Avatar billede kavehp Praktikant
24. marts 2017 - 02:26 Der er 8 kommentarer

kraftstik

Hej
jeg har en apparat der kører med 3faset motor.
jeg fik at vide at jeg skulle have en 400v cee 16 A.
Men der blev ikke opsat kraftstik i min lejlighed.
hvad kan man gøre ?
Motorens specifikation er :
Dayton model 3N442D AC Induction motor, Enclosed Fan Cooled, D56 Frame, 1/2HP, 3 Phase, 208-220 V low, 440 V high, 3450 / 2850 RPM, 2.2-2.3 / 1.5 A
håber der nogen der kan hjælpe mig.
mvh

.
Avatar billede frem-ad Professor
24. marts 2017 - 08:28 #1
Dette spørgsmål gør sig nok bedre i forum inde på https://www.lav-det-selv.dk/

Men du kan jo ikke få 3 faser med mindre du har kraft udtag, for de 3 faser køre jo med 180 grader spændingsforskel, men de fleste steder er der 3 faser i køkken eller ved vaskemaskine (bruger kun en fase men man har tit lavet 3 faser) men så skal du have en elektriker til og lave et udtag
Avatar billede poko1 Ekspert
24. marts 2017 - 10:04 #2
Jo det kan lade sig gøre men det er omstændelig og det må kun udføres af en elinstallatør Det foregår ved hjælp af en Kondensator der skal have korrekt størrelse og derved laver en faseforskydning. Du mister så også 2/3af momentet .
Avatar billede Mikael Ekspert
24. marts 2017 - 10:15 #3
Hvilket "apparat" Er der tale om.. Visse kan omstilles til 230/240 volt een fase.

Men klart, så skal husets installation kunne klare det.. Er der i en gammel ejendom KUN een fase inde, så går det sikkert ikke særligt godt ;)
Avatar billede hemberg Forsker
24. marts 2017 - 12:10 #4
Er et sikker på at der er kraft et sted i lejligheder. Som en bruger skriver om ikke andet til ovn eller kogeplade. Og hvis ikke der så er det måske lavet således at det kan hentes i el skabet. Men hvis det heller ikke kan lade sig gøre og der ikke er mulighed for omstilling på apparatet. Så bliver det svært.
Avatar billede posten Ekspert
24. marts 2017 - 16:42 #5
#4 det med du skriver "kan hentes i el skabet" det kan du jo KUN  hvis der er 2 eller 3 faser det står der på måleren hvor du også aflæser dit forbrug
Avatar billede hemberg Forsker
25. marts 2017 - 06:10 #6
Det jeg mente med at det kunne hentes i skabet var at hvis der nu var en gammel ejendom hvor tilslutningen var renoveret. Så kunne det jo godt være at der var forberedt en kraft indgang men den aldrig var blevet brugt. I den ejendom hvor vi bor er nogle af husene ikke forsynet med stik til opvaskemaskine. Men kablerne er trukket så hvis behovet opstår så skal der "kun" opsættes stikdåser og en tilslutning i skabet. Måske ikke helt det samme men pointen er, at det kunne være der var en mulighed når man så inde i elskabet bag tavlen. (DET MÅ MAN IKKE GØRE SELV - Bare lige for at få det på det rene).
Avatar billede frem-ad Professor
25. marts 2017 - 08:55 #7
Men under alle omstændigheder er det kun noget for autoriseret elinstallatør.
Avatar billede posten Ekspert
25. marts 2017 - 09:38 #8
bare det du skifter en stikkontakt med jord er forbudt da der jo er mere end 2 ledninger !!