Avatar billede cyperbent Mester
19. april 2017 - 23:54 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Diskontering

Jeg har en formel som lyder følgende

(870000-222)/(1+3%)^13

Jeg er lidt nysgerrig efter at vide om der er nogle som ved, hvilken metode i Excel, jeg skal anvende for at kunne gøre brug af denne formel.

Der er som sikkert kan se tale om en diskontering.

Mit spørgsmål er så om den kan bruges i en funktion i Excel?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. april 2017 - 06:40 #1
Hvad er der i vejen med bare at bruge formlen:

=(870000-222)/(1+3%)^13 eller
=(870000-222)*1,03^-13

Hvis du absolut vil bruge en Excel funktion, så:

=NV(0,03;13;0;-(870000-222))  (PV hvis engelsk Excel)
Avatar billede cyperbent Mester
20. april 2017 - 11:21 #2
Tak for hjælpen.

Jeg havde også lidt på fornemmelsen at det måske var den funktion som jeg skulle
bruge, men jeg var bare i tvivl om det nu også var den funktion man skulle bruge.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. april 2017 - 12:41 #3
Velbekomme.

Jeg håber du forstår, at det ikke er nødvendigt at bruge en funktion.
Normalt vil de fleste Excel brugere undgå at bruge funktioner, hvis man, som her, kan nøjes med almindelige aritmetiske operatorer (+  -  *  /  ^) som i de to første formler.
Avatar billede cyperbent Mester
20. april 2017 - 15:53 #4
Ja det forstår jeg godt, men jeg var lige lidt nysgerrig efter af vide, hvilken funktion man i givet fald kunne bruge i det her tilfælde.

Dette her eksempel var heller ikke videre nødvendig at putte i en funktion, men rart at vide alligevel.