$1:$A$8=A2)*'C:\Documents\[Mappe1.xls]Ark1'!$B$1:$B$8)
Avatar billede madsberg Juniormester
06. marts 2017 - 15:54 #3
Jeg kan desværre ikke få det til at lykkes. Med åben fil har jeg skrevet:
=SUMPRODUKT(('[Default timesheet 2017.xlsm]Tidsregistrering'!$D:$D=D10)*'[Default timesheet 2017.xlsm]Tidsregistrering'!$AL:$AL)
Resultatet bliver #VÆRDI
Avatar billede madsberg Juniormester
06. marts 2017 - 16:04 #4
Det en ren SUM.HVIS jeg søger alternativ til:

=SUM.HVIS('S:\Copenhagen\COMMON\Mads Berg\Timesheets\[Default timesheet 2017.xlsm]Tidsregistrering'!$D:$D;$D5;'S:\Copenhagen\COMMON\Mads Berg\Timesheets\[Default timesheet 2017.xlsm]Tidsregistrering'!$AL:$AL
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. marts 2017 - 16:44 #5
SUMPRODUKT virker fint for mig.
Du kan ikke bruge SUM:HVIS.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. marts 2017 - 16:44 #6
SUM.HVIS
Avatar billede kabbak Professor
06. marts 2017 - 17:22 #7
Sumprodukt, virker IKKE på hele kolonner, du skal afgrænse det til celler

=SUM.HVIS('S:\Copenhagen\COMMON\Mads Berg\Timesheets\[Default timesheet 2017.xlsm]Tidsregistrering'!$D1:$D5000;$D5;'S:\Copenhagen\COMMON\Mads Berg\Timesheets\[Default timesheet 2017.xlsm]Tidsregistrering'!$AL1:$AL5000
Avatar billede kabbak Professor
06. marts 2017 - 17:25 #8
skal vist være sådan

=SUMPRODUKT(('S:\Copenhagen\COMMON\Mads Berg\Timesheets\[Default timesheet 2017.xlsm]Tidsregistrering'!$D1:$D5000=$D5)* 'S:\Copenhagen\COMMON\Mads Berg\Timesheets\[Default timesheet 2017.xlsm]Tidsregistrering'!$AL1:$AL5000)
Avatar billede madsberg Juniormester
06. marts 2017 - 17:29 #9
Jeg tror jeg er blevet misforstået. Min eneste problem er at SUM.HVIS ikke bliver opdateret automatisk uden at åbne filen jeg søger i (Kæden), ligesom som f.eks. LOPSLAG gør.
SUM.HVIS ville være perfekt til mit formål, hvis bare den blev opdateret automatisk.
Jeg skal ikke summe 20 ens matricer i de 20 filer (som heller ikke står i samme rækkefølge). Jeg skal lave en SUM.HVIS 20 gange og de 20 resultater skal stå i hver sin celle.
Måske er det nemmere at forstå hvis jeg sagde at jeg skulle lave én formel (SUM.HVIS) fra én fil til én anden, men som blev opdateret uden at åbne den anden fil (glemt alt om de 20 filer, som kun forvirrer). F.eks. i mit eksempel:
=SUM.HVIS('S:\Copenhagen\COMMON\Mads Berg\Timesheets\[Default timesheet 2017.xlsm]Tidsregistrering'!$D:$D;$D5;'S:\Copenhagen\COMMON\Mads Berg\Timesheets\[Default timesheet 2017.xlsm]Tidsregistrering'!$AL:$AL

Hvis svaret stadig er SUMPRODUKT, så ville jeg blive meget glad, hvis I kunne omskrive min ovenstående SUM.HVIS som SUMPRODUKT.
Avatar billede kabbak Professor
06. marts 2017 - 17:50 #10
se #8
Avatar billede madsberg Juniormester
06. marts 2017 - 18:11 #11
Hej Kabbak
Tak fordi du prøver at hjælpe mig. Men det virker desværre ikke.
Jeg tror ikke jeg forstår SUMPRODUKT.
Er det rigtigt forstået at det er et gangetegn (og ikke semikolon) efter =D5)  i nedenstående ?
=SUMPRODUKT(('S:\Copenhagen\COMMON\Mads Berg\Timesheets\[Default timesheet 2017.xlsm]Tidsregistrering'!$D1:$D5000=$D5)* 'S:\Copenhagen\COMMON\Mads Berg\Timesheets\[Default timesheet 2017.xlsm]Tidsregistrering'!$AL1:$AL5000)
Det der står i Kolonne D (i begge filer er en tekst) og kolonne AL er tal jeg gerne vil summere, hvis teksten i kolonne D er lig med teksten i kolonne D5. Præcis som i SUM.HVIS , men problemet er at det ikke bliver opdateret automatisk. Mit eneste problem er at det ikke bliver opdateret automatisk uden at åbne den anden fil.
SUM.HVIS virker fantastisk, men bliver desværre ikke opdateret automatisk.
Avatar billede kabbak Professor
06. marts 2017 - 18:26 #12
det er korrekt at det er * ( gangetegn)
hver gang at
D1:$D5000=$D5, er sand , summerer den cellen i samme række kolonne AL
Avatar billede kabbak Professor
06. marts 2017 - 18:27 #13
Der må IKKE være nogen tekst overhovedet i kolonne AL, hvis der er det, giver det fejl
Avatar billede madsberg Juniormester
06. marts 2017 - 18:35 #14
Det kan måske være det. Der er masser af overskrifter i AL. Filen består af 12 skemaer (én pr måned) og hvert skema har overskrifter (bestående af 4 rækker), men ikke i de rækker med hvor teksten står i kolonne D. Men jeg vil prøve at lave SUMPRODUKT uden at ramme overskrifterne.
Jeg vender tilbage med svaret. Tak.
Avatar billede madsberg Juniormester
06. marts 2017 - 18:59 #15
Hurrah. Nu virker det. Og det bliver automatisk opdateret uden at jeg skal åbne andre filer.
Selvfølgelig skal jeg lave formlen om 12 gange, men det er ikke noget problem.
Nu ser formlen således ud for januar.
=SUMPRODUKT(('C:\Users\ejer\Documents\CCN\[Default timesheet 2017.xlsm]Tidsregistrering'!$D$13:$D$29=$D4)*'C:\Users\ejer\Documents\CCN\[Default timesheet 2017.xlsm]Tidsregistrering'!$AL$13:$AL$29)
Tusinde tak for hjælpen.