Avatar billede Bent Nielsen Novice
20. marts 2017 - 19:25 Der er 4 kommentarer

Musen fryser fast

Hej
Jeg har en ACER predator3520, problemet er at musen pludseligt fryser, jeg har 4 USB tilslutninger ledige, og kan nogle gange løse problemet ved at skifte til et andet USB-stik, men på et tidspunkt tvinges jeg til at genstarte PC-en.
Alle drivere er opdateret, musen har været udskiftet med en tilsvarende da jeg har 2 stk Logitecn MX518 mus, problemet er det samme. Nogle gode forslag til hvad jeg skal teste, please ....
Avatar billede milter Ekspert
20. marts 2017 - 20:02 #1
Jeg har søgt en del, men har ikke kunnet finde nogen entydig forklaring på, hvad en "ACER predator3520" er for en maskine. Kan du beskrive den lidt mere?

Mit første skud er, at en eller anden proces på computeren lægger beslag på al CPU-aktivitet og på den måde forhindrer input fra mus/USB-porte i at blive behandlet. Det kan skyldes virus, dårlige drivere og meget andet.

Hvis du åbner Windows jobliste, vil du kunne se, om der er en eller anden proces, som snupper allle kræfterne fra CPU'en. Herunder er en vejledning til joblisten (Task Manager) i Windows 10 på engelsk. Du skal ind på listen "Processes" og kigge på, om nogen af dem bruger en masse procenter under "CPU".

https://www.tenforums.com/tutorials/2938-task-manager-open-windows-10-a.html
Avatar billede Bent Nielsen Novice
20. marts 2017 - 21:13 #2
Hej Milter og undskyld, det er en Acer predator G3620
der er ingen processer der kører som jeg kan se i det mindste, jeg tager gerne ctrl+alt+delete og så job manager, men der er ikke noget mistænkeligt.
Jeg vedhæfter lige en oversigt over maskinen.

Host Name:                ACER-PREDATOR
OS Name:                  Microsoft Windows 10 Home
OS Version:                10.0.14393 N/A Build 14393
OS Manufacturer:          Microsoft Corporation
OS Configuration:          Standalone Workstation
OS Build Type:            Multiprocessor Free
Registered Owner:          Bent
Registered Organization:  Microsoft
Product ID:                00326-10000-00000-AA703
Original Install Date:    05-08-2016, 12:05:53
System Boot Time:          20-03-2017, 18:51:39
System Manufacturer:      Acer
System Model:              Predator G3620
System Type:              x64-based PC
Processor(s):              1 Processor(s) Installed.
                          [01]: Intel64 Family 6 Model 42 Stepping 7 GenuineIntel ~2700 Mhz
BIOS Version:              American Megatrends Inc. P01-A1, 12-03-2012
Windows Directory:        C:\WINDOWS
System Directory:          C:\WINDOWS\system32
Boot Device:              \Device\HarddiskVolume2
System Locale:            da;Dansk
Input Locale:              da;Dansk
Time Zone:                (UTC+01:00) København, Stockholm, Oslo, Madrid, Paris
Total Physical Memory:    10.189 MB
Available Physical Memory: 7.963 MB
Virtual Memory: Max Size:  11.789 MB
Virtual Memory: Available: 9.031 MB
Virtual Memory: In Use:    2.758 MB
Avatar billede milter Ekspert
20. marts 2017 - 22:53 #3
Hej Bent.

Dine oplysninger siger "Original Install Date: 05-08-2016"  Maskinen ser ud til at være fra omkring 2012 eller deromkring, er det korrekt? Hvis ja, så er den nok på et tidspunkt (måske 05-08-2016?) blevet opgraderet fra windows 7 til 10. Er det korrekt?

USB-problemer kan normalt løses på en af de måder, der nævnes i linket herunder. Ignorer alle links på siden, som opfordrer dig til at downloade et eller andet program!

https://www.drivereasy.com/knowledge/fix-issue-after-upgrade-system-to-windows-10-usb-ports-dont-work/

Selv om du har prøvet to mus, kan begge godt have den samme fejl, da de begge er samme model. Den ene er nok ældre end den anden, for du har vel ikke købt to ens mus samtidig? Så. hvor gammel er den nyeste mus, og hvor meget bruger du den? Dine to MX518'er er med ledninger, og museledninger kan "miste forbindelsen" med tiden. At en genstart genetablerer forbindelsen til PC'en kan også skyldes, at der er i mellemtiden er blevet flyttet rundt på musen.

Hvis du har mulighed for det, så prøv at låne en anden mus.
Avatar billede hjolsen Ekspert
21. marts 2017 - 07:26 #4
Prøv at undersøg harddisken for fejl feks med : http://www.hdtune.com/