Avatar billede Lars8960 Mester
13. april 2017 - 23:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

LED spots fungerer ikke optimalt

Jeg har et vægskab med 5 stk 2,6 W LED spots under skabet. Hver spot består af 6 stk dioder. Spots er helt nye.
Spots er installeret med 12 V udstyr og de er dæmpbare.
Når de tændes er der kun èn pære hvor alle 6 dioder lyser. Andre spots har kun lys i 2 eller 3 dioder tændt. Hvad kan årsagen hertil være?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. april 2017 - 08:43 #1
Det lyder som dårligt fabrikerede enheder - tilbage til butikken.
Avatar billede Lars8960 Mester
14. april 2017 - 09:40 #2
Tak for dit råd. Det er også en "løsning" jeg har gættet på. Det ser desværrr ud til at pærene ikke kan tages ud.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. april 2017 - 10:13 #3
Det lyder rigtigt - LED-belysning vil i højere og højere grad blive lavet med "pæren" integreret, så den ikke kan skiftes ud. Man snakker nemlig så lang levetid, at selve enheden også bør skiftes, når tid er.

Men en gang imellem sniger der sig altså en dårlig produktion ud fra frabrikkerne - det lyder som sådan nogen du har fået fat på.

Jeg har selv nogle ældre LED-pærer, bestående af mange små LED´s - hvor ca. 10% af dem er døde. Sådan en burde jeg også kunne få byttet, men den er i kategorien "jeg aner ikke hvor jeg har den fra"...  - og da det svage lys passer fint til stedet, kører jeg videre med dem, og holder for sjov øje med, hvor hurtigt den "selvdestruerer"...

Men det lyder som om det er hele spot-enheden du skal afmontere og henvende dig med. Eller til nød, må du pille hele apperatet, incl. strømforsyning o.s.v. ned, og få byttet. Tag en snak med butikken først, hvis den ligger i nogenlunde afstand.
Avatar billede Lars8960 Mester
14. april 2017 - 11:22 #4
Tak for din kommentar Ole. Det er faktisk et helt nyt køkken leverandøren har monteret for os. Vi har knap nok taget det i brug.
Så efter påsken tager jeg en snak med Invita.
Avatar billede 12Nielsen Praktikant
28. juni 2018 - 11:43 #5
Tit og ofte begår man den fejl at man køber LED pærer hos forhandlere som Harald Nyborg osv. og man får gerne som man betaler og jeg taler af erfaring. I vores firma køber vi kun pærer gennem https://mrperfect.dk/5-led-paerer-led-spots og her er vi garanteret levetid på jelt op til 50.000 brændetimer !
Avatar billede Lars8960 Mester
28. juni 2018 - 14:00 #6
Jeg har talt med køkken-leverandøren Invita. Herfra fik man arrangeret at der blev leveret nye LED lamper fra leverandøren. Og nu virker det
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. juni 2018 - 14:44 #7
Det er en noget sær sammenligning med "Harald Nyborg osv.".

Ikke at jeg skal forsvare hverken den ene eller den anden - jeg synes bare det er ærgerligt når det ser ud som om specifikke forhandlere hænges ud, mens der reklameres for andre. Harald Nyborg efterlever altså også garantireglerne, hvis der er problemer med udstyret. De tager også retur.

At de holder op til 50.000 brændetimer er også et letkøbt argument - for det gør alle LED lyskilder, uanset kvalitet. Her har Harald Nyborg sat deres konservativt til 30.000 brændetimer.

Begge dele er plausibelt (næppe nogen der har nået at teste det i det virkelige liv :-) men fakta er, at lyset henfalder med tiden (som lavenergipærer), så efter en 6-10 år har de altså ikke samme lysstyrke som da de var ny. Desuden kommer der hele tiden ny teknologi, så du kan sagtens reklamere med 30-50.000 brændetimer, når lampen alligevel bliver skiftet inden halvdelen af tiden er gået.

Fokus på budskabet - JA, der er afgjort forskel på kvaliteten. Men ikke nødvendigvis ud fra pris eller butik. Her må man enten prøve sig lidt frem, eller læse test af lyskilder. Tænk Test har eks. en Cosna pære i toppen over deres test af LED pærer - gæt hvem der forhandler Cosna ;-).
Retfærdighedsvis er V-Tec, som MrPerfect forhandler, ikke med i testen...