Avatar billede LasseHoj Praktikant
12. marts 2017 - 15:01 Der er 18 kommentarer

Hvorfor hakker det når jeg streamer tv?

Hej derude.

Jeg har i noget tid haft problemer med at det hakker en del når jeg streamer tv. Jeg troede det var hastigheden på mit net som var problemet da jeg kun havde 14/1 men nu har jeg skiftet til 30/6 og problemet er det samme. Der er ikke andre programmer åbne eller andre på nettet når det sker. Har det noget med selve computeren at gøre? Kan den allerede være for "gammel" til at trække? Det ville ærgre mig en del da den ellers kører fint.

Jeg har en Lenovo Ideapad købt i 2014 med følgende specifikationer:
- Processor: Intel Celeron 2955U 1,4 GHZ, 2 kerner, 2 logiske processorer.
- 8 GB ram (5,36 GB "tilgængelig")
- 1 TB harddisk.

Skriv hvis I har en idé til hvad jeg kan gøre eller skal bruge flere oplysninger.
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2017 - 15:09 #1
driver ?  browser ?
Avatar billede LasseHoj Praktikant
12. marts 2017 - 16:14 #2
Når jeg streamer tv er det i IE fordi jeg oplevede at det hakkede mindre end i Firefox. Til gengæld bruger jeg Firefox som standard og der er det begyndt at hakke når jeg ser videoer på specifikke sider som fx fcbarcelona.dk. Til gengæld er der intet problem med fx youtube, dailymotion eller dr.dk's videoer.

Kan du uddybe hvad du mener med driver?
Avatar billede LasseHoj Praktikant
12. marts 2017 - 16:44 #3
Jeg kan tilføje at den ikke hakker konstant. Fx sidder jeg og streamer fodbold nu. Ingen hak i de første 26 minutter. Derefter rimelig meget hak i tre-fire minutter i træk.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. marts 2017 - 19:22 #4
Tjek på din jobliste hvor det kører på 100% når den begynder at hakke. Mit bud er din processor. Er der forskel på hvor stor opløsning du streamer fra?
Med en større opløsning sætter det større krav til din pc's ydelse.
Avatar billede kurtba Ekspert
12. marts 2017 - 22:58 #5
Er du på dit netværk via kabel eller trådløst? Hvis det er trådløst, er det nok der at dit problem er. For så har du med stor sandsynlighed ikke de 14 til rådighed.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. marts 2017 - 11:06 #6
ryd op på din harddisk
1) i alle de browsere du bruger: Ctrl+Shift+Del åbner et vindue. Der skal kun være hak i det punkt, der indeholder ordet CACHE - derefter slet.
2) diskdefragmentering fjerne spildplads og samler filer på harddisken - i stifinder højreklik på dit drev, vælg egenskaber og fanebladet Funktioner. Klik på Optimer.
det tager en rum tid, så sæt den fx til at køre natten over.
Avatar billede LasseHoj Praktikant
13. marts 2017 - 19:40 #7
@220661: Det vil jeg prøve. Der er nok forskel i opløsning de forskellige steder men det undrer mig at jeg kan streame i 25 min hvor det slet ikke hakker, efterfulgt af at det hakker intensivt. Jeg prøvede for sjov at arbejde i et dokument i word imens og kan høre på lyden at streamingen hakker når jeg trykker "gem". Tyder det også på at det er processoren?

@Kurtba: Jeg har 30/6 nu. Kører trådløst net, men når jeg tester på bredbåndstest viser den 30/6 så det burde vel være godt nok?

@Claes: Jeg ryddede op på min harddisk, med diskfragmentering osv. for ikke så længe siden uden det har hjulpet på at det hakker.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. marts 2017 - 19:46 #8
Ja det kunne godt tyde på det har noget med cache at gøre som claes er inde på. Men jeg synes det er mærkeligt at det kun er på specielle sider der er problemer?? Det burde for mig være ens.
Avatar billede LasseHoj Praktikant
13. marts 2017 - 20:26 #9
Jeg prøvede lige at gå ind på fcbarcelona.dk og afspille en video. Den hakker - så jeg prøvede at åbne joblisten og der står 99 % i CPU. Er det processoren den er gal med så?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. marts 2017 - 20:44 #10
har du andet kørende (min hakker ikke - 5 år gammel bærbar).
Avatar billede LasseHoj Praktikant
13. marts 2017 - 21:16 #11
@Claes: Jeg har ikke andet kørende. Hvordan skal jeg tolke at CPU'en kører op i 100% bare på at streame en video?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. marts 2017 - 21:44 #12
en del tid kan være 'andet' job (fx idle = ingenting). Ctrl+Shift+Esc åbner joblisten, se på fanebladet 'ydeevne' - hvis jeg streamer tv og kun har browser kørende til det, så er jeg på 25-30% cpu. min bærbare er
Operating System:     Windows 10 Home 64-bit
CPU: Intel Core i5 2410M @ 2.30GHz    71 °C Sandy Bridge 32nm Technology
RAM: 16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Motherboard: ASUSTeK Computer Inc. U36SD (CPU 1)    71 °C
Avatar billede kurtba Ekspert
14. marts 2017 - 00:00 #13
Jeg ved ikke lige med de hastighedstest. Jeg har en 100 mbit forbindelse og ved test på min bærbare viste den ca. 50 mbit i download og 6 i upload. Når jeg streamede til TV via chromecast stoppede den ofte og fyldte buffer up.
Efter at jeg har sat en extender op i nærhed af min pc, viser den nu 75 mbit og 12 mbit og nu streamer den helt uden problemer.
Jeg henter af og til lidt fra newsgroups, og tidligere lå download på 2-3 mb. Nu ligger den oppe i nærheden af 8 mb. En væsentlig forskel som kan mærkes.
Avatar billede kurtba Ekspert
14. marts 2017 - 00:01 #14
Glemte lige, at det burde være nemt at teste, om det er din hastighed der evt. kan gøres noget ved. Sæt pc.en lige ved siden af routeren når du streamer og se, om det så hakker. Så får du en ide om det er afstanden/den lavere hastighed, som er dit problem.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. marts 2017 - 17:08 #15
Avatar billede 220661 Ekspert
14. marts 2017 - 17:09 #16
Den får det dobbelte af Celeron cpu'en.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. marts 2017 - 17:39 #17
>#15 & 16 - takker - min er så fra ca '12, så tænkte bare, at alle nyere ville være bedre. Men min selvtillid fik et hak op - godt køb den gang.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. marts 2017 - 23:52 #18
Man kan købe bærbare til omkring et par tusinde eller måske lige under. De yder på cpu bare ikke særlig godt. De er faktisk kun til surf og mail. Multimedia computer er de ikke specielt egnede til.