Avatar billede Uvanga Ekspert
07. marts 2017 - 14:04 Der er 24 kommentarer og
3 løsninger

C: og D: drev, hvorfor og hvordan?

Min PC er fra leverandør konfigureret med to drev, C: og D:
C: = 279GB
D: = 398GB
Hvordan, og især hvorfor er PC config med 2 drev, og C: som bruges automatisk til at gemme filer overikøbet er den mindste?
På mit D-drev ligger udelukkende sys-backup.
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2017 - 14:08 #1
2 disker i eller opdelt i 2
Avatar billede claes57 Ekspert
07. marts 2017 - 14:26 #2
hvis du samler data (dokumenter, musik , video og billeder) på d: så er det enkelt mht backup. C-drevet image når du har installeret nyt, og d-drevet backup regelmæssigt. Jeg har så placeret data i skyen (onedrive, dropbox og google drev) så backup af data kan undlades, og har kun image af c-drevet (og en nødstart-usb, så image kan indlæses på en helt ny disk hvis der er totalt nedbrud).
Flytning af onedrive, dropbox, g-drev er lidt forskelligt, men når de er på d-drev, så højreklik på fx dokumenter i stifinder og flyt den til fx dokumenter i onedrive-mappen på d-drev - og tilsvarende med de andre.
Hvis det hele er samlet på et drev, så vil et image blive unødigt stort.
Avatar billede Uvanga Ekspert
07. marts 2017 - 14:28 #3
Når jeg klikker på Stifinder, komme der 3 drev frem,
OS (C:)
DATA (D:)
Dvd-rw-drev (E:)
Alle tre har et ens HD symbol, så mon ikke der er 2 diske? Jeg er dog ikke sikker.
Men under alle omstændigheder fører D: drev en ret anonym tilværelse, da dokumenter m.v. automatisk gemmes i C:
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. marts 2017 - 14:32 #4
Du skal i diskhåndteringen for at se den egentlige fordeling af "drev".

C: og D: kaldes godt nok harddiske", men er i virkeligheden "drev" på en partition. Der kan ligge flere partitioner på en harddisk - men det er du kun i stand til at se i diskhåndteringen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. marts 2017 - 14:34 #5
Og i øvrigt - hvorfor det er delt op sådan...

Det må du jo spørge leverandøren om. Nogen har brugt D: drevet til at samle data, som Claes57 skriver. I gamle dage var det normalt, fordi man med visse partitioneringer, kunne få en højere ydelse ud af harddisken. I dag har det ikke nogen større betydning, men mange laver stadig "datapartitionen" af gammel vane.
Avatar billede Uvanga Ekspert
07. marts 2017 - 14:47 #6
Tak for alle indlæg.
Der en disk delt i 2.
Jeg anvender win10, og ser i diskhåndtering at man kan via rullemenu kan vælge hvor nye dokumenter, billeder m.v. skal gemmes (C: eller D:)
Jeg har faktisk aldrig spekuleret over det tidligere. Spørgsmålet er afledt af et andet indlæg her på Eksperten.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. marts 2017 - 15:04 #7
Husk, du kan vælge at nedlægge D: drevet, og lægge det sammen med C: drevet.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2017 - 17:11 #8
I helt gamle dage (90erne)  der partitionerede jeg en 20 gb disk i 4 dele :-)
Windows
Programmer
Dokumenter
Spil
Det gør jeg så ikke mere. Men at dele op i flere drev gør jeg stadig.
Lægger mit c drev på omkring 80 gb i dag, til Windows og office pakken samt programmer der opdateres jævnligt. Resten af programmerne lægger jeg på et D drev der hedder programmer, og det sidste drev er så dokumenter og backup af C. Ud over at lægge det på samme disk har jeg det også liggende på eksternt medie. BAckup af dokumenter udfører jeg også sideløbende. Så mister man ikke data.
K
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. marts 2017 - 05:45 #9
ad #7
Mister jeg ikke lidt hurtighed ved at nedlægge D: ?
Jeg mener, lige nu er mine filer gemt på et område der er 279GB
Hvis jeg nedlægger D: vil filer gemmes på C:279+D:398= 677GB
Altså en større "høstak"
Men det er måske en ubetydelig evt. hurtighedsændring.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. marts 2017 - 06:35 #10
Nej, du henter ikke noget hastighed på det du beskriver. I gamle dage oprettede man en partition ca. halvvejs inde på disken, fordi man så kunne lægge de filer man skulle tilgå hurtigst her - teorien var at harddiskens svingarm så ikke skulle bevæge sig så meget fra yderpunkt til yderpunkt, men mere centreret, hvilket teoretisk skulle give kortere "søgetid" på de enkelte filer.

I dag er søgetiden så lav, at det ikke har nogen praktisk betydning.

