Avatar billede larsini Seniormester
05. april 2017 - 09:38 Der er 14 kommentarer

Sikkerhedskopiering fra Win 10

Jeg har heldigvis aldrig haft brug for gendannelse, men jeg tager regelmæssigt sikkerhedskopier på mine 4 stks Windows 10 pc'ere - dvs det sker jo med værktøj baseret på Windows 7. Nu har jeg testet gendannelse - det forekommer ret bøvlet og det synes ikke at fungere. Jeg tog sikkerhedskopi i går og slettede derefter nogle filer. I dag har jeg så kørt en gendannelse, og de filer jeg i mellemtiden har slettet, er ikke blevet gendannet.....!
Jeg er kun novice med 10 år her på forum, så det kan jo være en "fejl40" eller funger det bare ikke???
Er der nogen her på forum som kan anbefale et backup program man kan stole på???
Avatar billede ptj_11 Forsker
05. april 2017 - 14:45 #1
Der findes et hav af programmer til formålet. En god rettesnor at følge er, at du for det enkelte program læser nogle brugerkommentarer. Andres erfaringer kan være guld værd.
De fleste velfungerende programmer til formålet er købeprogrammer. Det er et stort arbejde, at lave et sådant program, så udvikleren vil gerne have sin tid dækket ind, og så også lige tjene nogle penge.
Start med at snuse lidt rundt efter et program, og spørg så herinde, om nogen har erfaring med softwaren. På den måde, så undgår du alt for stor uoverskuelighed i kommentarerne.
Alternativt vil du få kommentarer fra gud og hver mand med en mening om dette og hint program.
Jeg kunne f.eks. anbefale "Acronis true image", som ikke har svigtet mig endnu, eller "Drive Image XML", også et pålideligt værktøj
/ptj_11
Avatar billede larsini Seniormester
05. april 2017 - 15:50 #2
#1 tak for kommentarer - ja det er åbenbart en jungle - jeg foretrækker backup til extern HDD så cloud er ikke et plus for mig.
efter at have set mig omkring har jeg besluttet at prøve AOMEI og dernæst afprøve dit forslag om ACRONIS.
jeg synes i øvrigt at det er temmelig utroligt at man ikke kan regne med det backup program der følger med windows.....!
jeg melder tilbage.
Avatar billede ptj_11 Forsker
06. april 2017 - 02:23 #3
Uden at ønske at starte en krig på religioner, så kan man jo fremføre, at ikke alt, hvad der er kommet fra Microsoft gennem tiderne, har været lige funktionsdygtigt, eller lige godt gennemtestet.
Når det er sagt, så skal man også tage i betragtning, at ikke alle brugere er lige skarpe på, at indstille programmerne korrekt. Jeg siger ikke, at det er tilfældet i din sag, men det bærer utvivlsomt noget at skylden for de problemer, som brugerne i tidens løb har oplevet med MS-produkter.
ps. AOMEI har også et godt ry for deres produkter.
/ptj_11
Avatar billede larsini Seniormester
06. april 2017 - 07:08 #4
helt enig - relevante betragtninger du fremfører.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. april 2017 - 12:36 #5
den dovne data-backup (til nas/server, så kører det automatisk løbende)
https://allwaysync.com/ (skal købe pro, da free er for lille)
man vælger de mapper, der skal med og sætter det i gang.
Der skal kun sync fra pc til server, (og evt et antal generationer)
så kan man med stifinder bare gå ind og hente sine filer igen.

mht programmer og windows, så image (bare ved ændringer, fx win-update) - reflect er gratis og virker (husk at lave en nødstart-usb så image kan køres ind på evt ny disk ved nedbrud). https://www.macrium.com/reflectfree
Avatar billede larsini Seniormester
15. april 2017 - 13:50 #6
har testet lidt på AOMEI og ACRONIS, sidstnævnte syn's jeg virker pænt brugervenlig, så den går jeg måske ind for.
siden sidst har jeg kopieret alle data fra husets 4 pc'er ud på extern disk, så nu er der ro på.
system genoprettelse har jeg på usb.
tak til claes for et godt indspark - jeg vil lige undersøge nærmere, men det hele kan hurtigt blive for "indviklet", så det kan være man skal overveje og gentænke (er der noget der hedder det) familiens it-struktur....  :-)
Avatar billede ptj_11 Forsker
15. april 2017 - 17:00 #7
"og gentænke (er der noget der hedder det) ". Hvis nogen brokker sig, så sig, at det bare er en forkortelse for gen(nem)tænke -:)
/ptj_11
Avatar billede larsini Seniormester
15. april 2017 - 18:02 #8
til #7:
Bravo Zulu
Avatar billede ptj_11 Forsker
15. april 2017 - 18:27 #9
Det er i hvert fald med i den danske ordbog:
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=gent%C3%A6nke
/ptj_11
Avatar billede larsini Seniormester
19. april 2017 - 16:03 #10
yeps - jeg må se at få læst den ordbog...

i mellemtiden har jeg læst en artikel modtaget i dag fra Alt Om Data. kan ikke umiddelbart finde ud af, om det er noget man kunne bruge!!!

http://www.altomdata.dk/den-ultimative-windows-reparationsdisk?utm_source=IT-UPDATE&utm_campaign=784a175a4c-UPDATE_3085496&utm_medium=email&utm_term=0_35acb11f6e-784a175a4c-296884621
Avatar billede larsini Seniormester
19. april 2017 - 16:06 #11
ps: ikke just tillidsvækkende at skribenten i toppen af artiklen ikke kan stave til reparationsdisk (han staver ordet med 2 x e)
Avatar billede claes57 Ekspert
19. april 2017 - 16:23 #12
Et lille indspark: jeg har indlæst nyeste creator version af Windows 10. Og så, at systemgendannelse var slået fra så den ikke længere lavede gendannelsespunkter. Fileme usmart, hvis det er generelt.
Så, hvis i har opgraderet, så tjek lige at gendannelse er aktiv.
Avatar billede ptj_11 Forsker
20. april 2017 - 09:12 #13
#10 Man kan aldrig have for meget eller mange af den slags tilbagefaldsnuligheder. I påkommende tilfælde er dt godt at have lidt hjælp i baghånden, så det er bare at komme i gang, inden det kommer til en akut situation.
/ptkj_11
Avatar billede Andershoegh Seniormester
20. maj 2017 - 22:07 #14
Forstår ikke I vil betale for de programmer

system image er en af de få ting, der fungere fremragende ved windows, er indbygget i win 7 og win 10 og kan faktisk det samme til en ekstern disk. Og starte op med cd, hvis systeet svigter helt

https://answers.microsoft.com/da-dk/windows/forum/windows_10-update/sådan-oprettet-du-et-system-image-i-windows/9f531c40-0a1e-42b0-ac6c-f7648aab7c8d