Avatar billede FinnLauridsen Forsker
10. marts 2017 - 08:39 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

aktiv brugerflade

Hej med jer
findes der et program der vha.en pc kan få diverse relæer til at koble ting ud og ind . Havde forestillet mig noget i excel hvor man kan lave en knap der så via et usb kabel kan styre et relæ samt at tælle impulser fra en giver
findes der sådan et program hvor man ikke skal programere  helt vildt ?
10. marts 2017 - 09:59 #1
Der findes masser af software i den boldgade. ETAP 6.0- power station eller SKM Power tools er umiddelbart hvad jeg lige kan komme i tanke om.
Avatar billede FinnLauridsen Forsker
10. marts 2017 - 10:31 #2
Hej MP
Jeg har været inde og kikke på de programmer, de ser meget kompliceret ud , det jeg søger er mere simpelt
og så med en bruger overflade på PCèn  der viser de ting som skal styres
10. marts 2017 - 10:35 #3
Så er der sådan noget som "relay timer". Det er customizable og nogenlunde nemt at gå til...
Avatar billede FinnLauridsen Forsker
10. marts 2017 - 10:50 #4
MP
er det et særligt program du tænker på ?
10. marts 2017 - 16:03 #5
Hej,

Har du overvejet at gå ind omkring en Arduino løsning ?

Kristian
10. marts 2017 - 16:13 #6
Hej igen,

Som jeg tolker din opgave (#1) kan det løses på 2 måder (sikkert mange andre muligheder),  den ene forudsætter dog, at din PC har en parallel -udgang (PPU)).

1: AT du skriver / opretter/ genererer  et binært mønster (00- FF i hex) som via et program (**) sender dette binære mønster til din PPU, som er koblet til dine relæer.
(*  Hvis du vil være 100 pct. sikker på ikke at svide din PPU af, vil jeg KRAFTIGT anbefale at du bruger optokoblere i første led efter udgangen.)
(** InOut32.pas i Delphi kan netop det der.. **)

2: Vælger du at bruge USB vil jeg anbefale at du ser lidt på en ARDUINO-løsning , som nævnt i forrige indlæg (#5).,

Kristian
Avatar billede FinnLauridsen Forsker
18. marts 2017 - 16:03 #7
Har kikket på Arduino kort ,men der er en hulens masse programkode der skal skrives
Har også kikket på N Button, ser setton r mere overkommeligt  ud , men kan vist ikke styre Arduino kort
Det kan styre Wellerman , men jeg skal også have nogle impulser talt og det kan det vist ikke
Findes der et lignende program som N Button til Arduino ??
19. marts 2017 - 20:28 #8
HEJ,

for at tage dert sidste først:  JEG VED DET IKKE...

N Button har jeg ikke hørt om , så der må jeg melde pas.

Men ARDUINO korte(ne / t) (der er flere typer) programmeres i C ++ og har du programmeret lidt før er det (relativt ?) simpelt.

Du kunne evt. lade en anden programmere din kode ( i C++) ( der er mange her på eksperten.dk , som ville gøre det), . Du behøver ikke noget særligt programmerings-værkstøjer, - udstyr eller andet for at køre dit program.  Det eneste du egentlig kræver er et USB-interface og et program, som kan (via dette USB-Interface) sende de rette binære mønstre til din Arduino, som vil modtage dem, fortolke dem og slukke / tænde dine relæer afhængig af førnævnte binære mønstre, Dette program kan være et automatisk program, som sender forudprogrammerede binære mønstre til Arduinoen, eller (sikkert at foretrække - et andet lidt mere kompliceret at lave)  program,  MEN DET  KAN LAVES I HVILKET SOM HELST PROGRAMMERINGSSSPROG, BARE DET KAN ADRESSERE DIN USB-PORT  VB, C , C++, Delphi ?????

(Jeg programmerer min råkode til min Arduino i C++, komplierer til Arduino maskin-kode, "hælder" den over i Arduinoen, og bruges som oftest et interface skrevet i Delphi når jeg skal snakke program-eksekvering på Arduinoen. )

Arduinoen har 8 ind-udgange (ikke 8 indgange OG 8 Udgange), men 8 porte, som du kan programmere som enten IND- eller UD-gange, eller kombinationer af sum 8.

Bruger du lidt ekstra TTL-logik, kan du programmeringsmæssigt lave disse 8 I/O om til 1-2-3-4-5.........128,129,130 ....254,255,256, .......  N ind eller udgange på bekostning af tid.

Du kan evt. gå ind og se lidt på www.arduino.cc  .

Hvis din PC er en LAB-TOP og du har en docking station har du en (næsten pr. automatik) en parallel port og du kan klare dig med MAX. 8 udgange, da behøver du ikke en ARDUINO -løsning.  Da kan et simpelt DELPHI program (som  jeg kan lave for dig (gratis)) gøre det du ønsker.

Kristian

Avatar billede FinnLauridsen Forsker
10. april 2017 - 19:36 #9
Hej Kristian
Det lyder dejligt at man kan få den hjælp som jeg behøver
Jeg kender ikke noget til programering ( 60+) Men vil gerne sætte mig ind i det , er der nogle bøger som kan hjælpe mig, du kan anbefale
10. april 2017 - 23:56 #10
HEJ FinnLauridsen,

Skal du programmere er der mange gode bøger på både dansk og engelsk.

Men det er lidt afhængig af hvilket programmeringssprog du ønsker at bruge / lære.

Har du tænkt at gå videre med ARDUINO'en vil jeg klart anbefale C++, men her kender jeg ikke umiddlebart nogen titler. Jeg har ingen bøger i C++ jeg læser det hele på nettet. Så jeg har ingen titler her.

Jeg vil anbefale at du besøger dit lokale Kommunebibliotek og spørger om BEGYNDER-lærebøger i C++.  De vil med sikkerhed kunne hjælpe dig et meget langt stykke frem. Og et godt råd her er: Prøv at skrive en masse kode. Kompiler den (dvs. lav din kode om til noget ARDUINOen forstår) og ret dine fejl. Prøv eventuelt at hente en masse C++ kode fra nettet, "smid dem" ind i dit ARDUINO IDE ("Arduino IDE'en er det skærmbillede du får når du åbner ARDUINO programmet ") og kør programmet.

Søg på nettet hvis der er noget du ikke forstår (jeg gør det og får oftest en god forklaring på "mine problemer"), men ikke nok med det jeg indser hvad jeg har gjort forkert i koden (som oftest) og endelig er der EKSPERTEN.DK her eller ARDUINO.CC / Forum  som kan hjælpe hvis det går i rigtig hårdknude.

ARDUINO.CC er dog på engelsk.

Kan du læse engelsk kan du gå ind på www.arduino.cc og lære en masse der. Et godt råd her:  Registrer dig som bruger på ARDUINO FORUM så kan du stille spørgsmål . Jeg er medlem her og jeg lærer en masse med mine spørgsmål (jeg er nemlig heller ikke særlig god til C++). Jeg er mere en Delphi mand (osse 60++ forøvrigt)..
.
Kristian