Avatar billede Bornholme93 Novice
14. marts 2017 - 14:04 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Pc vil ikke tænde

Hej der ude jeg har selv god erfaring med pcer, men jeg støt på dette underlig problem

Har en computer som lige pluslig ik vil tænde, så jeg tænker det nok bare min psu der gået så skiter den, men den tænder stadigvæk ikke
Så jeg skifter bundkort,cpu,ram men tænder ikke.. Og har prøvet at ændre på power ledning og prøve at bruge restart ledning på powers plads i tilfælde der var noget galt med power ledning men intet held og ingen lys eller lyd fra pcen??

Hvad kan det være som går ind og driller ?

Venlig hilsen
Avatar billede ptj_11 Forsker
14. marts 2017 - 14:21 #1
Hvis der ikke kommer en enkelt gnist af liv i dit MB, så er der noget galt i din strømforsyning.
Ting at kontrollere:
1. Starter blæseren i din PSU op, når du tænder for maskinen?
2. Hvis du kan komme til at kortslutte "ledningsfæsterne" bag på din tænd/sluk-knap i kabinettet, så prøv det- Sker der så noget?
3. Sidder alle stik ordentligt i deres forbindelser på bundkortet?
4. Hvis netledningen (strøm) direkte i en stikkontakt, så prøv med en anden ledning.
5. Hvis ikke 4. så efterprøv alle led i din strømforbindelse
6. Prøv evt. med en anden elektrisk enhed om den fungere fra samme strømforbindelse.
/ptj_11
Avatar billede Bornholme93 Novice
14. marts 2017 - 14:27 #2
Nej psu blæser starter ikke og det gjorde den gamle heller ik og den her er helt ny  og har ikke mulighed for lave om på ledningerne
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. marts 2017 - 16:21 #3
Jeg har selv prøvet at computeren ikke ville starte. Årsagen til dette var at jeg havde fået byttet om på de to små ledninger fra tænd/sluk knappen. Der sidder også en reset-knapmed to ledninger samt to led til hhv. angivelse af at pc´en er tændt (ofte blå)og en (rød) der angiver at der skrives til  HDD´en. Det kunne jo være fejlen ligger der.
Avatar billede Bornholme93 Novice
14. marts 2017 - 17:59 #4
Har kun fået sat power og restart på og de sidder rigtig nok men i føgle manuelen kunne jeg ikk se hvor hdled og noget hdled + og - skal sidde så de ligger løst er det grunden til den ik vil starte ??

For da de gamle dele havde jeg ikke pillet ved noget nemlig
Avatar billede ptj_11 Forsker
14. marts 2017 - 18:29 #5
Og der kommer strøm ud af stikkontakten?
/ptj_11
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. marts 2017 - 18:46 #6
Jeg kan ikke forestille mig, at det skulle have nogen indflydelse at HDD-led og on/off-led ikke er koblet til.
Måske du skulle prøve at tage det lille batteri ud der sidder på bundkortet, og tage en lille skruetrækker kortslutte benene ved reset. Jeg kan forstå at du har en manual og i denne står der hvor "reset" befinder sig. Der kan også i nogle tilfælde være en jumper der kan flyttes, i dette tilfælde er der tre ben- Husk at sætte jumperen tilbage til  hvor den sad før. Husk også at isætte det lille batteri på bundkortet. Jeg lover ikke at det hjælper, men håber på det. Hvad er det for øvrigt for en computer der er tale om,
er den købt færdig eller er den hjemmebygget?
Avatar billede Bornholme93 Novice
14. marts 2017 - 19:06 #7
Der kommer strøm fra kontakt og ude af stik dåsen.

Det hjemne bygget pc som jeg altid har gjort det,  men jumper har jeg ik rørt ved og har ikke forstand på jumper men vil prøve at få en it ven til at konme og vise mog den og jvordan den kan rykkes.

