Avatar billede KingMedia Novice
15. april 2017 - 09:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Procentberegning - Udlejningsgrad / Belægningsprocent

Hej Eksperter !

Jeg har et ark med et "Overblik" over årets udlejninger.

jeg har 15 rækker med lagerbeholdning (C3 til Q3)

Så har jeg 28 kolonner med udlejningsperioder (eks. C6 - C33) hvor jeg kan se hvor meget disponibelt materiel der er.

Nu vil jeg gerne have udregnet en belægnings / udlejningsprocent ud.
Altså en beregning over hvor mange procent et materiale er udlejet pr år.

Er det noget der kan lade sig gøre ?

/Mads
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. april 2017 - 17:33 #1
Det ville være nemmere at hjælpe hvis du uploader din fil med manuelt indtastede eksempler på ønskede resultater.
Avatar billede KingMedia Novice
15. april 2017 - 18:49 #2
Jeg kigger lige på det bår jeg kommer hjem. Så smider jeg et dropbox link.
Avatar billede KingMedia Novice
15. april 2017 - 23:08 #3
Jeg har lavet et lille udsnit her. Håber det giver mere mening :)

https://www.dropbox.com/s/5qmgu3t5upzjzva/eksperten.xlsx?dl=0

/Mads
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. april 2017 - 07:46 #4
Vil det sige, at i for eksempel F2 der skal udregnes 26 i procent af 226 = 10% eller hvad. Skal udlejningsgraden altid udregnes som nyeste dato i forhold til lager?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. april 2017 - 07:47 #5
Jeg mente ikke 10%, men 11,50%
Avatar billede anedi Ekspert
18. april 2017 - 15:16 #6
Ved ikke om jeg forstår dig korrekt, men jeg tænker du efterspørger et gennemsnit af udlejningsprocenten for et helt år.
Eksempel:
Uge 1: Lager = 2, disponibelt materiel = 2, udlejningsgrad = 0%
Uge 2: Lager = 2, disponibelt materiel = 0, udlejningsgrad = 100%
Dermed er den gns. udlejningsgrad 50%.

Hvis ovenstående er korrekt forstået kan du prøve med denne formel i B2 og trække til højre:
=(B1-AVERAGE(B4:B6))/B1
(den hedder vist middel på dansk)
Vh
Anedi
Avatar billede KingMedia Novice
18. april 2017 - 16:42 #7
@Anedi - det er tæt på !

De i alle felter viser den nu "0" (Der er ikke indtastet udlejningsdata endnu. )

Dog er der et enkelt felt hvor "Lager" er 160, der skriver den 1 ?
Avatar billede anedi Ekspert
18. april 2017 - 21:04 #8
Prøv at formatere cellerne som procenter.
Der hvor lager er 160, har du da stående noget i udlejningsdata?

Vh
Anedi
Avatar billede KingMedia Novice
18. april 2017 - 21:22 #9
Jeg havde nogle blanke referencer et sted, som den gjorde at den meldte nogle falske tal retur !

Tusind tak for hjælpen, den sad lige i skabet ! :D
Avatar billede anedi Ekspert
19. april 2017 - 10:32 #10
Det var godt det kunne bruges.

Vh
Anedi