Avatar billede Slettet bruger
15. april 2017 - 15:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan jeg nemmest

Goddag til jer alle og god påske.
I studser måske lidt over mit spørgsmål, men i mine egne rækker har jeg trukket en nitte.
Jeg er tilknyttet hjemmeværnet i Odense og er chef for vores signalfolk. Når vores folk bliver sendt ud for at hjælpe med at fylde sandsække - ved digegennembrud - eftersøgninger - osv. osv. er det ofte 6 til 10 grupper spredt ud over et 30 km2 stort område. Cirka 50 % af den tid vi bruger på vores gamle radioer, bruger vi på at få forklaret hvor grupperne er - så skal vi hen på et kort på væggen - finde punktet - sætte en nål i kortet og en halv time senere er hele billedet ændret, så starter vi igen, for nu er folkene jo gået fra sandsækkene til evakuering af sommerhusbeboerer et andet sted. Men hvor skal jeg sende de nye friske folk hen - hvor er de nu?
Alt for at chefen kan se hvor næste indsættelse skal ske. Og I må tro mig der går timer med ovenstående hver eneste gang.
Vi har ikke mange resurser i hverdagen (eller i weekenderne :-) men vi gør vores bedste. Hvordan løser jeg bedst problemet. Venter 30 år på at vi få økonomi til indkøb.
Indkøb af gpstrackere via mobil kunne måske gøres, men så skal der jo SIMkort i til 100,00 kr om måneden for 10 grupper gange 12 måneder.
Alle vores folk har jo selv deres egen mobil - kunne man bruge den til at sende et pling til min computer med gruppens navn. Findes der en App til det? Der er jo nogle der har IOS og andre der har Android.
Altså 6 til 10 enheder, dækkende ca. 30 km2, sende oplysninger til én computer hver 20 min. hvor der fremkommer et punkt med gruppens kaldetal.

Jeg håber I kan og vil hjælpe. Jeg har grublet over sagen i et års tid nu og det ville gøre vores og gruppernes indsættelser nemmere.
Venligst
Per Petersen
Avatar billede wjens Guru
15. april 2017 - 17:52 #1
Der findes en del apps, der kan "dele din position med familien/vennerne" eller "fortælle hvor dine børn er". I mange tilfælde automatisk i tidsintervaller, andre kun når man rapporterer. Kan du ikke bruge den funktionalitet med en passende vejledning og oprettelse af en gruppe?

Google Maps har lige introduceret deling af position og den app findes vel på næsten alle smartphones. Spejder app'en Woop kan (sammen med meget andet) også hjælpe med at koordinere folk ude i felten (både android og ios). Messenger kan også udveksle positioner.
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2017 - 19:57 #2
hvad han sagde, men har forsvaret ikke det i skal bruge ?
Avatar billede INK Ekspert
15. april 2017 - 20:32 #3
Der findes en gratis app "Glymse" for både ios og android. Den burde I kunne bruge.
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2017 - 12:31 #4
Hej med jer igen.
Og tusinde tak for jeres indlæg. Jo forsvaret har lige det man skal bruge, nemlig
Battlefield management system (BMS) som de har arbejdet på i mange år og nu er det endelig indført ved kampvognseskadronerne..................men så kan I jo selv gætte hvornår hjemmeværnet får systemet, når F-35 skal tvinges til at flyve.

Jeg vil nu lige de næste dage kigge på de apps I har nævnt. Tak
Avatar billede wjens Guru
17. april 2017 - 17:41 #5
Vær opmærksom på at Glymse er en af de aps, der ønsker adgang til rigtig mange personlige oplysninger.
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2017 - 22:44 #6
Tak - har kigget lidt på Glympse og kan ikke bruge den, da der kun er et vindue på 4 timer, så skal det hele startes forfra- Så den vælger jeg nok fra - men kigger gerne på andre. Bare kom med forslag.

Per