Avatar billede brasso Forsker
07. marts 2017 - 18:25 Der er 20 kommentarer

Problemer med at starte Windows 10 i fejlsikret.

Hej
Jeg har købt et PCI-Express udvidelsekort med 3 stk. USB, men har problemer med at få driveren installeret. Windows har åbenbart ikke en indbygget der fungerer.

1. Forsøg
Installerede kortet, startede maskinen, lige efter det blå Windows ikon og de roterende blå boller, gik maskinen død, med meget mørkeblå skærm.
Tvangs lukkede den, fjernede kortet og genstartede, Windows kørte så en repair, der var åbenbart sket noget med Windows.
Efter ca. 15 minutter startede maskinen op normalt igen.

2. Forsøg. Driver skal installeres i fejlsikret (Forslag fra nørderne i butikken jeg købte kortet)
Åbnede MSCONFIG, Under fanen boot valgte jeg "Sikker star"/ "Minimal", slukkede, isatte kortet, genstartede og nøjagtig det samme skete, med den forskel at Windows repair ikke kunne reparere maskinen, så jeg måtte køre et komplet system image ind igen.

Nu er det så jeg vil gøre et nyt forsøg.
Har fået at vide at jeg i MSCONFIG på fanen "Generelt" skal sætte hak i "Diagnostisk start", men når jeg gør det og vælger "Anvend" hopper hakket tilbage til "Valgfri start".

Er der nogen der har et forslag til, hvordan jeg får den s....s driver installeret?

Ifølge vejledningen der fulgte med kortet skulle alle disse krumspring ikke være nødvendige, men der skal åbenbart et eller andet specielt til for at det kan lykkes.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2017 - 18:29 #1
Huskede du at trykke "anvend" når du ændrede?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2017 - 18:33 #2
Tænker måske at den driver som den prøver at bruge ikke er signeret af Windows, og derfor får du den mørkeblå skærm.
Prøv at deaktivere signering af drivere.
https://www.youtube.com/watch?v=71YAIw7_-kg
Start ca 1 min inde i video.
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2017 - 18:43 #3
Somme tider går det bedre med en installation, hvis man højreklikker og vælger
Kør som administrator.
Avatar billede brasso Forsker
07. marts 2017 - 19:07 #4
#1 Jo jeg trykker anvend, det er derfor jeg kan se at indstillingerne ikke bliver accepteret.

#2. Hvordan kommer en driver der ikke er signeret ind på maskinen, når jeg ikke har installeret nogen endnu?

#3 Jeg kan jo ikke installere noget, når jeg ikke kommer ind i windows.

Jeg har skrevet til producenten, så må vi se hvad de melder tilbage. Jeg tror måske forslaget med at deaktivere signering af driveren, kan være et bud.
Maskinen prøver åbenbart at installere en eller anden åndsvag driver der ligger i Windows, som måske ikke er kompatibel med kortet.
Det er sådan set derfor jeg håbede at kunne starte Windows i fejlsikret og så køre installationen af den originale driver.
Jeg kan ikke lige se nogen mulighed for at køre MSCONFIG som administrator, om det måske kunne løse problemet med at indstillingen ikke gemmes?
Avatar billede claes57 Ekspert
07. marts 2017 - 19:26 #5
usb-porte kan bruges af alle brugere (også selvom der kun er en), så de bør installeres 'som administrator'. Fejlsikret er ikke godt nok - du skal have rettighed til at rette alle brugeres driver-profiler.
Herefter genstart og så nedluk. Sæt kortet i maskinen, og tænd. Så kan win finde kort og driver.
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2017 - 19:26 #6
Nåda, jeg må vist lige pudse brillerne. Microsoft har måske et bedre råd:
https://support.microsoft.com/da-dk/help/12376/windows-10-start-your-pc-in-safe-mode
Avatar billede brasso Forsker
07. marts 2017 - 20:34 #7
#5. Jeg er administrator på maskinen, så det burde ikke være et problem.
Problemet er jo at jeg overhovedet ikke kommer ind i Windows, hverken på den ene eller anden måde, når kortet er monteret i maskinen.
Jeg har også forsøgt at installere driveren, inden kortet sættes i, så kommer der bare en besked om at der ikke er fundet kompatibel hardware
Avatar billede claes57 Ekspert
07. marts 2017 - 21:33 #8
At du er administrator er bare en titel i Windows, du skal stadig vælge et køre installationsfilen ved at højreklikke på den og vælge 'kør som administrator' for at kunne tilskrive rettigheder til andre.
jeg tvivler lidt på, om kortet overhovedet passer til din pc.
Avatar billede brasso Forsker
07. marts 2017 - 22:43 #9
#8 Kender jeg udmærket. Hvad er lige forskellen på PCI-Expres og PCI-Expres? Soklen er PCI-Expres og kortet er PCI-Expres, så burde det vel også passe sammen. Jeg vil antage at PCI-Expres er en fælles standard.
Avatar billede hjolsen Ekspert
08. marts 2017 - 12:12 #10
Selvom kortet passer i soklen kan den lave konflikter med ressourcer (irq-hukommelses områder ) og derfor ikke bruges i din pc . Det kan muligvis ændres enten i bios eller via jumpers på selve kortet - selvom det nok var nemmere at prøve et anden kort.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. marts 2017 - 12:50 #11
3.1    PCI Express 1.0a
3.2    PCI Express 1.1
3.3    PCI Express 2.0
3.4    PCI Express 2.1
3.5    PCI Express 3.0
3.6    PCI Express 3.1
3.7    PCI Express 4.0
jf https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express så hvis dit bundkort er til 2.0 og kortet er 4.0, så kan det let gå galt. Kortet skal være som bundkort eller mindre version.
Avatar billede brasso Forsker
08. marts 2017 - 13:17 #12
#11 Tag for din udredning, jeg må lige se om jeg kan finde en teknisk manual til bundkortet i min DELL Studio XPS 435 MT. Den er ved at være 7 år gammel, jeg er ikke helt med på hvilken version PCI, der var aktuel på det tidspunkt.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. marts 2017 - 14:08 #13
ok - efter årstal, så burde bundkort kunne op til version 2.1
http://www.dell.com/support/home/dk/da/dkbsdt1/product-support/product/studio-xps-435/drivers/advanced er der en chipset driver fra '13 - prøv den før du skrotter kortet helt.
Avatar billede Mikael Ekspert
08. marts 2017 - 14:13 #14
Bare lige den helt "åndsvage" ;)

