Avatar billede Cyptræ Praktikant
21. marts 2017 - 23:15 Der er 5 kommentarer

Nyt grafikkort til gammel pc

Hejsa, jeg prøver at spørge herinde, da jeg ikke har den store forstand på det tekniske i pc.

Jeg vil gerne opgradere min computers evne til at køre spil en smule bedre, og har derfor overvejet, om det kunne være en mulighed at skifte grafikkortet. Har ikke behov for et utrolig godt grafikkort, men et som kan køre de fleste spil godt.

nuværende grafikkort er AMD HD 6900 series
CPU : Intel Core i5-2500 CPU @ 3.30GHz, 3301 MHz, 4 kerne
Asus motherboard P8H61-M LE Rev x.0x

Mvh Simon.
Avatar billede posten Ekspert
22. marts 2017 - 07:01 #1
du skriver jo intet om hvor mange ram der er på dit gamle grafikkort fandt ud af der er 2gb. dit  evt. nye : https://www.power.dk/pc-og-tilbehor/datakomponenter/grafikkort-gpu/asus-strix-radeon-rx-480-8gb/p-417747/?gclid=Cj0KEQjwnsPGBRDo4c6RqK-Oqu8BEiQAwNviCf1XC6HUOc0-Lu4y_ZZ06idx4CJtbqh1dfaPHKDD8vwaAtbm8P8HAQ  er der 8 gb. håber det er til samme sokkel ??
Avatar billede posten Ekspert
22. marts 2017 - 07:07 #2
Avatar billede amite Mester
22. marts 2017 - 10:31 #3
Dit motherboard (P8H61-M LE) er PCIe 3.0 ready, såfremt det er Revision 2.0 eller højere (kilde: https://www.asus.com/us/Motherboards/P8H61M_LECSM_R20/). Dit nuværende grafikkort kræver dog blot en PCIe 2.1 sokkel (kilde: http://www.amd.com/en-us/products/graphics/desktop/6000/6950). Uanset hvad vil bundkortet godt kunne tage et PCIe 3.0 kort, omend du så ikke vil få den fylde ydelse ud af det.

Det bedste "value for money" grafikkort er efter min overbevisning et GeForce GTX 1050 Ti. De ligger på omkring 1200-1500,- i dag, afhængigt af de nærmere specifikationer og producenten. En mulighed kunne være det fra Asus:
https://www.computersalg.dk/i/3105795/asus-geforce-gtx-1050ti-4g-ph?sq=GeForce+GTX+1050+Ti

Hastighedsforskellen er også betydelig, omend ikke mange gange hurtigere.

Hvis du vil have noget som er flere gange hurtigere og prisen ikke er en faktor, skal du kigge dig omkring efter et GTX 1080 TI, hvilket koster i omegnen af 4-6000,-
Avatar billede Cyptræ Praktikant
23. marts 2017 - 17:29 #4
Vil GTX 1050TI passe i mit motherboard?
og noget helt andet er, om det kan betale sig at sætte et grafik i en så gammel pc som jeg har? eller vil du anbefale man evt. finder en lidt nyere brugt?

Mit maks. budget til et nyt grafik ligger nemlig på de omkring 1000-1200 - så ved ikke om det bedre kan betale sig at finde en brugt til 3000 ca? men der er GTX 1050TI jo perfekt hvis det kan lade sig gøre, da det lige ligger på de 1200 der.

Nu har jeg nemlig ikke så meget forstand på det, men er de resterende ting i min pc ikke også meget forældet? så kan det lade sig gøre at sætte et nyt grafik kort i?

Mvh Simon
Avatar billede posten Ekspert
24. marts 2017 - 05:21 #5
du ku jo "nøjes" med et på det ½ https://www.proshop.dk/Grafikkort/ASUS-GeForce-GTX-1050-Ti-Expedition-OC-4GB/2574633 til 1399.-  eller er det for lidt ??