14. marts 2017 - 22:57 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

Wind 10 --> WInd 81

Vi er 2 (større eller mindre) PC-brugere, som har indledt en diskussion om det er muligt at nedgradere en Win 10 til en Win 8.1 .

Min modpart påstår at det er muligt og jeg påstår det ikke er muligt .

Vi er enedes om at lade EKSPERTEN.DK 's brugere være dommere.. !

(Og vi har væddet en venskabs-pizza (stor) om svaret . )

Kristian
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. marts 2017 - 23:10 #1
Umiddelbart er svaret jo ja - selvfølgelig kan en maskine nedgraderes.

Men I mener nok om det er lovligt/licensen fungerer. Det afhænger helt af, hvad for licens PC´en er købt med. Er den solgt med Win8.1, er det ganske lovligt at reinstallere den igen. Er den solgt som Win10, med en downgrade option (typisk kun erhvervs salg) er det også lovligt. Er den solgt med ren Win10, kan man mig bekendt ikke få en Win8 til at køre.

Så I må se på OEM mærkatet - hvis der står Win8 på den, kan man.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. marts 2017 - 23:49 #2
Enig i #1.
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2017 - 05:45 #3
hør her: du kan kun nedgradere, hvis der er opgraderet.
jeg har prøvet, win 10 væk, tilbage til win 7. det virkede ikke!

det kan slet ikke betale sig at nedgradere.
i skal installere maskinen om fra bunden af, istedet.

det kræver blot at du har en nøgle til den windows du vil installere.
win8 er nok på microsofts hjemmeside, men har du nøgle ?

ellers køb en DVD, det er nok ved at være sidste udkald. win7 er også til at få.
15. marts 2017 - 08:44 #4
HEJ,

1000 tak for kommentarerne.

Det var egentlig et mere akademisk væddemål, vi havde.

VI har begge  en WIn-10 kørende (med de fordele og ulemper, det nu medfører), og det var egentlig nogle af disse ulemper, som gav anledning til vores diskussion/ væddemål.

Men ingen af os ønsker at nedgradere.

VI acccepterer alle svar som en "dom" og takker for jeres indsats.

(og nu skal vi spise pizza . )

Kristian