Avatar billede ZeBa Ekspert
16. marts 2017 - 01:03 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Internet til laptop på landevejen

Har læst et sted, at man kan få en tingest til at sætte i sin laptop, så man har forbindelse til internet fx på landevejen.
Nogen der ved mere om det?
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2017 - 01:09 #1
måden at gøre det på er at bruge data forbindelsen på en mobiltelefon, som så deler sit internet med pc.

men så skal telefonen kunne dette.

vi har gjort det. siddet i bilen på vej til holland, og chatte på IRC med nogle af dem vi var på vej ned for at møde, som allerede sad på en bar og ventede på os :)
Avatar billede ZeBa Ekspert
16. marts 2017 - 01:21 #2
Tak for det. Men hvilke telefoner kan det, og hvordan connecter man dem?
Men jeg mener også at have set, at man bare kan få et sim-card til at sætte i pc'en
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2017 - 01:25 #3
du kan ikke bare sætte noget i pc. du skal jo have internet abonnement, der virker der hvor du er. når du bruger din telefon, så har du det. --hvis du er i jylland og bor i kbh, så virker dit internet hjemme fra beboelsen jo ikke.  du må hive det fra wifi, og det er dit tlf abonnement. forstået ?

du skal check om telefon/os kan dele sit internet som wifi.
kig i manualen til telefonen, en du har, eller anskaffer.
de fleste kan, det kommer an på hvad android/apple andet du har.
Avatar billede store-morten Ekspert
16. marts 2017 - 01:40 #4
Det hedder en internet dongel:
http://www.internetportalen.dk/internet-dongle/
Avatar billede martens Guru
16. marts 2017 - 06:48 #5
Søg på hotspot og din mobiltype... Du connecter til det wifi du opretter med din mobil ( kaldes ofte hotspot)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. marts 2017 - 06:52 #6
Jo, du kan godt købe et data-sim kort og sætte i din PC - hvis den altså er forberedt for det. Det er der ikke ret mange PC´ere der er - det er primært erhvervs modeller. Så vil du med det indbyggede SIM-kort kunne gå på internettet, fuldstændig som en iPad eller.... - en telefon :-)

Eller du kan købe en USB-stick med indbygget bredbåndsmodem, som du har SIM-kortet i - det er dem store-morten linker til, og de fås i et utal af varianter.

Eller du kan få en lille boks, som SIM-kortet sættes i, og som fungerer som WiFi router, hvor man kan være flere der deler mobil forbindelsen via WiFi.

Eller som Sidewave skriver, dele internettet på en smartphone.

Der er efterhånden mange forskellige måder, men de sidste 3-5 år er det blevet mere og mere almindeligt at man bare bruger sin mobiltelefons mulighed for at dele internettet. Den har man alligevel altid med sig rundt omkring, så man slipper for at skulle have ekstraudstyr med - og man slipper for at have datadeling/ekstra SIM kort til PC´en.

En yderligere fordel ved telefonen er, at den på steder hvor der er dårlig dækning, kan anbringes eks. i et vindue - og stadig nå din PC med WiFi. (Det gælder også den trådløse router).

Alle telefoner med Android 3.4 og opefter, samt iOS 6 og opefter kan dele internettet. De tidligere udgaver kunne også, men kun med lidt besvær.

For lige at sætte begreberne på plads til slut - du kører mobildata (UMTS) fra enheden med SIM-kortet og ud i verden. Og så kører du WiFi (almindelig trådløst internet) mellem computeren og enheden med SIM-kortet i - eks. telefonen.
Har du SIM-kortet i en USB-stick eller indbygget i PC´en, bruger du slet ikke WiFi.
Avatar billede store-morten Ekspert
16. marts 2017 - 07:01 #7
Har du en Nokia Lumia er det noget så simpelt som:
Indstillinger --> internetdeling
Og man kan vælge atdele via Wi-fi eller Bluetooth.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
16. marts 2017 - 07:33 #8
Hvis man anvender mobil telefon internetdeling vil det gør din telefon konstant er på arbejde. Vil derfor anbefale at telefon sidder i ladestation hvis man anvender den løsning.
Avatar billede bpb Seniormester
16. marts 2017 - 17:03 #9
Rigtigt, #8.  Strømforbruget til mobilt hotspot er forholdsvis stort.

En enkel løsning er at lade mobilen være forbundet til et af computerens usb stik, mens man bruger mobilt hotspot.

Så er det computerens batteri, man bruger strøm fra  -  og mobilen bliver ganske langsomt ladet op.

Sådan har jeg gjort utallige gange.  Ingen grund til at betale for en usb-dongle, når en smartphone kan udføre opgaven.
Avatar billede ZeBa Ekspert
16. marts 2017 - 19:20 #10
#7  #8:
Mange tak for hjælpen. Ja, selvfølgelig er mobilen som hotspot det eneste rigtige, men skal jeg så bruge wifi eller bluetooth?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. marts 2017 - 19:32 #11
Du skal bruge WiFi.

Dels er det lettest, dels er det langt hurtigere end Bluetooth.
Avatar billede store-morten Ekspert
16. marts 2017 - 19:45 #12
Jeg bruger Wi-fi over mobilen, hvis ikke HUAWEI donglen findes frem.