Avatar billede Hbb Praktikant
20. april 2017 - 01:56 Der er 9 kommentarer

Mappe gendanner sig selv

Jeg har downloadet en mappe fra et dropbox-link, som jeg simpelthen ikke kan komme af med igen. Først kunne jeg slet ikke få lov at slette den, men det er nu lykkes mig igennem cmd, ved at overføre den til en anden mappe (dette var dog også ret besværligt og lid sig kun gøre ved adskillige forsøg). Problemet er nu at den dukker op igen hvergang jeg genstarter min pc. Mappen er tom og ligger på skrivebordet. Jeg kører windows 8,1.

Kan nogen mon hjælpe?!
Avatar billede claes57 Ekspert
20. april 2017 - 08:10 #1
I dropbox skal du sikkert fjerne relationen til den delte mappe. Det er ikke din pc, der driller, det er dropbox der bare viser hvad du har valgt. Så fravælg.
Avatar billede Hbb Praktikant
20. april 2017 - 11:14 #2
Det er ikke en decideret dropbox mappe. Jeg har bare downloaded mappen fra et offentligt delt dropbox link (endda som .rar) Mappen har ikke noget at gøre med min egen dropbox.
Avatar billede Hbb Praktikant
20. april 2017 - 15:12 #3
For at uddybe lidt, så har vedkommende der oprettet mappen, brugt et punktum i filnavnet, som måske også volder mig problemer?
Når jeg forsøger at slette mappen fortæller windows at mappen ikke længere ligger på denne placering og derfor ikke kan slettes. Jeg kan så ved at flytte mappen ind i en anden mappe få lov at slette den. Ved hver genstart af computeren, dukker den dog op igen.
Jeg er ikke tilknyttet mappen igennem min dropbox konto. Så vidt jeg forstår er det et delt link jeg har downloadet mappen fra og altså ikke en delt mappe. Mappen er tom og og gendanner ikke det slettede indhold fra mappen. Blot mappen selv...
Avatar billede claes57 Ekspert
20. april 2017 - 15:42 #4
Den lange omvej: Linux er enkelt, og hamrende ligeglade med Windows filsystem. Så hent en Linux (fx mint Linux) og læg den på USB. Boot på USB og kør Linux live (klik ikke på installer). Find og slet mappen i C:\users\dit brugernavn\desktop og slet. Nedluk Linux udtag USB og start normalt.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. april 2017 - 15:44 #5
OBs... slet ikke mappen desktop, med den fejlmappe, der ligger derunder.
Avatar billede Hbb Praktikant
20. april 2017 - 16:40 #6
Er der nogen forskel fra at slette mappen igennem windows comandopromt i forhold til at gå den lange vej igennem linux? Det virker lidt omstændigt. Jeg kan jo godt slette mappen, den dukker bare op igen, så jeg frygter lidt at det samme sker efter linux... Jeg kender ikke til brug af linux, så det virker lidt nervepirrende at gå i gang med og jeg tænker at en sletning vel er en sletning? Måske jeg er helt rookie på ormådet?
Avatar billede claes57 Ekspert
20. april 2017 - 17:36 #7
kan der ligge et lille program i 'start-mappen' som tester på, at mappen er der?
C:\Users\dit brugernavn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup
se, om en fil i mappen har samme dato som da du indlæste rar-filen - ellers må du teste med fx malwarebytes og adwcleaner
se evt også i autoruns https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.aspx efter, hvad der starter med windows (man kan fjerne hak og sætte dem igen efter start, hvis det ikke var det rigtige, så rimelig ufarlig at bruge.
Avatar billede Hbb Praktikant
20. april 2017 - 20:26 #8
Start mappen er tom. Har kørt adwcleaner og downloaded autoruns. Jeg synes ikke at se noget dybt mistænkeligt, men ved ikke hvad jeg skal lede efter?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. april 2017 - 07:19 #9
Jeg har ikke flere idéer, desværre.