Avatar billede aagaard93 Novice
25. marts 2017 - 12:20 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Regression for måledata på opvarmning af vand

Hej

Jeg står med et lille problem.

Jeg har en række data der følger denne funktion: f(x)=65+(20-65)*exp(-0,1*x).
Funktionen er til opvarmning af vand og kommer fra Newton's afkølingsteori.

Mit problem er, at jeg ikke kan lave regression på disse data, så det kommer til at passe på en eksponentialfunktion, da den vender omvendt (stigende) og min stiger, men er aftagende og nærmer sig 65 grader over tid.

Jeg kan godt lave regression med et polynomium af en vis orden, men over tid bliver denne upræcis, hvilket jeg ikke ønsker.

Nogen der har en forklaring på, hvorfor dette ikke fungerer? Og selvfølgelig hvordan man kan få det til at lykkes?
Avatar billede richardjensen Seniormester
26. marts 2017 - 15:58 #1
Tror din funktionsforskrift skal se nogenlunde sådan ud:
f(x)= 65-((65-20)^exp(-0.1x))
Avatar billede acore Ekspert
26. marts 2017 - 18:02 #2
Hvilke konstanter i din funktion ønsker du at bestemme ved regression?
Avatar billede aagaard93 Novice
28. marts 2017 - 01:36 #3
Har fundet en løsning :) Jeg skulle egentlig bruge hældningen på grafen.

1. Funktionen ganges med -1 så den bliver negativ.
2. Der lægges 65 til funktionen således den forskydes op ad y-aksen. Så har man en funktion der starter i 65 og nærmer sig 0.
3. Der laves regression på denne med et eksponentielt fit, og så kan hældningen egentlig findes.
Ønskes grafen vist, trækkes 65 fra fittet, hvorefter der ganges med -1 igen.
Avatar billede acore Ekspert
28. marts 2017 - 04:01 #4
Var de 65 ikke en af de konstranter, du skulle bestemme ved regressionen?