Avatar billede Tina Praktikant
17. april 2017 - 16:18 Der er 10 kommentarer

Gendannelse af mapper på mac

Min datter sad med 2 mapper åbne, henholdsvis på skrivebord og USB-stik, ville herefter gemme mappe fra skrivebord til USB-stik. Vælger at trykke ja til erstat, hvorefter at det som tidligere var gemt i mappen på skrivebordet nu er væk.........kan vi på nogen måde få det tilbage ? På forhånd tak. Mvh Tina
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2017 - 17:00 #1
nej det er overskrevet.

men mac har noget indbygget der hedder timemachine, hvor du kan køre den tilbage i tiden.  prøv at finde den og starte, og se om den kan få det tilbage

desværre har jeg ikke mac og ved ikke hvor timemachine er.. alle mac har det
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2017 - 17:01 #2
find et godt backup program, lær at bruge det. lav jævnlig backup. den sidste sure dag er ikke sket endnu.. som man siger
Avatar billede claes57 Ekspert
17. april 2017 - 17:09 #3
prøv fx http://www.easeus.com/mac/mac-undelete-free/
men installering af nye programmer (og bare drift af mac) vil overskrive nogle data i slettede mapper, så jo før, jo bedre.
Avatar billede Kim G Juniormester
17. april 2017 - 17:13 #4
sidwave har ganske ret. Hvis ikke I har slået Time Machine til, eller på anden måde har taget backup, er der ikke meget at gøre.

Og hvis I ikke har en backup-rutine, så køb en ekstern harddisk, sæt den til computeren, formater den som en Mac-disk (HFS+ journaliseret) og gå derefter i Systemindstillinger og slå Time Machine til med den disk som backup. Det er ganske Apple-fantastisk og sørger selv for at kopiere alt - og siger selvfølgelig til når man ikke har lavet backup i længere tid.

I det nærværende tilfælde vil det ikke engang være nødvendigt at finde disken frem, for baggrundsjobbet laver allerede kopi af de filer, der skal overføres, såfremt der er plads nok på disken, og så kunne man blot starte for Time Machine-programmet og gendanne mappen.

Jeg plejer at sige at "rigtige mænd tager ikke backup, de græder".
Avatar billede Tina Praktikant
17. april 2017 - 17:18 #5
Hvad skal man så gøre hvis man ikke har haft timemachine slået til?
Avatar billede Kim G Juniormester
17. april 2017 - 17:58 #6
Der er formentlig ikke rigtigt noget at gøre, da I har bedt computeren erstatte indholdet af en mappe med indholdet fra en anden med samme navn. Og erstatte betyder at fylde noget andet i mappen, end det der var.

Teoretisk kan man være heldig at bittene ikke er overskrevet endnu, undlade at bruge computeren og bruge et data-recovery-program fra en anden computer og enten bruge et firewire eller thunderbolt-kabel mellem computerne og holde T-tasten nede ved genstart for at sætte disken i Transfer-mode. Data Rescue fra https://www.prosofteng.com/data-rescue-recovery-software/ kan være heldig at genskabe nogle af filerne, hvis ikke dem alle. Men hvert sekund computeren er tændt, vil gøre det mere usandsynligt at finde igen.
Avatar billede INK Ekspert
17. april 2017 - 18:43 #7
Helt enig i #6. Maskinen skal slukkes øjeblikkeligt, og I skal have fat i nogen, der helt konkret kan foretage det Kim G foreslår.
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2017 - 21:17 #8
bo data
Avatar billede Kim G Juniormester
17. april 2017 - 22:20 #9
Macbruger.dk i København/Sjælland eller MacØstjylland i Århus/Østjylland kan måske hjælpe. Eller ampmac-support på Stjernepladsen i Århus. De er også gode. Men det kræver nok fysisk nærhed.
Avatar billede sd8220 Seniormester
18. april 2017 - 18:15 #10
Og Macbruger har faktisk medlemsmøde i aften d. 18/4 i Pilegården i Brønshøj - du hilser bare fra Sebastian ,)

http://www.macbruger.dk/

Prøv at dukke op, hvis du er i nærheden; måske kan du være heldig.