Avatar billede Catharina Praktikant
21. marts 2017 - 00:26 Der er 5 kommentarer

Ændringer i systemindstillinger

Hej
Jeg ville ændre mit navn i indstillinger (administrator), da jeg har fået nyt efternavn, og det lykkedes også. Mit problem er, at da jeg efter at have genstartet computeren, som jeg blev bedt om,, så var skrivebordet og alt i mit arkiv pist væk. Er der nogen, der har et bud på, hvor pokker det er blevet af? ?
Jeg bliver virkelig ked af det, hvis alt er blevet slettet.
Avatar billede INK Ekspert
21. marts 2017 - 06:45 #1
Du har måske ændret lidt for meget i indstillinger, så du reelt opfattes som ny bruger.
Kan du med "Finder" se dine gamle arkiver? Måske med et rødt "al indkørsel forbudt" tegn?
Hvilken OSX kører du? Sierra?
Når du finder dine gamle arkiver kan du højreklikke på en mappe eller et arkiv. Så kan du formentlig under rettigheder ændre disse, så du har adgang.
Avatar billede sd8220 Seniormester
21. marts 2017 - 08:08 #2
Du har med MEGET stor sandsynlighed ikke bare ændret dit navn; men ændret dit brugernavn/kort navn/short user name.

Dermed har du fået fortalt OS X, at din hjemmemappe hedder noget andet end det, som den egentlig gør, og derfor kan du af gode grunde ikke finde den ? og se dit Skrivebord etc.

Følg vejledningen her hos Apple, eller sig til.

https://support.apple.com/da-dk/HT201548

Du har egl bare fulgt halvdelen af vejledningen; men mangler at omdøbe hjemmemappen eller fortælle Systemindstillinger, hvor din hjemmemappe ligger/hvad den hedder ? jeg ved jo ikke lige, hvilken af delene du havde lavet. ,-)

Dine data er altså IKKE væk.
Avatar billede Catharina Praktikant
21. marts 2017 - 10:51 #3
Tusind tak for jeres svar. Jeg er nu sikker på, at jeg har ændret for meget, så jeg opfattes som ny bruger. Jeg er totalt nybegynder i brug af Mac, så der er en del, jeg lige skal lære at forstå. Jeg ved, at jeg kører med Yosemite 10.10. Måske jeg bør opdatere?

Jeg vil prøve at følge Apples vejledning - ellers må jeg vist ud og have support i en fysisk butik. Min største bekymring har været, om alt var væk, men det lader det heldigvis ikke til.

Jeg vender tilbage, hvis jeg har flere spørgsmål.

Vh Catharina
Avatar billede INK Ekspert
21. marts 2017 - 12:17 #4
Jeg ville opgradere til Sierra, men først efter du har løst dit nuværende problem. Det er ALTID en god idé, at lave backup af sine filer. Mac har indbygget en Timemachine funktion, som du bør studere. Køb en ekstern harddisk.
Avatar billede sd8220 Seniormester
21. marts 2017 - 12:32 #5
10.10 er ikke det bedste system - men 10.12 kræver mere af maskinen end 10.11, så jeg ville personligt overveje det lidt, inden jeg hoppede på 10.12.

Og i øvrigt helt enig med ink: du skal lige have dit problem løst før en evt opgradering.