Avatar billede David Juhl Novice
12. marts 2017 - 18:35 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Ny pc eller opgradering?

Hej
Jeg sidder her med en ældre bærbar pc (ACER Aspire 7730G), som jeg godt kunne tænke mig at spille lidt mere på. Den har en intel core 2 duo 2.00 ghz. cpu, NVIDIA GeForce 9600M grafikkort og 4 GB DDR2 ram. Mit spørgsmål er, skal jeg købe en ny pc, eller skal jeg købe ny hardware til den? Hvad kan bedst betale sig? Vil gerne lige have jeres svar inden jeg gør noget jeg kommer til at fortryde.
Avatar billede posten Ekspert
12. marts 2017 - 18:59 #1
sidder lige nu med en lenovo med en core 5i vpro kan se din "kun" er en 2 duo vil anbefale ny pc da det du har er en ældre cpu
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. marts 2017 - 19:04 #2
Jeg tror ikke det vil være den bedste løsning at opgradere computeren, da det er en bærbar. Det er begrænset hvor meget der kan gøres for at "tune" den.
Hvad er for øvrigt styresystemet,  Win Vista, Win 7 eller 8/8.1 og er det 32 eller 64 bit udgaven. Er det 32 bit nytter det ikke noget at montere mere RAM, da 4 GB er maksimum for hvad et 32 bit system kan håndtere.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. marts 2017 - 19:07 #3
#1 Deri er jeg enig.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. marts 2017 - 20:06 #4
Jeg købte selv for nylig en "ny" brugt ASUS N56V, der som standard havde Windows 7 64 bit Home Premium installeret. men jeg installerede i stedet Win 7 Ultimate 64 bit på maskinen. Udover dette købte jeg en 500 GB SSD og satte i, i stedet for HDD´en der sad i, samt 8 GB ekstra RAM, så den nu i alt har 16 GB RAM.
Processoren er en Intel Core i7 3610QM 2.30 GHz. Der er også stor forskel på en Intel Core 2 duo og en Intel i7, så det vil nok ikke kunne betale sig at opgradere  maskinen.

Hvis du har mod på at opgradere din pc, så er her en lille video:

  https://www.youtube.com/watch?v=uFD1vy7ihG8
Avatar billede milter Ekspert
12. marts 2017 - 20:33 #5
Glem alt om at opdatere hardware på  bærbare. På en bærbar kan du højst opnå en mini- minimal forbedring med flere RAM. Hvis din Acer kører med et 32-bit styresystem, kan den alligevel ikke klare mere end de 4 GB, den allerede har. Og den "forbedring" vil være af en størrelse, som du ikke på nogen måde kan mærke ved brug.

Så vidt jeg kan se, er din Acer 7-9 år gammel, så det er vel ikke for tidligt at skifte den ud ;-)
Avatar billede David Juhl Novice
12. marts 2017 - 20:35 #6
ErikHG #2. Oprindeligt Windows Vista 32 bit, men jeg opgraderede til Windows 8.1 32 bit
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. marts 2017 - 21:11 #7
Er det et 32 bit styresytem så glem alt om med RAM. Hvor gammel er maskinen?
Windows 7 kom for omkring syv år siden så din computer må vel være  8-9 år.
Så er den vist moden til at komme på pension.
Avatar billede David Juhl Novice
12. marts 2017 - 21:54 #8
Af ren nysgerrighed, kan man opgradere 32 bit til 64 bit, og hvordan?
Avatar billede milter Ekspert
12. marts 2017 - 22:32 #9
#8.

Hvis CPU kan køre 64 bit, og der findes 64-bit drivere til al anden hardware i maskinen, så ja.

Der findes ikke drivere til senere Windows-versioner end 7'eren, så du har været heldig med at opgraderingen til Windows 8.1 lykkedes.

For det første, hvis det er din Aspire 7730G, du tænker på at opgradere, så glem det  Du risikerer, at det hele går galt, og for det andet vil jeg i dit tilfælde mene, at du kommer til at skulle betale for et helt nyt styresystem. Rent ydelsesmæssigt opnår du ikke noget, du vil kunne mærke.
Avatar billede milter Ekspert
12. marts 2017 - 22:35 #10
Hvis du insisterer på at skifte til 64 bit, så kræver det en ny installation af styresystemet og alle drivere.

https://www.acer.com/ac/en/US/content/support-product/127?b=1
Avatar billede David Juhl Novice
13. marts 2017 - 20:57 #11
Mange tak for jeres svar... køber snart en ny pc.
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. marts 2017 - 21:35 #12
Det lyder som en klog beslutning :-)
Der er det problem med en bærbar, at man så at sige ikke kan opgradere den mht.
grafikkort, CPU. Egentlig er der kun HDD´en  der kan udskiftes med en SSD og RAM man kan installere mere af, kun op til 4 GB på 32 bit systemer.
Det forholder sig helt anderledes med en stationær, der er der mange flere muligheder.