Avatar billede Mikael Ekspert
12. april 2017 - 12:19 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

SSD hardisk.. Fakta eller bare overdrevet ;)

Alle (næsten) anbefaler klart en SSD HD, frem for de gamle gennemprøvet mekaniske.

Jeg kan sagtens læse, at en SSD er hurtigere. Men passer det, at de er særligt følsomme for pludselig utilsigtet nedlukning, eller en strømafbrydelse ??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. april 2017 - 12:31 #1
SSD diske føles bestemt meget hurtigere. Men om de er følsomme for strømafbrud o.lign. - næppe meget mere end traditionelle diske.

SSD diske har været brugt erhvervsmæssigt hvor jeg kommer de sidste 4-5 år, og jeg tror vi har måtte kassere én. Tidligere, over samme periode, ville vi nok have kasseret 5-6 traditionelle diske, så hvis du er bekymret for stabiliteten, er der ikke meget at komme efter.

Selvfølgelig kan der opstå fejl - det opstår på alle hardware komponenter. Og er uheldet først sket, er en SSD disk meget sværere at redde data ud fra, end traditionelle diske. Så kører du uden backup, bør du tænke dig om to gange :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
12. april 2017 - 12:38 #2
#1 Nu var det mere af nysgerrighed ;)

Og jeg har tidligere oplevet, at en SSD HD "gik død".. Og brugerne fortalte: " Ja men den er helt ny"..

Som jeg forstår en SSD HD, så er de opbygget efter samme princip, som fx. en 64 GB usbstik. Og de er jo som bekendt ret følsomme for "pludselige afbrydelser" ????
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. april 2017 - 12:51 #3
Arh, ikke helt... - en USB-stick er et simpelt lagermedie. En SSD Disk bruger samme hukommelseskredsløb, men har en helt anden controller-arkitektur bygget uden på.

Er en 64GB USB stik følsom for "pludselig afbrydelse"? - vel mest den data man var i gang med at skrive... - og det ville også ske i en traditionel harddisk.
Avatar billede Uvanga Ekspert
12. april 2017 - 12:58 #4
Det eneste negative jeg har hørt om SSD, er at de kan være følsomme overfor voldsomme slag/stød. F.eks. hvis PC ryger på gulvet med et voldsomt fald, eller bliver decideret kastet. Og ved nedbrud kan data være svære at redde. Som #1 også nævner. Hvis man anvender sin PC på almindelig fornuftig vis, kan jeg kun sige positive ting om SSD.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. april 2017 - 13:04 #5
Tænkte lidt på denne ældre sag under ( Risiko for datatab ) nede i linket

http://www.altomdata.dk/ssd-diskens-triumftog-paa-godt-og-ondt
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. april 2017 - 13:19 #6
Jeg har en stationær hvori der tidligere sad to HDD´er i . En master HDD med Windows 7 og en slave med billede-filer, musik, videoer osv. Den stationære er hjemmebygget med Windows 7 Ultimate 64 bit i retailversionen, I vinters skiftede jeg så master HDD´en til en Samsung SSD EVO 500 GB og geninstallerede Win 7, driverne til motherboardet, grafikkortet, det separate lydkort, alle drivere til den eksterne hardware (printere) og programmerne. Efter denne operation startede jeg computeren og men kan sandelig godt mærke forskel i hastigheden, til den positive side :-)
Diskoverførselshastigheden steg fra 5.9 i underscore til maximum uderscore på 7,9.
Det er ret godt gået
Jeg skiftede også slave HDD´en til en Samsung SSD EVO 500 GB, så nu er der liv.
Jeg har for en sikkerheds skyld en ekstern HDD hvorpå der ligger en back-up af slaven, hvis det skulle gå så galt at SDD´en skulle gå ned. Så jeg tager med jævne mellemrum og flytter de mapper hvor jeg ved der har været aktivitet. Man kan sige at jeg går med både livrem og seler, men går det galt så er det godt at være på den sikre side.
Ud fra mine egne erfaringer kan jeg kun anbefale SSD.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. april 2017 - 13:28 #7
Jo, men samme "datatab" ville ske i en traditionel harddisk, hvis den var i gang med at skrive en fil, samtidig med at strømmen forsvinder.

Dog fremgår det ikke ret tydeligt, hvilke datatab der er tale om. Det kan både være at filen der blev skrevet blev defekt, men også at hele disken går i stykker.

Samtidig går testen jo på datatab i en stress-situation, hvor SSD´en er i gang med at "TRIM"me sig selv - det er nok uhyre sjældent man oplever at sætte PC´en til at skrive en masse data, samtidig med at man trækker strømmen. Så vil jeg mene man selv er ude om eventuelle problemer :-)

I de tilfælde at en maskine går død, og skal slukkes brutalt, vil der i forvejen næppe være nogen skriveaktivitet i disken. Og som sagt, har jeg kun oplevet en disk der skulle skiftes... - om det var efter sådan en historie, ved jeg ikke.

Ydermere er 3 år inden for hardware teknologi jo temmelig langt tid - så jeg kan ikke forestille mig at man ikke siden dengang har indført ekstra sikkerhedssystemer... - uden at jeg dog kan komme med konkret viden.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. april 2017 - 14:06 #8
Jeg har en UPS Batteri back up, så hvis strømmen ryger, så kan man om ikke andet nå at lukke computeren ned på normal vis. Selvfølgelig kan man være så uheldig at man ved en fejltagelse får hevet stikket ud fra selve computerens strømindgang, og så hjælper ikke nok så mange UPS´er.
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2017 - 14:09 #9
Avatar billede stjans Guru
12. april 2017 - 15:11 #10
Jeg bar skiftet ui 2 maskiner; en PC og en Mac.

Begge med et meget betydeligt performance boost til følge.

PC´en er gået sukker-kold (ikke diskens skyld) flere gange; jeg har ikke oplevet problemer med datatab eller andet i forbindelse hermed.

De kører den dag i dag som små raketter - så bare se at få skiftet :-)
Avatar billede 450025 Ekspert
12. april 2017 - 16:12 #11
Der er skrevet masse her om SSD  min erfaring etter 3 år, en helt ny hverdag bruker 3 maskiner jeg vil bare anbefale dette, beste innvestering jeg har gjort non gang på data, priser kan nok variere men syntes ikke det er merkbart SSD har gått ned i pris også.

Lykke til du treng ikke angre på det.
Arne.
Avatar billede Mikael Ekspert
18. juni 2019 - 21:07 #12
Løst: Tak for alle svar ;)