Avatar billede milter Ekspert
20. marts 2017 - 20:39 Der er 1 kommentar og
1 løsning

BIOS, MBR, UEFI, GPT?

Jeg skal snart i gang med at bygge/sammensætte en ny computer. Alt skal skiftes ud, måske med undtagelse af kabinettet med strømforsyning (Antec Sonata Plus 550 ). Maskinen bliver bygget med dele, som jeg selv vælger, men jeg er stødt på et problem, som jeg endnu ikke har fundet nogen entydig løsning på. Den gamle maskine kører XP SP2, og den nye skal have Windows 10.

Jeg har søgt en del på nettet, men jeg har stadig ikke fundet ud af, om jeg uden problemer kan koble min gamle HGST Deskstar 7K1000 HDS721075KLA330 med to MBR-partitioner (C og D)  til et nyt system med UEFI og GPT.

Vil jeg kunne se de to gamle partitioner/drev på den nye maskine og uden videre kunne kopiere dokumenter fra dem til den nye SSD/harddisk, eller ??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. marts 2017 - 20:50 #1
Det korte svar er ja, så længe du har en systemdisk der kører UEFI.

Det har kun betydning for selve operativsystemets opstart - når først du er oppe at køre, burde du sagtens kunne se en MBR baseret disk.
Avatar billede milter Ekspert
20. marts 2017 - 21:30 #2
Tak! Dejligt, kort og konkret svar :-)