Avatar billede Malene Novice
11. marts 2017 - 11:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke logge ind på min pc-brugers konto

I går gik min bærbare Acer Aspire 5755G i sort skærm, og derfor genstartede jeg den.
Derefter, som normalt, skriver jeg mit kodeord ind når min brugerkonto popper op, og logger ind.
Det tager meget lang tid i forhold til før, og den tænker og viser først "velkommen"-beskeden, derefter "Forbereder Windows",
og når den så "logger ind" er det ikke på mit desktop længere.
Der står beskeden i en blå boks:
"Vi kan ikke logge på din konto. Dette problem kan ofte løses ved at du logger af din konto og derefter logger ind igen. Hvis du ikke logger af nu, vil filerne du opretter, eller ændringer du foretager, gå tabt."
Og så har jeg valget mellem knapperne "Log af" eller "Afvis".

Nu har jeg logget af, genstartet og lade pc'en være slukket i længere tid, mange gange - uden nogen former for ændringer.

Så er der nogen der ved hvad jeg kan gøre her?

Jeg har windows 10.
Og jeg kan godt gå ind i mapperne og finde "brugere" og derved finde frem til mine dokumenter osv. Men mine indstillinger for min brugerkonto er væk..

mvh Malene
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. marts 2017 - 12:26 #1
Det lyder meget som om der er opstået en fejl i din brugerprofil.

Det letteste du kan gøre er, at omdøbe mappen i "Brugere" til noget helt andet. Log af og på igen - nu burde du få en helt ny mappe oprettet, og en "blank" profil, men så kan du efterfølgende kopiere de filer tilbage, som du har brug for.
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2017 - 12:58 #2
nej. de filer der var i brugen kan du ikke få tilbage.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. marts 2017 - 13:17 #3
#2 - den kommer du til at uddybe - hvorfor skulle man ikke kunne det?

Det er et helt normalt forekommende fænomen at en brugerprofil bliver korrupt, og at Windows derfor opretter en midlertidig profil. Men det betyder ikke at datafilerne er forsvundet... - i hvert fald ikke i de tilfælde jeg har oplevet (hvilket er en del, da det er det jeg lever af :-)
Avatar billede Malene Novice
14. marts 2017 - 10:37 #4
ole_madsen , det hjalp desværre ikke at ændre navnet på min bruger.
Har du andre ideér?

Og jo, jeg kan godt komme frem til mine dokumenter. Jeg kan også ændre og gemme i dem, men selve computerens indstillinger, kan jeg ikke ændre. De starter forfra, hver gang jeg logger ud eller slukker.
F.eks hver gang jeg skal åbne et dokument, beder Word mig om at skrive mine initialer og vælge hvilke formater jeg vil gemme i, alle de ting man normalt kun skal gøre første gang man åbner programmet.
øv..
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. marts 2017 - 11:02 #5
Har du lavet en ny profil? - hvad har du gjort, mere nøjagtig beskrevet?

Selvfølgelig kan der være noget helt grundlæggende galt med Windows - i så fald bør du nok overveje at reinstallere den helt (så ved du alt burde virke).
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2017 - 06:09 #6
det er noget af det værste der kan ske, og det nemmeste er at redde dine filer, og installere om.

det tager 30 min at installere en windows, det kan tage hele dagen og natten med, at måske reparere den ved at sidde og pille i den...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. marts 2017 - 08:38 #7
Jeg er enig i at det er hurtigt at reinstallere windows - men så glemmer du også al den tid der går med at installere småprogrammer og rette diverse indstillinger - så er der altså hurtigt gået et par arbejdsdage.

Hvis du jævnlig reinstallerer, går det selvfølgelig noget hurtigere, fordi du har det i fingerspidserne.

Men "noget af det værste der kan ske" er jeg altså ikke enig i - en fejl i en brugerprofil burde være helt banal at komme over. Det er jo ikke sådan at harddisken eller windows er utilgængelig.

Jeg lavede faktisk en så sent som i går - det tog en god halv time. Og så behøvede jeg ikke at rode med windows opdateringer, program installationer og backup/restore af data...
Avatar billede Malene Novice
15. marts 2017 - 11:03 #8
TAK for jeres hjælp!

Først prøvede jeg at ændre navn på min konto, og så rodede jeg lidt rundt i om det skulle være en "lokal konto" eller et "microsoft login". Intet af det hjalp.
Men nu har jeg oprettet en helt ny bruger, og fået adgang til min gamle filer vha min 'administrator' kode. Så det virker!

Jeg overvejede at reinstallere , men jeg har en købt Adobe pakke, som jeg har installeret de 3 gange, som var tilladt (altså med cd og nøgle).
Og de programmer ville vel have gået tabt, hvis jeg havde reinstalleret, eller hvad?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. marts 2017 - 11:17 #9
Der bliver jeg svar skyldig. Jeg kender kun tre typer Adobe licenser:

Den gamle hvor man installerer og registrerer produktet. Og hvis man via Hjælp menuen afregistrerer produktet, kan man installere og registrere det på en ny PC = ubegrænset antal flytninger, når bare man husker at afregistrere. (Licensen giver lov til maks. 2 installationer - kan være den du har?)

Den erhvervsmæssige, hvor man betaler kassen for installationen, men må (re)installere den lige så mange gange man har lyst.

Den ny, cloud baserede, hvor man køber en Creative Cloud licens, enten livstid eller  tidsbegrænset, og må installere og bruge produktet lige så mange steder man har lyst - man kan bare kun være logget på ét sted ad gangen.

Prøv at se, om ikke "Hjælp" menuen tilbyder dig at afregistrere - i så fald er det den første type du har - eller selvfølgelig en udgave jeg ikke er bekendt med.
Avatar billede Malene Novice
15. marts 2017 - 15:48 #10
Det var lige præcis den første type du beskrev! Fedt, tusind tak!