Avatar billede lordnelson Seniormester
07. april 2017 - 16:25 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Makro i Word

Hej
Har en makro i word , der indsætter et billede
men ville også gerne ombryde billedet til "Foran tekst"
men det kan jeg ikke optage i makroen
Nogen forslag ?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
07. april 2017 - 17:12 #1
Eksempel:
Følgende linje vil sætte ombrydning af shape nr. 1, der er markeret, til ombrydning foran tekst:

Selection.ShapeRange(1).WrapFormat.Type = wdWrapFront

Hvis det ikke er tilstrækkeligt til, at du kan tilrette din makro, så vis din nuværende makro. Så er det lettere at hjælpe dig.
Avatar billede lordnelson Seniormester
07. april 2017 - 17:27 #2
makro ser således ud
Selection.InlineShapes.AddPicture FileName:= _
        "C:\Users\ole\Pictures\nr1.png", LinkToFile:=False, SaveWithDocument:= _
        True
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
07. april 2017 - 19:04 #3
Din makro indsætter som "InlineShape", dvs. på linje med tekst. Når det ikke er det, du vil have, skal makroen være anderledes. Du skal indsætte en "Shape".

Det er mere komplekst, end du måske forestiller dig. Der er mange parametre, der kan/skal stilles på. Jeg har lavet nedenstående makro som eksempel - den dækker ikke alle parametre.

Du er nødt til at ændre makroen efter behov. Shapes med ombrydning forskellig fra på linje med tekst er f.eks. forankret til et afsnit, og i makroen her bliver den indsatte shape forankret til første afsnit i dokumnentet (linjen Anchor:=...). Det må du ændre til noget andet om nødvendigt. Desuden har jeg sat en størrelse og placering. Det kan også være nødvendigt at angive den relative placering af den indsatte shape (relativt til siden, margen eller andet).

------------------------MAKRO START------------------------
Sub InsertShapeInFrontOfText()
    Dim oShape As Shape
    Dim strFileName As String

    'Change path/file name if needed
    strFileName = "C:\Users\ole\Pictures\nr1.png"

    'insert shape in front of text
    'change postion type, anchor location, position and size as needed
    Set oShape = ActiveDocument.Shapes.AddPicture( _
        FileName:=strFileName, _
        SaveWithDocument:=True, _
        Anchor:=ActiveDocument.Paragraphs(1).Range, _
        Left:=CentimetersToPoints(3), _
        Top:=CentimetersToPoints(10), _
        Width:=CentimetersToPoints(15), _
        Height:=CentimetersToPoints(5))

    oShape.WrapFormat.Type = wdWrapFront

    Set oShape = Nothing
End Sub
------------------------MAKRO SLUT------------------------
Avatar billede lordnelson Seniormester
07. april 2017 - 20:02 #4
NOk mig der ikke fatter noget :)
men når jeg kører makro sker der ikke noget
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
07. april 2017 - 20:24 #5
Er der noget, der fejler? Hvis ikke:
Har du set på side 1 i dokumentet?
Som forklaret bliver billedet (din sti er brugt i makroen) indsat på side 1, da det er linket til første afsnit i dokumentet, og da et billede altid er på samme side som det anker.
Avatar billede lordnelson Seniormester
08. april 2017 - 07:20 #6
Yes yes mange tak, har fået det til at virke
super tak for hjælpen
Avatar billede lordnelson Seniormester
08. april 2017 - 07:37 #7
Nå er der lige igen, er der en måde man kan ændre så den IKKE lander på side 1 men feks. side 2 ?
Avatar billede lordnelson Seniormester
08. april 2017 - 08:17 #8
Hej Igen bare glem det sidste spørgsmål, er klaret , igen tak