Avatar billede frem-ad Professor
07. april 2017 - 17:17 Der er 4 kommentarer

4TB ekstern harddisk er det fornuftig og dele den op i flere partitioner

Hej
jeg har fået en ekstern harddisk mere. den nye er på 4tb (de andre er 1stk 2tb og 2stk 1tb) det er til film tv serie alt sammen video.
Nu når det er så stor en skal jeg så dele den ind i nogle partitioner, der var engang at windows ikke kunne håndtere mere end 2 tb det ved jeg ikke om det stadig er aktuelt.
Så hvordan gør jeg det smartest i forhold med partitioner ? det skal naturligvis være NTFS er der andet jeg skal være opmærksom på?
Avatar billede poko1 Ekspert
07. april 2017 - 17:29 #1
Jeg deler altid op om ikke for andet så for hurtigt at kunne finde bestemte sjangre
Avatar billede milter Ekspert
07. april 2017 - 21:55 #2
Jeg vil mene, det afhænger af, hvordan du har valgt at organisere dine videoer. Hvis du skal bruge et frentidssikret system, så er det mere vigtigt, at du kigger lidt ud i fremtiden. Harddiske, som bliver koblet til en computer, vil ikke nødvendigvis blive genkendt på samme måde på alle platforme, så det er vigtigt, at du har en skrevet/printet oplysning om, hvad der er på hver harddisk.

Om du så vælger at opdele hver harddisk i partitioner, det er nok ikke i dag så væsentlgt, det er mere vigtigt, at du ved nøjagtigt, på hvilken harddisk en bestemt film befinder sig, hvad du har kaldt den, og at du har en samlet oversigt over alle dine films filnavne og placeringer.
Avatar billede frem-ad Professor
08. april 2017 - 07:55 #3
okay så der er ikke en støre årsag til og dele den op..
For jeg ved jeg skal have tv serier på det meste af det for det er delt på flere hardisk og ind til vider er det bare 1.2 tb og dvd ligger i iso filer og mange er ikke komprimeret så nogle ligger på 7gb så løber det stærkt.
Avatar billede Robert Novice
10. april 2017 - 21:35 #4
I forhold til ydelse er der ingen grund til at dele den op. Windows klarer glat >2TB dersom du formaterer disken med en GPT partition.