Avatar billede ErikHg Ekspert
13. april 2017 - 20:37 Der er 7 kommentarer

CD/DVD/BD brændere "forsvinder"

Der er opstået et problem på min pc.
Styresystemet er Windows 7 Ultimate 64 bit. Flere gange er de to DVD/BD brændere "forsvundet". Når jeg klikker på "Computer" er der ingen optiske diskdrev at se. SSD og HDD drevene er med.
Nogle gange er det kun det ene der er forsvundet. Når jeg så genstarter computeren er de der nogle gange igen. Jeg vil understrege at der ikke er blevet pillet ved noget.
Der er installeret Norton Internet Security på computeren som antivirus program.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. april 2017 - 20:46 #1
Kontrolpanel i mappevisning vælg vis sæt mærke i vis skjulte mapper og drev
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2017 - 20:47 #2
Før i tiden var der nogle filtre men kunne slette i registeret (upper og lower filters:
https://support.microsoft.com/da-dk/help/929461/the-cd-drive-or-the-dvd-drive-does-not-work-as-expected-on-a-computer-that-is-running-windows-vista
Ved godt denne er til Vista, men så vidt jeg er bekendt er det det samme med Win 7.
Mener der også er var også noget med at brænderprogrammet Nero kunne få drev til at forsvinde. Men det ligger en del år tilbage i tiden.
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2017 - 22:09 #4
Havde glemt de filters. Prøvede dem nu igen efter linket, og "helt efter bogen"
genstartede med det resultat, at Windows 8.1 gik ned med fejl. Genstartede og Windows gjorde klar til reparation, men jeg valgte at indkøre et Image.
Aner ikke hvorfor det skete.
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. april 2017 - 22:36 #5
#2
Prøvede link du havde sat ind, men desværre uden positivt resultat.
Drevene er "forsvundet" nogle gang når jeg har indsat en DVD. Derefter har jeg taget den ud igen, men drevene er stadig væk, indtil jeg genstarter pc´en.
Jeg har kørt en checkdisk, uden der blev fundet fejl.
Kørte en systemgendannelse og det ser ud til at det har hjulpet.
Det kunne måske tyde på der har været noget "snavs" på computeren.
Jeg vender tilbage i morgen......
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2017 - 07:18 #6
#5 Ok. Håber din systemgendannelse har løst dit problem.
#4 Ja det er godt at have image i baghånden hvis det fejler :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. juli 2017 - 21:41 #7
Der har igen været et tilfælde hvor det ene CD/DVD/BD-drev "forsvandt".
Jeg kom til at tænke på jeg havde noget liggende på computeren om forskellige ting man kan gøre ved at går ind i registreringsdatabasen. Det er noget jeg har fra et computerblad så følger man nøje det er man ikke helt galt på den.
Jeg fandt noget omkring netop drev der forsvinder, og var derefter inde og rette det, og tro det eller ej, efter endt operation, var drevet tilbage.
Hvis andre skulle have brug for dette har jeg indsat fremgangsmåden her:

Fix din drevvisning
Hvis Stifinder ikke længere viser dit dvd-drev (eller tror det er et dvd-rom og ikke kan brænde diske), så gå til »HKLM \SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E32511CE-BFC1-08002BE10318}« og slet »Lower -Filters«indstillingen. Dette virker oftest, men det vil måske ødelægge det program, der forårsagede problemet i første omgang. Hvis et program holder op med at virke, kontrollér om det har en opdatering og geninstallér det så.