Avatar billede posten Ekspert
14. april 2017 - 01:48 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

boot på hp envy

har nu flyttet den hjem til mig da jeg ikke ku få det til at virke hvor den stod nu er siden også væk herfra mangler GODE forslag til at boot på sata 2 hvor mit dvd drev er sata 0 er en ssd disk på 128 og sata 1 er på 2 tera
når jeg i bios kigger på boot ordre kan jeg se dem alle 3 men få sata 2 øverst ??
hvordan gøre man dog det ??
Avatar billede poko1 Ekspert
14. april 2017 - 07:13 #1
Du skal Jo ikke have SATA 2 til at stå øverst men din  "SSD" Disk  med Windows. Men trykke på F9 hvor du kan selektere din DVD/USB
Det giver jo ellers problemer når den genstarter hvor den jo på ny vil Boote fra det indsatte Medie! Altså starte forfra.
https://billedeupload.dk/images/QRtz3.png
Avatar billede posten Ekspert
14. april 2017 - 07:54 #2
årsagen til jeg vil ha sata 2 øverst er at det er der jeg har mit dvd drev
men når jeg trykker f9 efter esc får jeg 3 valg muligheder op uefi boot sources hvor der intet sker når jeg trykker inter når jeg trykker på den næste hvor der står windows boot manager starter windows og den sidste legacy boot sources sker der heller intet hvad skal jeg gøre for at dvd starter og jeg kan få win 10 i stedet for 8
Avatar billede poko1 Ekspert
14. april 2017 - 08:02 #3
Du skal jo slå Secure boot fra uden dette kan du intet gøre i BIOS
Avatar billede poko1 Ekspert
14. april 2017 - 08:11 #4
Avatar billede posten Ekspert
14. april 2017 - 08:11 #5
ja det gør jeg ved at trykke f10 under secure finder jeg secure boot hvor jeg disabler den skal de 2  andre også være disable ?? eller fast boot være enable ??og trykker f10 for at gemme
Avatar billede posten Ekspert
14. april 2017 - 08:19 #6
når jeg trykker disable til fast boot får jeg en besked på at 0615 + enter men intet sted at skrive det når jeg trykker esc fortsætter den uden at gemme
er den mon "låst" ??
Avatar billede poko1 Ekspert
14. april 2017 - 08:22 #7
Nu er det længe siden jeg har haft en HP på bordet jeg går langt uden om det lo*t!
Men du skal ikke flytte Boot rækkefølgen  men vælge DVD når du kan se den i F9
I øvrigt hvis den skal køre UEFI så rådes der i de fleste tilfælde til at man fjerner nr. 2 Disk fra Computeren under installation på en SSD.
Avatar billede posten Ekspert
14. april 2017 - 08:25 #8
hvad nu hvis jeg fjerner ssd og laver install på en anden pc vil det mon virke ??
Avatar billede poko1 Ekspert
14. april 2017 - 08:27 #9
NEJ NEJ & Atter NEJ Det vil ikke virke De har ikke samme bundkort  og BIOS.
Avatar billede posten Ekspert
14. april 2017 - 08:30 #10
var også mit gæt men hvordan får jeg så UEFI  til at virke ??
der er jo nok en lås på den
Avatar billede poko1 Ekspert
14. april 2017 - 08:43 #11
Her er et eksempel fra en af mine Bærbare der er godt nok skiftet fra en 120GB SSD til en 250GB Men meningen er jo med Secure Boot at man ikke af vanvare kommer til at ødelægge sit styresystem!

https://billedeupload.dk/images/ur4c7.png
Avatar billede posten Ekspert
14. april 2017 - 08:48 #12
fik slået netværk instillinger til  (ved ikke hvordan) men nu kom sata 2 frem som boot mulighed nu er ALT  slettet og den er ved at køre install
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. april 2017 - 10:24 #13
Lige to kommentarer, mest i fald at andre med samme problematik kommer forbi - for det lyder heldigvis som om du er kommet videre...

1. Secure boot er til for at sikre, at der ikke bootes på uautoriserede operativsystemer. For at man kan boote på en USB-stick, kræver det at den er konverteret til GPT (i forhold til standard MFT), og er FAT32 formatteret. Så vil en UEFI bios se den som en UEFI bootbar enhed (forudsat at det er en Windows 10 baseret boot-stick med WinPE i nyeste udgave). Det samme gælder DVD-drev, men her er jeg slet ikke inde i, hvilke standarder der skal til for at kunne UEFI boote, så det lyder som en fin måde at være kommet videre på - husk bare at sætte Secure Boot aktiv igen, når du har installeret (forhindrer bl.a. root-kits i at kunne være aktiv).

2. Man kan faktisk sagtens installere Win10 på et andet system, som du foreslår. Netop Win10 er blevet gjort hardware-uafhængig, så længe systemet man starter op på har grundlæggende standard-komponenter, så windows kan snakke sammen med harddisk-controlleren. Når først man er oppe at køre, lægger man så de resterende drivere på - så er alt fint. Men du skulle IKKE forsøge det samme i Windows Vista og tidligere, med mindre det var 100% identisk hardware.
I alle tilfælde kunne man evt. køre en "sysprep" før man flytter harddisken fra det ene system til det andet - så vil installationen nemlig blive nulstillet. Og så vil selv en Windows XP også kunne installeres på ét system, og flyttes til et andet.

Men igen - det lyder som om du er kommet videre, så ovenstående er bare til behagelig info for andre der kommer forbi :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
20. april 2017 - 16:04 #14
nu er ALT  slettet og den er ved at køre install ??????
Avatar billede posten Ekspert
19. august 2017 - 22:26 #15
#14 jepper ved bare ikke hvordan det skete men fik min "vilje" takker for de MANGE forslag