Dog på det tidligere bundkort prøvet jeg at pille batteri ud og i igen men hjalp ik der.
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. marts 2017 - 19:14 #8
Det er ikke i alle tilfælde, at der er tale om en jumber. Der kan i nogle tilfælde også bare stikke to små ben op. Hvis det er tilfældet mit dit bundkort så skal du bare kortslutte de to ben med f.eks. skruetrækker i en passende størrelse.
Avatar billede Bornholme93 Novice
14. marts 2017 - 20:08 #9
Sådan med at kort slutte har jeg ik styr på og vil gerne holde med til det (normale opsætning) i stedet for man skal til at kortslutte
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. marts 2017 - 21:46 #10
Det lyder måske også lidt voldsomt at "kortslutte", men det er akkurat det samme der sker når jumberen flyttes, hvis der sidder tre ben på bundkortet og jumberen flyttes fra ben 1-2 til ben 2-3.

https://www.youtube.com/watch?v=u38XarOCdJ4
Avatar billede Bornholme93 Novice
15. marts 2017 - 07:44 #11
Ja okay.. ?
Men tænker bare bare sådan lidt om det kunne være det ? Altså den laver jo sammen fejl som fra start med de gsmle dele
Avatar billede ptj_11 Forsker
15. marts 2017 - 11:57 #12
Kan vi ikke lige få at vide, hvilket MB du har monteret. Alt, hvad du kan oplyse om det.
I dit indlæg #4, er du måske inde på noget af det rigtige, men det kan vi sige mere om, når vi kender dit MB.
/ptj_11
Avatar billede Bornholme93 Novice
15. marts 2017 - 15:37 #13
Fejl fundet mit power og stik og de andre små stik var sat i forkert "boks" så havde kort slutet min psu men alt virket fint igen ? men tak for hjælpen
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. marts 2017 - 16:08 #14
Jeg synes det lyder mærkeligt. Jeg mener da at de multistik der sidder for enderne af kablerne fra PSU´en og til f.eks. CPU´en motherboardet og grafikkortet er udformet således at man rent fysisk ikke kan montere dem forkert, altså medmindre man ligefrem bruger vold.
Avatar billede Bornholme93 Novice
15. marts 2017 - 17:36 #15
Ja nede i højer hjørne men det åbentbart lavet om på nogle bundkort, sikkert noget nyt noget :P
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. marts 2017 - 18:46 #16
Jeg kan ikke tro at der er lavet noget om på stikkene på strømkablerne fra PSU´en (strømforsyningen) til motherboardet, CPU´en og grafikkortet. Hvis det var tilfældet ville der sandsynligvis brænde en masse hardware af.

Linkene viser  interne strømkabler.
Det er ret tydeligt at det ikke er alle tapperne der er firekantede, idet nogle af disse tapper har skrå hjørner, netop for ikke at kunne montere disse kabler forkert.

https://www.proshop.dk/Stroemkabel-intern/StarTechcom-PCI-Express-6-pin-to-8-pin/2292817

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1BY92NpXXXXbwaXXXq6xXFXXXR/High-Quality-Computer-font-b-ATX-b-font-font-b-Power-b-font-font-b-Supply.jpg
Avatar billede Bornholme93 Novice
15. marts 2017 - 21:14 #17
Du misforstår mig ?

Du ved på bundkortet er der nogle steder hvor der spidse ben som stikker op, som man kan sætte lyd,hdled og tændknap og genstart knap stikket fast på for de virker, det de ben jeg taler om

Og normalt når jeg har lavet pcer så har det altid været i sted i nederste højer hjørne at power og restart stik skulle sætte på fra kabinet, men i dette tilfælde er de ben plads under grafkortet næsten ??

Men vigtigs af alt er at den virker som den skal ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. marts 2017 - 21:45 #18
Nåh på den måde. Det kan være ret forskelligt hvor de sidder.
På mit bundkort, sidder sata-stikkene temmelig utilgængeligt, da grafikkortet er så stort at de nærmest dækker over et par af sata-forbindelserne, men så kan man jo sige at det er godt man ikke skal derind og rode hver dag ;-)
Det er fint du har fået "tæmmet dyret" :-)
Avatar billede Bornholme93 Novice
16. marts 2017 - 09:55 #19
Ja heldigvis da, det havde man godt kunne lidt træt sf i lægenden ?