Avatar billede koldskaal Praktikant
03. april 2017 - 13:36 Der er 2 kommentarer

Gamle programmer på macbook air

Jeg har et program Game maker, som mine elever skal bruge. De elever med macbook air maskiner får denne meddelse.

programmets godkendelse er kaldt tilbage

klikker man på spørgsmålstegnet får man denne uddybning

Måske er der et problem med programmet. Selvom programmet er signeret af en kendt udvikler, er programmets ceritfikat tilbagekaldt og kan ikke åbnes.

herefter henvises der til at man bruger en opdateret version.

Desværre er de opdaterede versioner ikke gratis (til Mac).

Er der nogen som har en løsning? evt en måde man kan få mac til at ignorere problemet.

på forhånd tak

Bjarke
Avatar billede sd8220 Seniormester
03. april 2017 - 18:13 #1
Hejsa

Hvis dine elever har sat deres sikkerhedsindstillinger fornuftigt i Systemindstillinger - > Sikkerhed & anonymitet -> Generelt -> Tillad programmer hentet fra...
Til enten Mac App Store eller Mac App Store og kendte udviklere vil de få den slags beskeder, ligesom hvis programmet kom fra en ikke kendt udvikler. (en der har et gyldigt Apple udvikler-certifikat).

Man kan enten - den usikre måde vælge at tillade programmer fra alle. Det kan IKKE anbefales eller
Højreklikke på programmet, første gang man vil åbne det, og vælge Åbn.
Så burde man i stedet blive gjort opmærksom på, at det ikke kommer fra en kendt udvikler/Mac App Store, og man kan vælge, om man vil åbne det alligevel.
Vælger man her at åbne, husker systemet det for en.
Avatar billede sd8220 Seniormester
03. april 2017 - 18:14 #2
Jeg mener selvf:

(en der IKKE har et gyldigt Apple udvikler-certifikat).