Avatar billede Besil Seniormester
20. april 2017 - 22:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

NAS harddiske bruges som alm. eksterne harddiske?

Hej

Jeg havde brug for en ekstern harddisk til backup af mine billeder, og i butikken solgte man mig en NAS.
Jeg har aldrig fået den til at fungere ordentligt, bl.a. fordi jeg ikke var klar over, at den skulle bruge en fast IP-adresse, og desuden var den MEGET langsom på netværket.
Derfor begyndte jeg at bruge den som et almindeligt drev, hvor jeg sætter NAS'en direkte i min PC med kabel.
Jeg havde 2 brugerkonti tidligere, men med denne direkte forbindelse, kan jeg åbenbart kun tilgå den ene konto.
- Kan jeg få fat i den anden konto, uden at skulle tilslutte den til netværket?

Der er også noget i vejen med datoerne.
Den har længe skrevet en selvvalgt dato på Mapper, men nu er den også begyndt at omdanne filernes datoer (og det er ret irriterende, især når det er billeder jeg kopiere!)

Jeg er træt af den NAS, og har aldrig forstået den, eller haft brug for det den åbenbart er designet til.
Så jeg gider den ikke mere.
Og så tænker jeg, kan jeg tage de 2 harddiske ud af den, og bruge dem som almindelig harddiske jeg sætter i min PC med USB?
(og på den måde slippe for, at den selv bestemmer dato og skal bruge kodeord).
Alle mine billeder ligger jo derpå, og de skal naturligvis blive der, så kan der ske noget, ved at jeg tager harddiskene ud af NAS'en, og bruger dem med alm. USB?
Og kommer jeg mon til at mangle en "omformer" for at kunne bruge USB i min PC?
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
20. april 2017 - 23:14 #1
Det kan godt være at dine diske kan anvendes som eksterne harddiske i en USB enclosure. Tjek hvilken model af disk der er tale om og ligeledes hvor gamle diskene er. Hvis diskene er optimeret for NAS så kan der opstå fejl når du bruger dem som du har tænkt dig.

Hvorfor ikke forsøge at få din NAS til at fungere efter hensigten og få rettet de fejl den har.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. april 2017 - 23:17 #2
En NAS er en velsignelse, når man bruger den som det den er - en netværks-lagerserver, typisk med en række ekstrafunktioner.

Men en helt almindelig bruger har ikke brug for en NAS, så jeg forstår dig godt.Du er blevet oversolgt...

Du kan IKKE tage diskene med data direkte ud af NAS´en, og bruge dem. Først og fremmest er de sandsynligvis formatteret med EXT3 filsystemet, og har været monteret i "Raid".

Du kan sagtens tage diskene ud, sætte i et eksternt harddisk-kabinet, og tilslutte dem din PC. Så skal du formattere dem med FAT32 eller NTFS filsystemet, og først herefter kan du gemme data på dem som en almindelig USB-harddisk.

NAS kabinettet kan du muligvis sælge brugt - hvilken model er det?
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
20. april 2017 - 23:39 #3
#2 har selvfølgelig ret, du kan ikke blot tage diskene ud og køre videre. Dine data skal kopieres ud fra din fungerende NAS.
Avatar billede ptj_11 Forsker
21. april 2017 - 01:18 #4
Du kan rent faktisk godt gøre det på den måde, som du beskriver.
Du skal så blot anskaffe dette lille program: http://www.ext2fsd.com/
Dette program gør dt muligt for din Windows at tilgå dine filer på dine NASdiske.
Jeg husker ikke, om du også kan skrive til diskene, men det mener jeg godt man kan.
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
21. april 2017 - 01:46 #5
#4 Lige kontrolleret mine oplysninger. Der er både understøttelse for læsning og skrivning.
/ptj_11
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. april 2017 - 07:43 #6
@ptj_11 Men du har jo stadig problematikken, at de formentlig har siddet i en for for RAID - sådanne diske kan du ikke bare splitte og bruge enkeltvis, ligesom NAS´ens operativsystem formentlig ligger på en af diskene... - det kan kun gå galt.
Avatar billede ptj_11 Forsker
21. april 2017 - 09:18 #7
#6 Den glemte jeg lige i farten. Selvfølgelig har Ole_Madsen ret. Det giver ikke noget antageligt resultat. Data skal hives ud af diskene, og så skal de formateres til NTFS-format. Først da kan du få et fornuftigt udbytte af dine diske.
/ptj_11
Avatar billede Besil Seniormester
24. april 2017 - 21:45 #8
Da det ikke lyder til at være så ligetil bare at bruge dem som harddiske, har jeg valgt at prøve at få Nas'en til at fungere.
Det har givet mig et nyt problem, så jeg må hellere oprette et nyt spørgsmål  :-/