Avatar billede Hansen Praktikant
15. april 2017 - 18:12 Der er 5 kommentarer

VHS til Harddisk

Jeg har en del gamle videobånd liggende - optaget i VHS og nogle i mini dv.

Jeg vil gerne overspille de nævnte bånd til en ekstern harddisk og bruger en Macbook Pro computer. Jeg kunne godt tænke mig en grovredigering i forbindelse med overspilningen og senere mere detailjeret redigering med udgangspunkt i, hvad der er overspillet til harddisken. Min computer har som standard Imovie redigeringsprogram.

Hvordan får jeg overspillet fra VHS bånd til harddisk?
jeg har vhs-afspiller samt en ny ekstern harddisk. Skal harddisken formateres i et bestemt format inden jeg begynder?
Avatar billede Mikael Ekspert
15. april 2017 - 18:28 #1
Avatar billede Mikael Ekspert
15. april 2017 - 18:33 #2
Vedr. harddisken så BURDE NTFS formatet være at fortrække.. Da NTFS kan håndtere store film filer.. Og med ovennævnte grapper, så bliver filmfilerne typisk meget store.
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2017 - 19:53 #3
filmene kommer til at fylde gigantisk.
du kan gemme dem som mp4 1080p bagefter redigering
Avatar billede eurositi Ekspert
16. april 2017 - 00:53 #4
1080p lyder lidt som overkill i betragtning af at VHS kvaliteten som udgangspunkt ikke er højere end 240p. En optagelse i 720x480p (eller 768x576p) PAL burde være rigeligt.

Jeg vil for en sikkerheds skyld vælge at optage i MPEG2 frem for MPEG4, hvis du har muligheden. Mange af disse video grabbere er nemlig ikke helt nye produkter. De bruger ikke H.264 videoformatet men derimod nogle elendige MPEG4 presets, som muligvis giver dig en ringere kvalitet end det langt mere standardiserede MPEG2 format. Du kan selvfølgelig teste det på nogle små overførsler. Hvis MPEG4 overførslen ser lige så ren ud som MPEG2-udgaven, kan du roligt bruge den. Det kunne jo tænkes, at softwaren er forbedret siden jeg gjorde mig mine erfaringer.
Avatar billede Mikael Ekspert
16. april 2017 - 07:52 #5
AVI ville jeg nok anvende i første omgang. Hvis der skal redigeres efterfølgende.

Men AVI filerne er vildt store og fylder meget på harddisken. Indtil de efter redigeringen konverteres til et andet egnet format efterfølgende.

Det kræver også en computer som har rimelige kræfter. Og det anbefales, at den ikke anvendes til andet, mens det står på. Og det er meget tidskrævende ;)