Avatar billede johnnybp Juniormester
08. marts 2017 - 19:11 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Harddisk omskifter

I stedet for dual boot kan man bruge en harddiskomskifter. Disse samt byggevejliedniger findes på nettet. De virker ved at skifte mellem power til dem, hvilket er simpelt nok og let at lave selv.
Men hvad med data delen? En sata dataconnector er med 7 aktive ledninger og jeg kan ikke finde hverken data splittere eller daisy chains .
Vil det virke hvis man selv laver en "daisy chain"  af flere Sata datakabler?
Den vil så blive tilsluttet flere harddiske på en gang, men det vil kun være en af den der har power, de andre sidder bare parallelt over.
Eller kan man med analog switche f.eks cmos 4052 skifte data til den til den valgte harddisk?
MVH
Johnny
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. marts 2017 - 20:28 #1
Det virker mildt sagt en smule kryptisk det du skriver.

Der findes et program der hedder "EasyBCD2.2" der er gratis at anvende. Dette har jeg tidligere selv brug, da jeg havde multi-boot/dua-boot installeret på min pc, med både Win 7 og Win 8. Dette fungerede fint. Der var dog bare ét minus; jeg havde købt nogle programmer der skulle aktiveres over nettet. Disse programmer var kun beregnet til installation på én computer (harddisk), og prøvede man at installere programmet på en anden blev det afvist. Heller ikke hvis HDD´en sad i samme kabinet, eller der var to styresystemer på samme HDD (delt op i C og D drev) kunne det lade sig gøre.

Jeg har indsat et link til EasyBCD2.2:

https://easybcd-.en.softonic.com/
09. marts 2017 - 08:31 #3
SATA er en point to point protocol. Der kan kun sidde en enhed på et kabel.
SAS kan switches, så der kan sidde flere enheder på same "kabel"
SAS controllere understøtter SATA enheder.

Hvorfor ikke bare bruge dual boot?
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. marts 2017 - 14:08 #4
Jeg kan heller ikke se det fornuftige i dit system.
Brug dualboot som foreslået - eller skriv hvorfor den løsning du selv har skrevet om skal bruges, så må vi tage den derfra.
Avatar billede johnnybp Juniormester
09. marts 2017 - 14:11 #5
Hej Rogerrabbit
Fordi det kræver en større hardisk.
Jeg har 2 harddiske som allerede er monteret med de styresystemer jeg ønsker
Min primære harddisk er en lille SSDdisk hvor der kun ligger det helt nødvendige (win10 med nødvendigt tilbehør), Den gjorde pc'en lynende hurtig, men der er ikke plads til en ekstra partition.
Alle "arbejdsfiler" har jeg på så på et eksternt drev
Så har jeg den anden (gamle) hardisk fra en tidligere installation med et andet styresystem. Den monterer jeg manuelt en gang i mellem, og det er det jeg vil slippe for med en omskifter.
For at være lidt teknisk, så kan det lade sig gøre hvis en harddisk er "tree-stated"
dvs højimpedanset, når den er uden power. Det ved jeg ikke, og det er faktisk det jeg spørger om.
Avatar billede johnnybp Juniormester
09. marts 2017 - 14:14 #6
Hej Rogerrabbit
Jeg glemte at nævne at der ikke er overskudende sata stik i pc'en. Der er 2 og det andet bruges til DVD
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2017 - 16:55 #7
kvm switch havde det ikke været smartere/hurtigere??
Her har du begge systemer på hver sin pc og du skifter mellem dem på en taste kombination. Du bruger samme mus tastatur og skærm til begge computere.
Avatar billede johnnybp Juniormester
09. marts 2017 - 21:37 #8
Har kun en pc
09. maj 2017 - 10:41 #9
Undskyld den sene tilbagemelding :(

Du er jo nok kommet videre.
Men jeg har lidt links til dig. Og jeg ikke kunnet finde noget om hvor vidt den tri-stater.

Det jeg kan finde er y-spiltter kabler til strømmen men ikke til data interfacet.

Men der findes sata multipliere :)
https://www.google.dk/search?q=sata+multiplier&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjjtJb5suLTAhXQKFAKHTnYAJgQ7AkIcQ&biw=2560&bih=1323#imgrc=ThnMS-x0zjyhGM:&spf=221

Fundet via denne tråd:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/268025-32-drives-connected-sata-port

og ellers sata på wiki.:
https://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

lidt om pin out:
http://www.interfacebus.com/SATA_Pinout.html
Avatar billede johnnybp Juniormester
10. maj 2017 - 09:25 #10
Hej
Jeg opdagede ar SATA stikkene på motherboardet var dobbelte. Det frie stik var bare skjult af kablet på det andet, så jeg havde faktisk 2 frie sata stik. Løsningen var derfor enkelt nok: Med en almindelig dobbeltomskifter (Alco) monteret på computerens forplade skifter jeg power til de 2 harddiske inden jeg starter computeren.
Jeg prøvede for øvrigt det med at have 2 harddiske forbundet til samme datakabel, men selv om der kun er power på den ene disk, belaster den anden så meget at det ikke kan bruges. Computeren kan boote, men bliver ekstrem langsom.
Men tak for linkene.
10. maj 2017 - 11:29 #11
Velbekomme :)

Bemærk i øvrigt at SATA kører differential. dvs. aktiv terminering.