Avatar billede Sorenskov Juniormester
22. marts 2017 - 19:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Backup på AirPort

Hej Eksperter, og tak for jeres gode og venlige måde at svare på.
Jeg har et spørgsmål om min backup på AirPort.
Hvis jeg skulle være så uheldig at få en af de her grimme tilg der krypterer min harddisk, vil min backup så også blive krypteret? Og hvad med de filer jeg gemmer på AirPorten som et almindeligt arkiv?
Mvh sorenskov
Avatar billede ptj_11 Forsker
22. marts 2017 - 20:56 #1
Hvis du får besøg af sådan en gavtyv, så tror jeg ikke, at nogen virusprogrammør ahr gjort sig den ulejlighed, at sondre mellem en type filer og en anden.
Hvis noget krypterer dine filer på HD, så skal du forvente, at hele din HD er krypteret.
Hvis man tænker sig scenariet, at det ku n var dine systemfiler, der blev krypteret, så ville man jo stadig kunne tilgå filerne på selve HD, blot ved at sætte den til en anden pc, eller ved at starte maskinen op med et eksternt bootmedie.
/ptj_11
Avatar billede Sorenskov Juniormester
22. marts 2017 - 21:03 #2
Det er jeg med på, men hvad sker der med  min AirPort som har forbindelse med min Mac via wifi? Bliver den også krypteret? Og bliver min backup på AirPorten også ødelagt?
Venlig hilsen Sorenskov
Avatar billede ptj_11 Forsker
22. marts 2017 - 22:41 #3
Som jeg forstår det, så er en airport en "netværkshub", altså en enhed, der forbiinder enheder i et netværk. Hvis denne enhed indeholder en harddisk, og du på denne HD har gemt filer fra din MAC, så vil eventuelle infektioner flytte med over, når du tager backup, som placeres på HD´en på din airport. Men hvis vi taler om et virusangreb, som krypterer dine datafiler, vil det sandsynligvis kun berøre filerne på din MAC-HD.
Umiddelbart tror jeg ikke, at en infektion vil berøre din airport, da virus´en formentligt kun er farlig i situationen, hvor den bliver aktiveret, og det sker måske, måske ikke i en backupkørsel. For at kunne sige noget præcist om det, så skal man kende den enkelte virus, og vide på hvilken måde den arbejder (angriber).
Men hvis du har oprettet et netværksdrev på din MAC, der peger hen på en delt mappe på din airport, så vil der være en mulighed for at virus´en også angriber din HD på airporten
En lidt længere smøre, som ikke rigtigt giver dig svar på dit spørgsmål, men jeg håber, at du er blevet bare en lille smule klogere på dit spørgsmål.
Under alle omstændigheder, så vil et anerkendt antivirusprogram kunne hjælpe dig imod sådanne angreb, men de er ikke i sig selv en garanti. Det er jo stadigt en hel del, der er overladt til brugeren.
/ptj_11
Avatar billede Sorenskov Juniormester
22. marts 2017 - 23:18 #4
Tak for din forklaring. Jeg er blevet den del klogere. Baggrunden for mit spørgsmål er simpelt hen: Er min backup sikker nok og det har jeg nu en ide om.
Venlig hilsen Sorenskov
Avatar billede ptj_11 Forsker
22. marts 2017 - 23:40 #5
Velbekomme dig.
/ptj_11