Avatar billede Besil Seniormester
28. marts 2017 - 13:06 Der er 1 løsning

Forklaring af Backup ønskes

Hej

Jeg mangler en forklaring på, hvordan Backup fungerer?
Altså, jeg forstår det jo godt, men alligevel bliver jeg i tvivl om, om jeg kan lave fejl  :-/
Jeg har ca. 3 TB filer og billeder, og har ind til nu brugt Dropbox (1 TB) og en ekstern harddisk (Nas2). Jeg har manuelt kopieret filerne/billeder, og det er efterhånden ved at være noget rod, for hvis jeg f.eks. begynder at ændre i en mappe og ikke kun tilføjer nye filer, så kan jeg ikke længere huske/finde ud af hvad jeg har taget backup af.

Jeg vil gerne have en spejling af min PC, men jeg er så bange for at jeg kommer til at miste noget.

Jeg er blevet anbefalet at bruge Acronis, men det giver mig nogle spørgsmål, for kan jeg nu være sikker på at mine filer ligger der, jeg kan jo ikke se mapperne, som jeg kan i Dropbox...
Og hvad sker der, hvis jeg formaterer min harddisk, for senere at lægge billederne ind igen - vil Acronis så tro at den skal lave en spejling af min tomme harddisk?
Og så har jeg sat den til at lave backup om natten, men så glemmer jeg at have PC'en tændt, og så sker der jo ikke noget...

Nogle gode råd til hvordan jeg bedst sikrer mine filer, og samtidig føler mig tryg ved det?

Hilsen Lise :-)
Avatar billede wjens Guru
28. marts 2017 - 14:42 #1
Backup forstås normalt som noget hvor du tager kopier i "generationer". Enten total backup eller kun af de ændrede filer. Det er der mange løsninger til. Med flere generationer kan genfinde gamle varianter.

Laver du spejling har du en ren kopi, men uden gamle udgaver. Så kan du stadig redde tabte/ødelagte filer, men kun frem til du kører næste spejling.

Programmet www.freefilesync.org er meget effektivt til køre en spejling til f.eks. din NAS (som jeg typisk gør dagligt). Du kan sætte programmet til at checke alle ændringer og derefter opdatere NAS til en 100% kopi. Da den kun opdaterer ændringer tager det mig 1-5 minutter dagligt. Det passer med at hente kaffe....