Det eneste du opnår ved at nedlægge D: drevet, er et mere simpelt system. D: drevet, og at gemme data her, kræver at man er opmærksom på hvor man lægger sin data. Det nytter jo ikke noget at man gemmer rene dokumenter her, men glemmer at tage backup af eks. "Desktop", hvor de fleste jeg kender, har deres arbejdsfiler liggende. Så hellere koncentrere sig om at tage backup af datamapperne man kender på c:\users\[brugernavn]
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. marts 2017 - 07:00 #11
Igen, tak for alle indlæg.
Det gjorde mig mere oplyst om emnet..
Avatar billede johnnybp Juniormester
08. marts 2017 - 22:25 #12
Der er en anden stor fordel ved at have et D:drev. Scanningstiden ved scanning for virus.
Virus lægger sig oftest i systemfiler (og i mails og i modtagne dokumenter), medens jeg aldrig har oplevet virus i mine billeder musik og mine egne dokumenter. En scanning for virus tager en evighed og det er nok helt overflødigt at scanne sine fotos, videoer og musik hver gang.
Ved at lægge disse ting over i D: vil de kun bleve scannet når du specifikt vælger  at scanne dette. Ved at holde C: som et rent systemdrev bliver scanningstiden meget kortere.og så er man (jeg) mere tilbøjelig til at scanne maskine lidt oftere.
MVH
Johnny
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. marts 2017 - 06:49 #13
Det er vist mest på et teoretisk plan :-) - selvfølgelig har du ret i betragtningen, men:

Dels kan du sagtens få virus i eks. word, excel og PDF filer. For den sags skyld også i JPG filer, og givetvis også andre datafil formater.

Dels vil alle filer fortsat blive scannet af "On Access" scanneren når du åbner/tilgår
dem. Det kan næppe slås fra, bare fordi filer ligger på et andet drev.

Dels afhænger det helt af det enkelte antivirus program, hvor let det er at slå interval scanning fra på et specifikt drev - de antivirus programmer jeg lige kan komme i tanke om at have arbejdet med, ville du aktivt skulle ændre i intervalscanningen, for at undgå scanning af D: drevet.

Det er næppe noget der sker "automatisk" i ret mange antivirus programmer - i så fald ville en virus programmør jo hurtigt spekulere i at lave et virtuelt D: drev, hvor virus kunne lægges.

Så jo, teorien er der, men igen skal man kende sin PC rigtig godt, og selv lave udvælgelse og modifikationer af systemet, for at det spiller.
Avatar billede Don Novice
11. juni 2018 - 10:44 #14
Ole_madsen

Hvordan nedlægger jeg d. drevet?

Jeg har nemlig også opdelt, men på mærkværdigvis med C=323gb og D=502mb???
Avatar billede Don Novice
11. juni 2018 - 10:57 #15
Jeg vil samtidig informere, at D-drevet er lokalt disk.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. juni 2018 - 11:22 #16
Hvis ikke du selv har lavet D: drevet, og det ikke er større end 502Mb, så pilfingrene væk. Det bruges sandsynligvis som recovery partition eller lignende.

På en moderne maskine der er UEFI installeret med Secure Boot, har du hele 4 partitioner. Hver partition bruges til noget specielt, så får du den slettet, kan du skade den samlede installation.
Avatar billede Don Novice
11. juni 2018 - 11:47 #17
Kan jeg så forøge størrelsen? jeg får hele tiden meddelelse om, at der er pladsmangel.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. juni 2018 - 11:58 #18
Så gætter jeg på problemet er opstået efter du har opgraderet til Win10 1803 (apriludgaven). Og så er det windows egen recovery partition den er gal med.

Jeg har ikke selv turde slette drevet, men har valgt at slå advarslen fra. Se evt. https://support.microsoft.com/da-dk/help/555622/how-to-remove-the-low-disk-space-warning
Avatar billede Don Novice
11. juni 2018 - 12:13 #19
okay, tak for svar
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. juni 2018 - 12:26 #20
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juni 2018 - 12:33 #21
min lenovo kom med et lille d-drev hvor driver-filer lå (en slags backup)
jeg startede med minitool partition wizard, og formindskede c-drevet til 100gb, og øgede derefter d-drev til maks. Efter det var på plads, så flyttede jeg mine data til d-drevet for lettere backup.
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. juni 2018 - 12:44 #22
Det er næppe samme slags drev vi er ude i her, da her er tale om et "Recovery" drev. Jeg har ingen anelse om det på lang sigt kan være problematisk at fjerne sådan et drev. Her og nu giver det næppe problemer, men hvis man senere skal benytte Windows egen "recovery", kan det ske løbet er kørt. Derfor ville jeg passe på med at slette det.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juni 2018 - 12:57 #23
mit d-drev har stadig mapper fra før - de er en del af lenovos gendannelse/nødstart system. Men derfor kan man jo godt bruge det til andet også.
Windows egen recovery plejer at ligger først på disken, og ikke være tildelt drevbogstav.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. juni 2018 - 13:12 #24
Prøv at læse bare lidt fra det link jeg lagde - her er tale om en speciel situation ved opgradering til win10 1803. For du har da helt ret i at recovery drevet normalt ikke tildeles drevbogstav. Men når nu det er tilfældet - vil du så anbefale folk at bruge drevet til andet, eller ligefrem slette det?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juni 2018 - 13:35 #25
Jeg vil stadig udvide det, så det kan bruges. WinPE til nødstart er som drev jo ikke andet end C-drev med styresystem og data, og ved at bruge det, så kommer det med i ens backuprutine, og det er jo godt...
Avatar billede Don Novice
11. juni 2018 - 17:51 #26
Det er faktisk en Lenovo bærbar vi snakker om, hvor vi satte en ny SSD harddisk i. Som da harddisken ikke er kommet med fra Lenovo, men min ven overførste systemet fra den anden eller sådan noget.

Jeg er ikke særlig skarp til det her IT, men jeg har nu udvidet mit drev.

Jeg vil gerne takke jer begge. Jeg ved nu langt mere end før :D
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. juni 2018 - 18:08 #27
Ja jeg ville stadig være varsom med at bruge drevet :-) - hvis det er Windows der selv har oprettet det, er det ikke til at vide om Windows selv borskaffer det på et tidspunkt :-)
Men hvis det bare er gjort større, sker der næppe noget.