Avatar billede pwn Forsker
18. april 2017 - 18:43 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Geninstallere OS X fra DVDer på nyformateret (journalised) harddisk...

Jeg har ingen Cloud- eller Time-machine backup til reinstallation.

Jeg skal bruge en "ren" Mac til videoredigering, derfor har jeg taget alle disk ud og isat nyformateret hd. Jeg starter nu Mac'en med OS-DVD'en i drevet og holder CMD+R nede og afventer æble-symbolet, hvorefter jeg skal - iflg. Apple-support - slippe tasterne og den skulle starte. Blot kommer der intet symbol frem, men den velkendte velkomst-lyd afspilles mens skærmen stadig er hvid. Efter et minuts tid slipper jeg tasterne og frem kommer meddelelsen "Missing operating system".

Hvad gør jeg forkert, og hvis, hvad er så den rigtige fremgangsmåde?
Avatar billede INK Ekspert
18. april 2017 - 19:08 #1
Har du prøvet at starte op med CMD+R, men uden dvd?
Så får jeg et billede med mulighed for at geninstallere macOS.

Følgende side kunne også være værd et kik
https://support.apple.com/en-us/HT204904

Option+CMD+R giver opdatering til seneste OS. Idag bruger man mest nyt OS fra nettet og ikke fra DVD.
Avatar billede pwn Forsker
18. april 2017 - 19:33 #2
Ja, jeg har prøvet med og uden DVD. Prøvede nu også den med net-adgang, men det samme sker - hvid skærm og til sidst Missing operating system.
Det må/burde ligge i BIOSen med valgmulighederne, da hd er nyformateret. Der har i øvrigt været windows på den før og er nok en lille partition, hvor der ligger noget windowssystem, men det burde jo ikke forhindre MACens BIOS i at give valgmulighederne.
Nu ved jeg ikke om der er flere muligheder, men jeg kunne selvfølgelig kopiere den oprindelige disk og forsøge at genindlæse systemet oven i kopien, hvor der ligger en fungerende OS...

Men er der mere, jeg kan forsøge, når jeg gerne vil starte helet forfra?
Avatar billede INK Ekspert
18. april 2017 - 19:36 #3
Har du også prøvet Option+CMD+R og Shift+option+CMD+R ?
Avatar billede INK Ekspert
19. april 2017 - 07:49 #4
Hvordan har du formateret din start-up disk. Med diskværktøj og format: OS X Extended (Journaled)?
Se evt. denne side:
http://www.macworld.com/article/2981585/operating-systems/how-to-make-a-bootable-os-x-10-11-el-capitan-installer-drive.html
Avatar billede pwn Forsker
19. april 2017 - 14:19 #5
Så lykkedes med dine gode råd at komme frem til mulighed for at installere, men en ny udfordring dukker op:
Jeg formaterede en tidligere ½ TB Windowsdisk og valgte GUID (tror jeg det hed); det skulle være den der passer til en 4-5 år gammel MacPro med Leopard OS. Nu får jeg blot meddelelsen, at OS ikke kan benytte denne disk!? Hvorfor ikke? Den har ikke bedt om en formatering (det gik ret hurtigt efter valget af GUID; højst et par minutter.
?
Avatar billede INK Ekspert
19. april 2017 - 14:45 #6
Avatar billede pwn Forsker
19. april 2017 - 16:03 #7
Det hjalp desværre heller ikke.
Den står som SATA intern fysisk enhed OS X - udvidet. Af andre i informationer kan nævnes "Nej til beskyttelse af systemets integritet. Samme besked at disken ikke kan anvendes til OS.
Avatar billede INK Ekspert
19. april 2017 - 16:17 #8
Med diskværktøjet skal du først slette disken og derefter formatere ved at vælge OS X - udvidet (journaled). Det har du sikkert også gjort.
Forsøger du at installere nyt OS fra nettet, så vælger den selv seneste brugbare macOS. Leopard er for gammel.
Avatar billede INK Ekspert
19. april 2017 - 16:21 #9
Jeg har selv installeret macOS Sierra på en MacBook Pro fra midt 2010. Din er jo kun 4-5 år gammel, så det burde den kunne.
Avatar billede pwn Forsker
19. april 2017 - 17:33 #10
Jeg har forsøgt med DVD. Når der ikke er noget styresystem på, kan man så installere fra nettet?
Tjekkede lige alderen på Mac'en og der står ultimo 2009 (som tiden dog går). og med OS El Capitan. Hvordan henter jeg med en blank disk OS fra nettet?
Avatar billede INK Ekspert
19. april 2017 - 17:48 #11
Som du kan se på denne side, så kan macOS Sierra nok desværre ikke køre på din maskine.
https://support.apple.com/da-dk/HT201475

Men når du har slettet, formateret disken, så skal du installere macOS fra nettet. Den vil så hente den senest mulige version, der kan installeres på din Mac.

Hvis det ikke virker fordi din Mac er for gammel, så kik lidt på denne side:
https://www.lifewire.com/clean-install-os-x-yosemite-on-mac-2259934

Hov, jeg ser nu du har haft El Capitan på maskinen, så burde den kunne downloade fra nettet.
Avatar billede pwn Forsker
26. april 2017 - 21:20 #12
Så er jeg tilbage igen... det lykkedes at geninstallere det medfølgende OS og så håbede jeg på, at jeg kunne opgradere. Den mulighed får jeg åbenbart ikke. Jeg tror løsningen bliver, at jeg tager en kopi af El Capitan og renser den så godt jeg kan for programmer og data jeg ikke skal bruge og så migrere til en SSD. Tak for hjælpe :-)