Hvilken dato har du stående i win/ bios ???

Har oplevet at den dato er ældgammel.. Og derfor er der en "misforståelse" omkring "ikke signeret" driver ;)
Avatar billede brasso Forsker
08. marts 2017 - 14:33 #15
#14 BIOS og Windows dato er den aktuelle dato, begge 2, så der burde ikke være et problem.

#13 Har fundet bundkort spec. på DELL's hjemmeside, ifølge den er alle (1x PCI-EX16 og 3x PCI-EX1) PCI sokler version 2.0. Kortet bruger også version 2.0, så her burde der heller ikke være nogen konflikt.
Det er lidt underligt det hele.
Fabrikantens support har meldt tilbage, men deres svar bekræfter bare at jeg har gjort det rigtigt. De bekræfter også at kortet ikke kræver en speciel driver under Windows 10, så det hele er lidt mystisk. Jeg kommer så i tvivl, da jeg ved at kortet er USB 3.0, og der er ikke andet end USB 2.0 porte i maskinen i forvejen. Men USB 3.0 controlleren burde vel være på kortet?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. marts 2017 - 14:59 #16
på det link i #13 kan du finde alle drivere til maskinen - bare for at sikre, at de er nyeste. Men som Dell skriver
"Produkt, der ikke er testet for opgradering til Windows 10
Dell tester eller udvikler ikke Windows 10-drivere til dette produkt. Hvis du vælger at opgradere, fungerer visse funktioner, programmer og tilsluttede enheder muligvis ikke som forventet."

så det er nok den disclaimer, som du er rendt ind i.
Avatar billede brasso Forsker
10. maj 2017 - 12:37 #17
Sidste nyt i denne føljeton.
Sidste forsøg som jeg prøver bliver:
Lave et total image af min system disk.
Køre Windows repair tool fra tweaking.com
Lav et nyt system image.
Prøve at installere kortet igen.
Jeg er lidt ophængt for tiden, så jeg ved ikke hvornår jeg finder tid til dette forsøg, men jeg vender helt sikkert tilbage.
Avatar billede brasso Forsker
12. juli 2017 - 15:58 #18
Tjahh! Intet lykkes, Windows smadres uanset, hvordan jeg gør. Supporten oplyser at der ikke skal installeres driver til kortet når det er Windows 10, der skulle være standard drivers i Windows til at køre kortet.  Så det ender nok med jeg smider maskinen ned til min værkstedet hvor jeg har købt kortet, så kan de jo gøre et forsøg.
Avatar billede brasso Forsker
03. oktober 2017 - 13:09 #19
Desværre kunne mit lokale computer værksted ikke løse problemet, de installerede en helt ny Windows, men det løste ikke problemet. De siger der opstår konflikter i irq ad resserne  når kortet monteres. Lidt underligt at det tv kort der tidligere sad i samme slot ikke gav problemer? Indtil videre har jeg opgivet at løse problemet og jeg har købt en ekstern usb hub som jeg har koblet til.
Avatar billede jalved Ekspert
03. oktober 2017 - 18:40 #20
God løsning med en hub. Lyder noget nemmere end at bøvle med PCI-kortet :-)